Fox introduceert Transfer Neo dropper-zadelpen: draadloos, snel en prijzig

De meeste dropper-zadelpennen bedien je met een stalen kabel, sommige met hydrauliek en een enkele draadloos elektronisch. Nu is er in die laatste categorie een nieuwe optie: Fox introduceert met de Transfer Neo zijn eerste draadloze dropper-zadelpen. Deze is sneller dan alle andere draadloze droppers, maar ook prijzig. Bovendien markeert de Transfer Neo het begin van een reeks draadloze elektronische producten die Fox in de nabije toekomst zal uitbrengen.

Fox Transfer Neo draadloze dropper-zadelplen

Dropper-zadelplennen zijn bij mountainbikes niet meer weg te denken. De meeste werken met een gasveer zoals in je bureaustoel. Je bedient ze via een staalkabel met een hendel op je stuur. Naast een hydraulische bediende variant van Rockshox – de Reverb –,  zijn er ook enkele elektronische droppers van onder meer Rockshox, KS en Magura die allemaal draadloos bediend worden. Je kunt dat afdoen als een gimmick, maar er zijn best goede argumenten voor. Zo hoeft er geen mechanische kabel allerlei moeilijke bochten ín frame te maken, waardoor de wrijving en dus bedieningskracht flink toeneemt. Maar ook als crosscountrybiker, waarbij je parcoursafhankelijk kiest of je met of zonder een dropper wilt kunnen rijden (omwille van gewicht), is een draadloos exemplaar in luttele seconde ge(de)monteerd.

Maar of dát voldoende redenen zijn om nóg een draadloze dropper te ontwikkelen? Voor veringspecialist Fox in elk geval wel. Het Amerikaanse bedrijf lanceert nu naast de mechanisch bediende Transfer nu de elektrische, draadloos te bedienen Transfer Neo dropper-zadelplen. De draadloze verbinding is de snelste die er momenteel bestaat aldus Fox en het bedrijf belooft bovendien dat de remote op het stuur meer haptisch is; meer gevoel geeft dus.

Fox Transfer Neo dropper-zadelplen

Voor Fox was de snelheid van die draadloze communicatie hét uitgangspunt bij de ontwikkeling van de Transfer Neo dropper. Want dat kon beter; Fox claimt nu dat het door hun ontwikkelde protocol meer dan 100 keer sneller is dan Bluetooth en ruim 20 keer sneller dan de naaste concurrent. Tussen de druk op de knop van de remote en het in gang schieten van de Transfer Neo zit niet meer dan 26 milliseconde, aldus Fox. Hoe ze dit voor elkaar krijgen? Daarover zegt Fox niets. Iets met geheim van de smid.

Goed; ik weet niet of je ooit met de Reverb AXS hebt mogen droppen, of ervaring hebt met andere draadloos bediende droppers, maar eerlijk gezegd was de reactiesnelheid tussen knop en zadelpen voor mij nooit zo’n probleem. Het feit dat Fox het zo sterk aanzet, heeft mijns inziens vooral te maken met dat Neo uiteindelijk een digitaal platform wordt. Fox zegt zelf dat de Transfer Neo-batterij in feite niet Transfer Neo-specifiek is, maar ‘compatibel is met toekomstige Neo-producten’. Natuurlijk is er rondom de fiets nog veel meer te elektrificeren; ze doen dat immers zelf ook al met Live Valve vering. En daar is communicatiesnelheid én snel werkende hydraulische kleppen nog véél meer van belang.

 

Fox Transfer Neo draadloze dropper-zadelplen

Bij z’n nieuwe draadloze Transfer Neo dropper-zadelplen gebruikt Fox de binnenbuis en kop met twee bouten voor de zadelklem van de mechanisch bediende Transfer dropper.

