E-bikes: je kunt er niet om heen. Velozine ook niet, al telt de redactie meer prestatiegerichte Strava-strebers en razende singletrackrockers dan luie ‘lectrolovers. We hebben zelfs een principiële luddiet. Maar ja, via Cube kregen we een geinig nieuwigheidje van elektronica-gigant Bosch in handen en Lars was op vakantie. Wat doe je dan? Ondanks al je scepsis toch even uitproberen natuurlijk! Ook omdat we denken deze Bosch Nyon de weg kan wijzen in de ontwikkeling van ‘reguliere’ fietsen.
De Bosch Nyon is een gloednieuwe interface voor je e-bike. Het ding wordt op Eurobike eind deze maand officieel geïntroduceerd, wat we nu gezien hebben was in feite een bèta-versie; nog niet helemaal productierijp dus. Voor wie niets van e-bikes weet: Bosch is marktleider voor aandrijfsystemen en als deze Duitsers met wat nieuws komen, let iedereen even op. Een aandrijfsysteem bestaat uit motor, accu en een gebruikersinterface. Die interface was altijd een nogal basale aangelegenheid, maar nu niet meer. Vergelijk het met ouderwets analoog televisie kijken: je kan televisie kijken, maar je mist de opties van digitale televisie. Tuurlijk kun je allemaal apparaten aansluiten met hun eigen bedrading en gebruikersinterfaces om in ieder geval een deel van al die extra functies uit te oefenen, maar waarom zou je? Dat is wat de Bosch Nyon is – of wordt.
Wij testten het systeem op een Cube Reaction Hybrid SL, modeljaar 2014. Daarop is de krachtige Bosch Performance drive unit – ‘motor’ – gemonteerd, die maximaal 250 Watt extra peut levert. Het leukste is dat dat extra vermogen bijna zonder vertraging vrij komt: er is maar een heel kleine beweging van de pedalen nodig om de motor aan te slingeren. Dat geeft aan mountainbiken wel een nieuwe dimensie. Ook in de allerzuinigste ‘eco’-stand reden we normaal gelijkwaardige maatjes glanzend zoek. Op standje ’turbo’ is het gekkenhuis op bochtige mountainbike-routes. Duurzaam gebruik van de route? Mwa. Maar goed, die parcousjes zijn te hectisch om veel op die grote Nyon kleurendisplay te kijken. Dus heb ik ook wat woon-werkkilometers gemaakt. Dat is waar een e-bike volgens mij shinet. Of beter: gaat shinen. Op de meeste exemplaren, ook deze Cube, valt de ondersteuning weg boven 25 km/u (27 in de praktijk) en dat is voor mij net te langzaam om echt interessant te zijn. Vanuit de fabrikanten is die begrenzing zeer begrijpelijk, want wetgeving staat de brede introductie van een 45 km/u carkiller nog in de weg. Waardoor we nu met z’n allen olie-afhankelijk in de file CO2 staan uit te rochelen. Duurt láááng, maar dat terzijde.
Nyon
Goed, die Nyon interface, hoe zit dat nu? Met een kleine joystick tegen het linker handvat kun je zonder je hand van het stuur af te halen door de menuutjes scrollen. In het hoofdschermpje zitten leuke gimmicks, zoals een teller die aangeeft hoeveel euro’s je al bespaard hebt door de auto te laten staan en een grafische weergave van het aantal bomen dat je van een wisse dood gered hebt door de fiets te pakken(?).
Het volgende scherm geeft ritinfo, in feite een licht uitgebreide en meer aantrekkelijke versie van wat Bosch al bood met de oude zwart-wit display. Leuker is het navigatiescherm, waarin op TomTom-achtige wijze naar een plek genavigeerd kan worden. Binnen een straal van 20 km tenminste, wie verder weg wil moet eerst betaald upgraden. Tijdens onze test nam de Nyon zijn tijd om positie te bepalen. Op grotere afstand van de bestemming moest hij ook nogal lang rekenen aan een herziene route. Een fietser heeft wat meer opties dan een automobilist, zullen we maar zeggen. We zijn benieuwd hoe dit gaat als de boel verder geoptimaliseerd is. Echt leuk wordt het als je op basis van de actieradius van je accu en rekening houdend met het hoogteprofiel een route uit kan gaan stippelen, liefst nog langs een paar bezienswaardigheden. Dat zit in de pijplijn. Bosch maakt overigens gebruik van de Open Street Map kaartencollectie.
De Nyon heeft aardig wat fitness-functies, eerlijk gezegd niet het eerste waaraan ik dacht bij een e-bike. Het systeem is standaard uitgerust met een cadansmeter, die wordt nu ook uitgelezen op het scherm. Je kunt je hartslagmeter koppelen (met bluetooth – Polar H7 sensor) en er worden schattingen gemaakt van je eigen power output en het aantal verbrande calorieën. Voor de doelgroep zal dit nuttige informatie zijn.
Het customizen van de instellingen gaat via bluetooth met een app op je mobiele telefoon. Dat is begrijpelijk, want in een aan touchscreens gewende wereld voelt bediening met een pookje aan als een stap terug. Tja, je bergt je telefoon netjes op als het begint te regenen, dat is anders met het display van je e-bike. Het vergt dus weer even wat gewenning om snel en foutloos door de menu’s te scrollen en de goede keuzes te selecteren. Met je laptop kun je online tours gaan samenstellen, opslaan en later opnieuw beleven in wat ongetwijfeld een Strava-achtige omgeving gaat worden.
Conclusie
Voelt als een logische ontwikkeling, die Nyon! Ook al werkte lang nog niet alles tijdens onze preview, in potentie is dit echt een mooi apparaat, dat een e-bike nog weer een stukje leuker kan maken. Het is zeker niet alleen maar een gadget om de gadget. Vooral de mogelijkheid om je navigatie direct te koppelen aan het bereik van het systeem is een unieke meerwaarde. Bovendien mogen we verwachten dat in de loop der tijd steeds nieuwe functies toegevoegd worden. Als het kiezen van een nieuw vervoersmiddel altijd een kwestie van plussen en minnen is, dan betekent de Nyon vooralsnog een plusje erbij aan de kant van de e-bike. Voor de dagelijkse commute naar werk is dat pure winst, als het gaat om een vervoersmiddel voor op de mountainbiketrails… daar kunnen we nog eens over discussiëren.
Bosch geeft hier een zinnenprikkelend voorbeeld van systeemintegratie voor de niet-ondersteunde fiets. Hoe lang duurt het nog voor we op onze mountainbike via één boordcomputer vering instellen (Magura eLECT, RockShox EI, Cannondale Simon, Fox iCD), de juiste versnelling kiezen (Shimano Di2), ritgegevens bijhouden (Polar, SRM, Sigma, etc.) en navigeren (Garmin, Mio, etc.)? Nu zijn dat nog allemaal losse televisies, DVD-spelers en geluidssystemen met hun eigen handleiding, gebruikers(on)gemak en afstandsbediening… Maar voor hoe lang?
MG
Vergeet de Nyon apparatuur, slechte service. Na twee jaar geen garantie meer en er wordt niet gerepareerd. Dus apparaat van ruim €400,- in twee jaar afgeschreven. En als interne batterij leeg is kan je hem ook weggooien. Wordt door niemand vervangen garantie vervalt als je het zelf doe.