Jam vernieuwd en Thron geheel nieuw
De nieuwe Jam is een doorontwikkeling van het bestaande model. De Thron is een volledig nieuwe telg en vult bij Focus een aanzienlijk gat op in het programma van Focus Bikes. De naam is niet nieuw. De Thron2 is namelijk Focus’ e-mountainbike trailfully met 29” wielen en 130 mm veerweg. De nieuwe Thron is dus de niet-elektrisch-ondersteunde versie die er nooit eerder was.
Beide bikes worden neergezet als speelse machines, waarbij de Thron als meer allround-broertje van de dikkere Jam wordt gepositioneerd.
FOLD veersysteem herzien
Bij zowel de Jam als de Thron past Focus hun ‘FOLD’ (Focus Optimized Linkage Design) toe voor de achtervering. In feite is de achtervork een ‘single pivot’ waarbij de demper via twee extra hevels wordt bediend. Die hevels beïnvloeden de veercurve. Focus kenmerkte het systeem bij eerdere versies met twee specifieke fasen, waarbij de eerste 30% erg gemakkelijk aansprak. Toen we de Jam uitprobeerden merkten we op dat het één van de, zo niet hét fijnstgevoelige veersysteem op de markt is.
Ten opzichte van die eerdere generaties, is het FOLD-systeem voor de vernieuwde Jam en nieuwe Thron sterk progressief gemaakt. Focus spreekt zodoende niet meer van 2 fasen. Of dat dit betekent dat er ingeleverd is op de fijngevoeligheid rondom sag, is ons niet bekend. Wel merkt Focus in het persbericht op dat de nieuwe layout afgestemd is op de huidige generatie dempers die sowieso al beter aanspreken. Wat gebleven is, is dat alle scharnierpunten – inclusief die van de demper – voorzien zijn van industriële, afgedichte lagers voor maximale fijngevoeligheid.
De demper is overigens nu horizontaal geplaatst, waardoor er meer ruimte is ontstaan in het voorframe voor een grote bidon en een toolbag.
C.I.S. en Toolbag
Net als bij de onlangs gelanceerde Atlas gravelbike, past Focus ook bij de Jam en Thron het ‘Cockpit Integration Solution’-concept toe, of kortweg C.I.S. Hierbij worden kabels zoveel mogelijk weggewerkt, door zo via de bovenkant van het balhoofd het frame in te laten verdwijnen. Maar ze gaan er bij de Jam en Thron nog wat verder in dan bij de gravelbike. Ook de stuurpen is opgenomen in het concept, waardoor de kabels en leidingen via de voorzijde van de stuurpen al verdwijnen. Kijkt erg mooi en strak, maar doordat alles ook dóór het bovenste balhoofdlager loopt, wordt het vervangen van dat lager een enorm karwei jammer genoeg…
Zowel de Thron als Jam hebben óók montagepunten voor een toolbag. Aan de bovenzijde van de onderbuis kun je een specifiek tasje kwijt. Intern zorgt een klittenband ervoor dat je binnenband, CO2-patroon, tooltje en/of pomp rammelvrij opgeborgen zitten.
Jam: 29er all-mountain fully
In plaats van versies met 27,5” en 29” wielen, is de nieuwe Jam all-mountain full suspension exclusief een 29er. Zowel het FOLD-veersysteem als de gemonteerde voorvorken bieden 150 mm veerweg. Focus biedt momenteel drie modellen aan. Die delen allemaal hetzelfde frame van 7005 aluminium en waarbij er méér ‘standover’ ruimte is gecreëerd door de knik in de bovenbuis.
Geometrie
Qua geometrie maakt Focus bij de Jam een flinke stap. Bij de vorige generatie stond de voorvork nog onder een – hedendaags – steile 67,3º; de vernieuwde Jam heeft een stuurhoek van 65,5º. Via een flip-chip in de dempermontage kun je hem nog een halve graad vlakker maken. De zitbuis staat onder 76,5º en vlakt af naar 76º als je de flip chip dus uh… flipped. De reach en stack getallen zijn relatief markt conform en sowieso flink ruimer dan bij de voorganger.
Jam 6.0, 6.8 en 6.9
Het aanbod bestaat uit drie modellen, waarbij de Jam 6.0 LTD (met het ruw-gepolijste alu frame zoals je hem hierboven ziet) gelimiteerd is. Zo gelimiteerd zelfs, dat Focus in het persbericht geen details over de prijs en verkrijgbaarheid geeft (…) En daarmee blijven de Jam 6.8 en 6.9 voor respectievelijk € 2.499 en € 3.099 over. Je hebt daaraan relatief veel bike voor je geld wat betreft gewicht. Want ze wegen beide ruim 15 kg…
Jam 6.9 – € 3.099
Jam 6.8 – € 2.499
Thron: 29er trailbike
Focus gebruikt de naam ‘Thron’ al langer voor een e-mountainbike, maar dan dus met de 2-toevoeging, zoals het merk dat bij al haar e-bikes doet. En eigenlijk was het best frappant dat Focus niet eerder een niet-e-versie van de Thron op de markt zette. Want 130 mm veerweg en 29” wielen wordt door velen gezien als ‘de sweetspot’ voor een allround mountainbike en vrijwel alle merken bieden zo’n bike. Goed, Focus lost dat dus nu op.
Geometrie
Het is overduidelijk dat de nieuwe Jam én Thron parallel zijn ontworpen, want ze vertonen veel overeenkomsten. Ook de Thron is exclusief een 29er. Zowel voor- als achteraan heeft-ie 130 mm veerweg. Hij wordt neergezet als de meer levendige broer van de Jam. De voorvork staat dan ook onder een iets steilere hoek, 66,5º om exact te zijn. De effectieve zitbuishoek is 75º en dus iets vlakker dan bij de dikkere Jam. De Thron is dan ook meer ontworpen op trapefficiëntie in zittende fietshouding. Om die reden is de reach bij elke framemaat 10 mm korter in vergelijking tot de Jam.
Thron 6.8 en 6.9
Oók de Thron is er maar in een beperkt aantal varianten. Het topmodel is de 6.9 die voor € 2.899 in de prijslijst staat. De 6.8 kost € 2.299. Die is er ook in een ‘EQP’-uitvoering, waarbij die letters staan voor ‘equipped’, wat dan weer zoveel wil zeggen als een tot toerbike aangeklede mountainbike – een bike waar vooral in Duitsland vraag naar schijnt te zijn. Hierbij ruil je de 12-speed groepset in voor een 11-speed variant, spatborden, verlichting en een drager. Ook bij de Thron geldt dat je relatief veel bike voor je geld krijgt… En gezien de prijsstelling van het nu beperkte aanbod zou je welhaast denken dat er nog wat in vat moet zitten voor de toekomst. Iets met een zwarte koolstofvezel…?
Thron 6.9 – € 2.899
Thron 6.8 – € 2.299
Bron: www.focus-bikes.com