EuroBike is de grootste fietsenbeurs ter wereld en toonaangevend met de laatste trends in en uit de fietsenbranche. Al moet je de definitie van ‘fietsenbranche’ tegenwoordig losjes nemen. Want waar EuroBike ooit begon als een beurs voor sportieve fietsen, omvat het huidige aanbod vooral vervoersmiddelen met pedalen én motor. ‘Groene’ mobiliteit is immers trendy. Maar dat maakt niet dat wij minder interesse hebben in het sportieve segment. We spitten met de blik nog eens door de geheugenkaartjes van onze camera’s in deze tweede round-up van EuroBike 2023.
Door: Arjan Kruik & Jeroen van den Brand
EuroBike begon ooit als een beurs voor sportieve fietsen. Die tijd ligt lang achter ons. E-bikes voeren veruit de boventoon en de jongste jaren nemen cargobikes, of andere fiets-achtigen-met-ruimte-voor-kinderen-of-boodschappen-maar-niet-de-letter-R, steeds meer ruimte in beslag in de beurshallen ten koste van racefietsen, mountainbikes en zelfs gravelbikes. Tja, je toont op een beurs als dit waarmee je de komende tijd geld mee (hoopt) te verdienen…
Enduro stopte aan het begin van de beurs diverse lagers in een aquarium met flink wat zout water. Na zelfs een halve dag zag je op sommige lagers al roest ontstaan. De nieuwe roestvaststalen MaxHit-lagers… die roesten nog niet.
Newmen’s nieuwste gravelwielen, de Advanced SL X.R. 36 Carbon Vonoa…
… hebben
carbon spaken. Die bieden iets meer aerodynamica, maar vooral méér stijfheid.
Het VariGrip-concept van Newmen bestaat in feite uit een stuur, waarbij aan de binnenkant van beide uiteinden schroefdraad is aangebracht. De VariGrip-handvatten draai je hier simpelweg zover in tot je de gewenste totale stuurbreedte bereikt.
Over smaak valt te twisten, maar deze 2023 Specialized Demo van Loïc Bruni op de stand van Magura is best wel ‘bling’.
Ja, dat is écht goud!
Als tegengewicht op al dat fraais nu even een plaatje van de nieuwe Switch 6 van het Britse Orange.
Zowel vorm als kleur zijn, zeg maar, een ‘acquired taste’…
Terug naar waar het om draait op de Eurobike: e-bikes. Ook Bulls heeft een bike klaarstaan met
Pinion MGU, de 12-speed versnellingsbak met geïntegreerde motor.
Die Pinion-bak maakt het mogelijk om de derailleur en de cassette weg te laten, waardoor de onafgeveerde massa flink lager wordt.
Collega Jeroen wordt een beetje agressief van die overvloed aan e-bikes…
Na de beurs moet hij er daarom zéker een lang weekend op uit met z’n gravelbike. Gelukkig is er genoeg keuze in tassen. Zoals hier bij Evoc.
En ook Shimano doet met z’n onderdelenmerk ‘Pro’ volop mee met de bikepacking-trend.
Pro geeft z’n tassenlijn de naam ‘Discover’ mee..
Het Duitse Ortlieb is en blijft toch de koning van de waterdichte fietstassen.
En je koopt ze voor het leven, want Ortlieb-tassen kunnen in de meeste gevallen
gerepareerd worden. En dan zijn ze ook nog ’s ‘made in Germany’.
Met de dragers van Old Man Mountain kun je ook op je mountainbike zónder nokken voor dragers, alsnog een hoop meenemen op je frame…
… of voorvork.
Naast e-bike-light, gearboxen en gravelbikes is ook ‘made in Europe’ een niet te missen trend op de Eurobike. Shimano laat hier z’n in Europa gemaakte Rifugio Jacket zien.
Made in EU.
Ook SQlabs nieuwe 60X Infinergy Ergowave Active 2.1 Carbon is ‘made in Europe’.
Het carbon onderstel komt uit Zwitserland, het Infinergy-materiaal komt uit Duitsland en ook de assemblage vindt bij de oosterburen plaats. Gewicht vanaf 215 gram, de prijs is 229,95 euro.
Ook ‘made in Germany’ is deze gravelbike van Nicolai.
Niet bepaald subtiel, maar ergens blijven we het mooi vinden, dat laswerk van Nicolai.
Dito voor het freeswerk.
Een gelakte Nicolai? Kan ook…
Ook niet verkeerd trouwens, deze stalen Cinelli op de stand van Selle Royal.
Een roedel oranje vossen op de stand van Fox.
Terug van weggeweest: mountainbikewielen bij Fast Forward of kortweg FFWD. Het nieuwe wiel heet de ‘Outlaw’, weegt 1.595 gram per set en kost 1.495 euro.
Eigen FFWD-naven.
Haakloze carbon velgen met een binnenbreedte van 30 millimeter.
G-Form heeft nieuw beschermspul: Re Zero. Dit materiaal voldoet volgens G-Form niet alleen aan alle veiligheidsnormen, maar is daarnaast ook biologisch afbreekbaar én recyclebaar.
G-Form heeft een hele nieuwe collectie rondom Re Zero opgetuigd, maar ook de bekende (en zeer fijne)
SmartFlex-beschermers blijven gewoon verkrijgbaar.
Op de stand van Scott staat een originele Endorphin uit 1994. Ondanks dat deze bike minder succesvol was dan gehoopt, heeft-ie in bepaalde kringen toch een mythisch status.
Shimano XTR anno 1994: niet één, niet twee, maar drié voorbladen.
Ja, Scott waagde zich toen ook nog aan verende voorvorken.
De slechte reputatie van de Endorhin was voor Scott geen beletsel om nog eens een poging te wagen met de Endorphin 2.0. Of het een eenmalige beursgimmick is of een serieuze poging om de Endorphin een tweede kans te geven houdt Scott in het midden. Ons advies: laat het verleden rusten…
Op de Endorphin 2.0 vind je de ongekend fraaie
Silverton SL-wielen, met geïntegreerde carbon spaken.
De letters AVS staan voor anti-vibratiesysteem. Ook hier de vraag: is dit een betekenisloze gimmick of een serieus inkijkje in de keuken van Scott?
Gewoon omdat het tof is nog even een plaatje van een opengewerkte versnellingsnaaf.
Zo ziet-ie er dicht uit. Het is de Duitse Revolute Hub1, die vanwege z’n slechts zes versnellingen voornamelijk op e-bikes gebruikt zal worden.