Deels voorspelde we het al: 2012 zou een mager, voorzichtig jaar worden wat de nieuwe wielmaat betreft. Logisch ook, we zijn net bij gekomen van de Europese omarming van de 29″ wielmaat, mag het? Maar anders dan met de 29ers werd er niet echt gefluisterd over 27,5″. Iedereen had het er openlijk over; het gaat er komen. Maar in welke vorm?
Kona zou je enerzijds conservatief kunnen noemen. Conservatief in datgeen waarvan zij weten dat het werkt en de hoogste fun-for-your-buck-verhouding heeft. Dat geeft het merk in de grijze massa ook juist zijn kleur. Anderzijds zijn ze klein, flexibel en speels genoeg om de niches op te zoeken. En de 27,5″ wielmaat is nog steeds een niche. Op de EuroBike werd dat beeld ook bevestigd in het feit dat slechts de kleinere het omarmen om zich te kunnen differentiëren en daarnaast is men er dus nog niet over uit of de wielmaat over de gehele fiets-range of slechts in een meer-veerweg-segment thuis hoort.
Kona trekt zich hier niets van aan en is hierin alles behalve conservatief; zij halen een oud-gediende terug van stal en voorzien deze van de ‘nieuwe wielmaat’. De Explosive 27,5. Gewoon, omdat het in hun ogen een leuke fiets oplevert: een moderne trailbike met een vleugje historie.
Zoals alle eerdere Explosive modellen is ook de 2013 versie opgetrokken uit staal. Moderne ‘features’ vind je onder andere in de vorm van modulaire sliding dropouts zodat je ook met-zonder versnellingen kunt rijden, een traditionele 135mm achternaaf met cassette kunt plaatsen of de laatste generatie achternaven volgens het thru-axle principe. Vooraan is de RockShox Revelation vork met 120 mm veerweg onder een hoek van 68 graden gemonteerd in een flink oversized balhoofdsbuis. Combineer dit met de 420 mm korte achtervork en een lage positie van de trapas en het moge duidelijk zijn dat de Explosive inderdaad als een speelse trailbike bedoelt is. Dit wordt verder onderstreept met de ISCG nokken voor een chainguide, voor hen die genoeg hebben aan één kettingblad.
De nieuwe Explosive zal vanaf maart 2013 in Nederland leverbaar zijn voor een prijs van €1699. Een hoge fun-for-your-buck-verhouding, zoals het Kona betaamt!
Bron: www.konaworld.com
JB
Mag ik me afvragen waarom je dan niet de Honzo zou kopen als in dit segment iets zoekt? Kona hoogste fungactor for your bucks? Ja, Kona is mooi en zeker fun, I like. Maar het ‘net niet’ gevoel blijft toch bij het merk overheersen. Bij de explosief zou dat in mijn ogen het gemis zijn van doorgetrokken buitenkabels, bij m’n bandwagon is dat bijv. de enkele asbevestiging in een horizontale dropout waardoor bij het eerste serieuze ritje het achterwiel al scheef in het frame staat en aanloopt (waarom geen tuggnut denk ik?). Het zijn van die kleine dingetjes die voor… Lees meer »
Wat als je nu net niet 29″ wielen wilt? Dan is de Explosive heel erg leuk. Overzees is Kona trouwens net wel weer competitief geprijsd, krijg ik vaak de indruk.
…ook wanneer je verzendkosten, invoerrechten en BTW er bij op telt…?
Nee, zo bedoel ik het niet… Ik bedoel dat Kona in de Canadase en Amerikaanse markt beter lijkt te scoren op het punt bang-for-buck dan in Europa.