Het zat er wel aan te komen. Shimano vroeg er ook gewoon om. Met het Di2 systeem stond de deur wagenwijd open voor remfabrikanten om ‘dè toekomstige rem’ snel naar de markt te krijgen. Waar eerder geruchten gingen dat TRP mogelijk wat in de pijplijn had zitten, is het het Italiaanse Formula die als eerste concreet iets de buitenwereld in stuurt; hydraulische schijfremmen voor op de racefiets zonder dat daarvoor losse adapters of ombouwkits nodig zijn.
Een racefietsgreep voorzien van een hydraulische zuiger is één, maar om daar ook nog het mechaniek voor het schakelen van een derailleur in te voorzien, is een lastige opgave. De elektronica van de Di2 Ultegra en DuraAce groep van Shimano is echter voor wat betreft de schakelaar erg compact. Een draaitje en twee elektrisch schakelbare contacten in de greep en pronto, zoals de Italianen zouden zeggen. Dat is gemakkelijker te integreren en belangrijker nog: makkelijker te ontwikkelen en te produceren.
Colnago mocht het spits afbijten. Zij ontwikkelde de C59 carbon racefiets om met schijfremmen uit te rusten. Het frame en de vork zijn specifiek ontworpen voor de krachten die een schijfrem uitoefent. Colnago geeft aan dat de C59 voor zowel elektrische als ‘ouderwetse’ schakelgroepen geschikt is. Logisch, alleen zul je bij een mechanische schakelgroep ook een mechanische rem moeten toepassen. Overigens is het ons nog niet duidelijk of Colnago het frame een inbouwbreedte voor de achternaaf van 130 millimeter toepast, of toch 5 millimeter extra meekrijgt om schijfremnaven zoals we die bij de mountainbikes kennen te kunnen toepassen.
De remmen zijn gebaseerd op 140 millimeter schijven en een remklauw van The One mountainbike rem. Formula heeft echter zelf nog geen officieel nieuws over de rem naar buiten gebracht.
Wie volgt…?
Bron: www.colnago.com (met dank aan Pieter voor de tip!)
JB
Is een 140mm schijf niet een beetje te klein als je de Col du Galibier af suist?
Op een racefiets??? Denk da 140mm wel genoeg is nie! Denk dat de grip van je voorbaaaand de limiterende factor zal zijn… niet de grote van je schijf… :)
Grip van je voorband is nog best groot. Veel zal afhangen van hoe je remkracht kan moduleren. In 1x pats-boem de ankers erop, kan wel eens vervelend worden. Ziedaar het nut van een kleine schijf. Echter… dan gaat op wat Jeroen zegt hieronder. Het gaat om hitte afvoer, anders wordt het ellende en dat vraagt weer om een grotere schijf. Op de MTB heb ik wel eens brake fade gehad in de Alpen en dat is al niet grappig, maar het ging nog wel met pompen en doordat niet beide remmen het tegelijk begaven. Op de racefiets lijkt het me… Lees meer »
Ik zou ook eerder een 160mm schijf opteren. De hitte afvoer is daar echt een pak beter dan bij een kleine schijf in een lange afdaling. Vergeet ook vooral niet dat velen lang slepend remmen. Dat gaat bij een dergelijke setup niet snel goed. Op Bikerumor.com heeft een editor dit, toegegeven door eigen onkunde, zelf al ervaren.