Flite 1990: l’originale

Het klinkt haast als een bericht uit de luchtvaart, maar bij mountainbike liefhebbers van de oude stempel beginnen de ogen te glimmen. De Flite 1990 is precies dat wat het zegt: een remake van het 1990 model Flite, ook bekend als de oer-Flite. Hét zadel waar de lichtgewicht-revolutie mee begon, waar destijds 90% van de bikers op reed of wilde rijden (maar bij gebrek aan beter op het eigen merk Giant zadel moest doorbikkelen). Selle Italia heeft na vele variaties op dit zadel het originele ontwerp weer terug in ere hersteld, tot in de details. Met het merklogo Selle Italia in het rood en Flite in het geel, identiek aan het origineel.

Dit maakt het zadel perfect voor degenen die hun old-skool sweetheart willen restaureren, maar zeker ook voor degenen die een new-skool klassier willen opbouwen met tijdloze, sjieke componenten. Een mooie IF 29-er met Fox, XTR, Thomson en dit zadel? Jahoor, zet maar voor de deur!

Heb je een iets oudere fiets, een bredere kont of hou je erg van aard-tinten, dan heeft Selle Italia ook nog de Turbo 1980 in het gamma. Wederom, remake van het originele 1980 model Turbo met euh… 1, 2… 5 logo’s. Enige verschil hierbij is dat het dek nu gevormd wordt door een suede achtig dek. Als ik me goed herinner, was dat bij het origineel niet en had die gewoon een dek van glad leer. Mocht ik me vergissen, hé, ik was toen net 4… ;-). De Turbo is leverbaar in het zwart en in het (afgebeelde) poepbruin.

Je mag het retro, classic, vintage of re-issue noemen, maar één ding moet ik die Italianen toegeven: ze hebben geen enkele poging gedaan om de modellen te verkrachten. Waar andere retro-producten (VW Beetle, Fiat 500) hooguit door je oogharen op het originele model lijken, brengen deze zadels de historie weer in volle glorie terug. Toegegeven, helemaal orgineel zijn beide zadels niet, de Turbo door het suede dek en de Flite doordat een hogere rails is gebruikt. Het origineel van die laatste is veel platter wat dat betreft, maar Selle Italia pastte liever het onderstel aan, dan een recall te krijgen omdat het zadel met veel zadelpenkoppen moeilijk past of leidt tot scheuren van de onderkant van het dek, doordat het zadel daar tegen de kop aan schuurt. Esthetiek versus functioneel…

De Flite 1990 en de Turbo 1980 zijn in ieder geval weer te koop… en voor prijzen, waar je je geen bult aan kunt vallen!

En de slotvraag voor in de comments: welk fietsonderdeel van vroeger zou jij graag weer in productie zien?!

CJ

Geplaatst in Nieuws, Specials en getagd met .
Tags:
Subscribe
Notify of
guest
11 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Ninko
Ninko
11 jaren geleden

Mooooooi!! Dit vind ik nou een goeie remake/retro!. Rij al jaren op een flite carbon (evo heet die volgens mij?) zit geweldig. Mooi dat ze met die nieuwe ouwe komen, ideaal om wat lekkere winter/racefiets kilometers mee te maken. Welk onderdeel ik graag weer in productie zou willen zien? Selle italia flite titanium, zoals hierboven :). Er zijn niet veel onderdelen die je weer zou kunnen uitbrengen, bijna geen enkele standaard is in de laatste 10-20 jaar gelijk gebleven, en ook bijna geen enkel product van die tijd zou nog kunnen concurreren met producten van nu qua werking/gewicht etc etc…… Lees meer »

Gene
Gene
11 jaren geleden

Ik kan er niet aan wennen. Mijn zitbotten zitten het lekkerst op een ander S gemerkt zadel (het merk dat body geometrie hoog in het vaandel heeft). Maar de zadels zien er zeker gelikt uit!

Mark
Editor
Mark
11 jaren geleden

Een fiets onderdeel van vroeger: Kooka hydra remhendel(tjes) die zouden zo weer de markt op mogen/kunnen.

Lars TB
Lars TB
11 jaren geleden

Suede was ook origineel (hoewel ik niet heel veel ouder was toendertijd…). Turbo Gel was voor mij dé keuze (een ruime 10 jaar na introductie).

Bring back de witte Porcupines (maar dan wel in 2.3). Stalen Syncros cranks mag ook, maar dan wel met een 2013 update met vaste as.

Jeroen
Admin
Jeroen
11 jaren geleden
Reply to  Lars TB

Hier nog een stem voor de stalen Syncros Revo’s. Het ontwerp laat zich gemakkelijk aanpassen naar ‘huidige standaarden’ overigens. Dat kwam me afgelopen weekend nog binnen druppelen toen ik mijn ’94 setje afstofte en terug legde in de kast ;-)

dubbelop
dubbelop
11 jaren geleden
Reply to  Lars TB

Onza Buzzsaw tandwielen – onverwoestbaar!

JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden

Michelin Wildgripper Jet S met groene compound / zwarte zijwanden, in een dik vallende 2.2″, maar dan 29″.

Ohja, en een Noleen carbon paralellogram vork met QR15 :-P

JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden

En oranje frames in het algemeen natuurlijk.

comment image :-D

dubbelop
dubbelop
11 jaren geleden

Zo’n Flite Titanium heb ik nog op de tandem zitten – heeft een Moulton en een Principia overleefd.

Ninko
Ninko
11 jaren geleden

hahaha @jeroenk waar hedde die foto nou weer vandaan?? DIe hebk zelf nie eens!!! :)

Frame heb ik nog trouwens, met originele stalen vork en heb ze beide laten spuiten! moet alleen nog tijd zoeken om em weer op te bouwen :)

JeroenK
JeroenK
11 jaren geleden
Reply to  Ninko

Goed hè, die zit in het Pinkbike album van je maat Crash ;-). Ik ben het kereltje een paar keer tegen gekomen in de Drunese Duinen een paar jaar geleden (wie niet…) en Eric bleek hem ook te kennen. Ff opgezocht op Pinkbike en ziedaar wie kom ik nog meer tegen :-P.