Cura X: Verbeterde Formula Cura
De originele Formula Cura rem bestaat al enkele jaren. En dat is een beminde, zij het ietwat onbekende concurrent voor de andere, grotere merken en hun topmodellen. De Cura onderscheidt zichzelf vooral door makkelijk thuis – volledig! – te reviseren te zijn. Alle toeters en bellen die je verwacht van een topmodel mountainbike-rem waren namelijk al aanwezig; kracht en doseerbaarheid blijven altijd een persoonlijke voorkeur. Dus wat valt er dan nog te verbeteren?
Véél, aldus de Italiaanse fabrikant. Formula geeft de nieuwe Cura X in plaats van gesmede aluminium remhendel een beduidend lichter exemplaar in carbon. De bouten die de remhendels op het stuur houden zijn van titanium. De achterplaat van de remblokken is nu van aluminium in plaats van staal gemaakt. Dat is niet alleen lichter, het voert warmte ook beter af. Alles opgeteld zijn deze upgrades goed voor een gewichtsbesparing van 34 gram per rem. Maar daar is lang niet alles mee gezegd. Want de klassieke kunststof remleiding is vervangen door een stevigere van geweven kevlar.
Het totaalgewicht komt daarmee op 325 gram (met 850 mm leiding en de lichtste 160 mm schijf). Dat is maar een paar gram meer dan een vergelijkbare XTR M9100 of Sram Level Ultimate rem (312 gram respectievelijk 318 gram). Het opmerkelijkste verschil is dan ook de diameter van de remzuigers: bij de Formula Cura X remklauwen zijn ze Ø24 mm, terwijl de remzuigers van Sram Ø21 mm en Shimano met Ø17 mm het kleinst is. In theorie biedt een grotere zuiger een betere krachtverdeling op de remblokken. En daarmee dus betere doseerbaarheid en meer gelijkmatige slijtage. De remklauwen zijn er overigens enkel in Postmount passing.
Minerale olie en integratie
Formula is voor de vorige editie van de Cura al overgestapt op minerale olie en de Cura X wijkt hier niet van af. Zo worden ook de kleurstellingen – gepolijst zwart, gepolijst zilver en kopergoud – overgenomen, even als de Mixmaster klemmen. Hiermee is integratie met Shimano I-Spec EV of Sram shifters mogelijk.
Heb je een frame waar de kabels binnendoor lopen (uiteraard, je kan er niet omheen) én heb je flink grote kabelpoorten (da’s maar de vraag) dan zijn de Cura X klauwen optioneel uit te rusten met Speedlock snelkoppelingen. Hiermee hoef je niet steeds de remleiding los te knippen als deze uit het frame getrokken moet worden.
De nieuwe Cura X compatibel met alle Formula schijven (6-gaats IS en Centerlock) en alle remblokken (voor klauwen met twee zuigers).
Prijzen en beschikbaarheid Formula Cura X
Prijzen van de nieuwe Cura X heeft Formula nog niet medegedeeld. Wel melden ze dat ze vanaf juli leverbaar zijn; beperkt weliswaar, maar dat zal snel verbeteren, zo sluit Formula af in zijn persbericht.
Meer informatie: rideformula.com