En dat is een allrounder die je niet als snelste naar de top brengt, maar wel ‘alles slikt naar beneden’, lezen we vrij vertaald in het persbericht.
De aluminium Atlas is er in diverse uitvoeringen vanaf € 1.599 tot € 2.499.
We have built a bike that will accompany your escape. The ATLAS is our first gravel bike. It is our all-round bike, which is not made to bring you on top as the fastest, but it will handle everything on the way. It is like a reliable good old friend, with a big pinch of trail pleasure.”
Lang
Goed, gravelbikes zijn populair en escapisme is nu eenmaal een dankbare kapstok voor de marketeers. Wat de Focus Atlas gravelbike een goede compagnon maakt voor een flinke rit in de wildernis? Enerzijds omdat er tot 47 mm brede banden toegepast kunnen worden. Wil je nog breder, dan kun je de 650b wielen monteren, waarbij je tot 53 mm (± 2.1”) kunt gaan. Anderzijds is de reach van het frame vrij groot en wordt dat gecombineerd met korte stuurpennen. Dat geeft stabiliteit en daaruit volgt dan ook Focus’ claim van goede daalcapaciteiten.
Framedetails
De Atlas heeft een aluminium frame, met – zoals al aangehaald – volop mogelijkheden voor de montage van veel. Er zijn meerdere punten voor de montage van een bidonhouder voorzien, je kan een toptube-tas monteren en naast dragers op voor- en achtervork kun je er ook spatborden op kwijt. Daarnaast is er ook nog een mogelijkheid voor het monteren van een standaard. Ook op de carbon voorvork kun je veel monteren; tot 3 kg aan elke zijde.
C.I.S. – Cockpit Integration Solution
Kabels lopen uiteraard binnendoor. Daarbij gaat Focus bij de Atlas gravelbike ook mee in de trend van kabels ‘zo snel mogelijk het frame in’. Vanaf het stuur lopen de remleidingen en schakelkabel(s) via het balhoofd het frame in. Zodoende is de voorkant van je stuur opgeruimd en leeg, zodat je ook zonder obstructie een stuurtas kwijt kunt.
‘Reguliere’ zadelpen en geen RAT
De Atlas heeft een ‘reguliere’ 27,2 mm zadelpen. Niets bijzonders, zou je zeggen. Nee, inderdaad. Ware het niet dat ze op de Paralane bewust een 25,4 mm versie zijn gaan toepassen omwille van comfort. En dat werkte best prima, zo ondervonden we. Focus snapt echter ook wel dat een 25,4 mm zadelpen lastig te vinden is, wanneer die onverhoopt tijdens je wereldreis afbreekt.
Om diezelfde reden heeft de Atlas ‘gewone’ steekassen, terwijl ze op veel van haar bikes de eigen RAT – Rapid Axle Technology – steekassen monteert. Een steekas die middels een bajonetsluiting een snellere wielwissel zou geven. Nu is die snelheid niet zo van belang bij die wereldreis, het verkrijgen van reservedelen wel. En een ‘reguliere’ steekas is natuurlijk gemakkelijker te verkrijgen.
In de kern prima afwegingen. Echter… de Atlas gravelbike is vervolgens door Focus – aan de voorzijde – voorzien van een steekasmaat die alles behalve ingeburgerd is. Hoe dat? Lees vooral verder hier onder…
Road Boost
Om sterkere en meer stabiele wielen te hebben in deze offroader, heeft Focus de Atlas uitgevoerd met Road Boost spacing. Wattuh? Ja. Boost, voor road bikes en klaarblijkelijk nu ook voor gravelbikes. Road Boost bestaat uit 110 x 12 mm voornaaf en een 148 x 12 mm achternaaf.
De bredere achternaaf – die we al enige jaren kennen van de mountainbike – werd door Focus in samenwerking met DT Swiss geïntroduceerd op een niet-mountainbike: de Paralane2, Focus’ enduraracers met trapondersteuning. Daar geeft-ie een betere kettinglijn in samenspraak met de Fazua bracketmotor die wat breder bouwt dan een reguliere crankset. De Trek Domane+ die we afgelopen jaar testte met dezelfde motor, heeft om die reden óók een bredere achternaaf. Nu is de Atlas géén e-bike. Maar bij een bredere naaf kunnen de spaakflenzen ook wat verder uit elkaar. En dat resulteert in een sterker wiel. Op een offroad bike waar je flink wat bagage mee kunt nemen is dat dus niet eens zo’n gek idee…
Maar de keuze is op z’n minst extra opvallend wanneer je omwille van de verkrijgbaarheid van reservedelen je niet-markt-conforme snelle steekas laat vervallen, maar vervolgens een niet-markt-conforme naaf- en dus steekasbreedte verkiest…
Modellen
Focus lanceert met de Atlas gravelbike meteen 4 modellen. Je hebt een Atlas vanaf € 1.599. Het topmodel kost € 2.499. De Atlas 6.7 EQP is de enige in het programma die standaard met spatborden, verlichting en een achterdrager komt. Focus meldt met trots dat alle modellen momenteel bij diverse dealers in de showroom staan. Iets dat in de komende tijd eerder uitzondering dan regel zal zijn…
Bron en meer info: www.focus-bikes.com