Vorig jaar augustus hadden we al onze vragen bij de introductie van het nieuwe enduro-platform van Kona: geeft de naam ‘Process’ aan dat het niet om een eindproduct gaat? Nu, nog geen jaar later, hebben we de eerste plaatjes van de Process v2.0 in handen en wringen we ons zelfgenoegzaam in de handen voor onze wijsneuzerij van elf maanden eerder.
Het nieuwe beestje is best opmerkelijk, in meerdere opzichten. Allereerst is het nogal vroeg om de ‘oude’ – hierboven afgebeelde – Process te vervangen. Die is immers nog maar een jaar oud, een ongewoon korte productcyclus – zeker voor Kona. Veel ontwikkelingstijd zal de versie van 2013 ook wel niet gekost hebben. Het gaat immers om een zogenaamde faux-bar, een fiets met een traditioneel veersysteem en in dit geval een wip die op de zitbuis draait. Die maken ze bij Kona al sinds 1996! En daarmee komen we op het volgende opmerkelijke punt: de nieuwe Process mag dan nog steeds een faux-bar zijn, de opstelling van wip en demper is compleet anders.
Foto: Pinkbike
In feite is de wipconstructie van de Process 2.0 niet zo heel vernieuwend, wel opmerkelijk is dat Kona die maakt met een doorlopende zitbuis. De demper zit met een hoefijzervormig stuk bevestigd aan de wip, zoals we vroeger ook wel eens bij fietsen met een MacPherson strut veersysteem gezien hebben. Het geheel heeft op het eerste gezicht een mooi laag zwaartepunt en de geometrie doet modern aan: lang & laag. De oude Process was dat overigens ook al, maar omdat de demper niet meer langs de zitbuis hoeft te staan, kan de bovenbuis veel lager ingebouwd worden.
Foto: Pinkbike
De Process 2.0 komt daarnaast in drie verschillende uitvoeringen en met twee verschillende wielmaten. Kinderwieltjes voldoen niet meer (Yikes! Vijf van de zes wielen op mijn mountainbikes zijn nog ‘gewoon’ 26″). De Process 111 (met 111mm veerweg) heeft 29″ wielen, de Process 134 en 153 hebben 27,5″/650b wielen. Inzetbereik? ‘Gewoon, voor mee te mountainbiken.’ Alles tussen cross country en downhill wedstrijden, ongeveer. De vrijgegeven foto’s zijn van een proto van de 153, die al zo dialed was dat de collega’s van Pinkbike er op mochten rijden. Gezien de nette afwerking van de smeedstukken, de grootschalige manipulatie van de buisprofielen, de verzorgde finish van de (flink uit de kluiten gewassen) draaipunten en de deels intern verlopende kabelgeleiding zullen de productieframes waarschijnlijk enkel in kleur verschillen van dit prototype…
Foto: Pinkbike
Kona wacht dus niet tot de traditionele, vroege presentatie van het hele gamma voor volgend jaar in augustus, maar komt nu al met de Process 2.0 op de proppen. Da’s een vroege vervanger voor de stoplap die vorig jaar opdook in het programma, de Process ‘1.0’. Mooi ding! Maakt hongerig naar meer nieuwtjes voor het komende seizoen!
Bron: www.konaworld.com
MG