Transfer Neo details

Terug naar de Transfer Neo; Fox’ nieuwe dropper werkt op basis van luchtdruk en hydrauliek voor de traploze verstelling. Meest opvallend is natuurlijk de plaatsing van de batterij op het uiteinde van de buitenbuis. Fox koos voor deze plaats omdat daarmee de batterij veel beter beschermd is tegen de achterband. Bij Rockshox’ Reverb AXS dropper-zadelplen wil blijkbaar, in uitzonderlijke gevallen bij het volledig inveren van de achtervering en de dropper in de laagste stand, de band de batterij lostikken.

Een ander aspect van de lage batterijplaatsing is dat de kop van de zadelpen identiek is aan de mechanische Transfer dropper-zadelpen. Vanuit kostenoverweging een interessante gedachte. Jammer dat dat niet helemaal gereflecteerd lijkt in de prijs van het de Transfer Neo, maar daar over zo dadelijk meer. Verder is de totale bouwhoogte van de Transfer Neo slechts 11 millimeter meer dan de reguliere Transfer, die al behoorlijk compact bouwt. In vergelijking met de concurrent – de Reverb AXS – is de Transfer Neo dropper ook een flink stuk korter. En korter betekent dat je meer effectieve droplengte tot je beschikking hebt.

Eén van de redenen voor Fox om de batterij op de onderbuis te monteren is dat daar minder snel in aanraking komt met de band, wanneer de achtervering volledig inveert. Rechts is aan het silhouet de Rockshox Reverb AXS te herkennen die Fox als referentie gebruikt.

Fox Transfer Neo Factory Series draadloze dropper-zadelplen

De Neo-batterij is uitneembaar en zul je in de toekomst op andere Fox-producten óók terug gaan zien.

Remote

In plaats van een knop is de Transfer Neo Remote een hendel. Qua bediening benadert-ie dus een normale bedieningshendel. De hendel zelf is voorzien van rubber met textuur voor goede grip. Doordat de beweging van de hendel meer overeenkomt met een reguliere dropper-bediening, heb je veel meer – en duidelijk – het gevoel (‘haptische feedback’) wanneer je de hendel bediend. Dit in tegenstelling tot veel knoppen.

De bedieningshendel werkt met een CR2032 knoopcel en is eenvoudig zonder speciaal gereedschap te wisselen. Fox geeft een levensduur van circa één jaar voor een verse knoopcel. Het monteren doe je met de eigen ronde klem of via Matchmaker of I-Spec EV-klemmen. Daarmee kun je de Fox Transfer Remote hendel dus eenvoudig combineren met nagenoeg alle remmen op de markt.

Fox Transfer Neo Remote

App

Fox heeft voor Transfer Neo dropper-zadelplen een app. Via die app is de ‘bike park’-mode in te schakelen. Bij deze instelling blijft de dropper in ingeschoven toestand staan wanneer je tijdens een stevige rammelafdaling per ongeluk de remote aan zou tikken. Zo voorkom je dus dat de zadelpen omhoog komt, terwijl je daar tijdens bikeparkrondjes geen behoefte aan hebt. Je kunt deze stand uitschakelen door vier keer kort achter elkaar op de bedieningshendel op je stuur te drukken. Of uiteraard via de app.

Verder is er een transportmodus die de ‘wake-up’ van de zadelpen uitschakelt. Om de batterij te sparen, gaat de elektronica namelijk uit wanneer er geen beweging meer wordt gedetecteerd. Maar tijdens vervoeren gebruik je de zadelpen óók niet, maar beweegt de fiets wel. Door via de app de transportstand in te schakelen, voorkom je dat de batterij dus onnodig leegloopt.

Over die batterij gesproken; ook de status van de batterij vind je terug in de app. Je zou 30 tot 40 uur rijtijd hebben bij een volle batterij. Opladen via de specifieke (meegeleverde) lader duurt zo’n anderhalf uur. Tot slot vind je in de app het aantal keren dat je de pen hebt bediend. Fox adviseert je vervolgens om na 8.000 keer bedienen de Transfer Neo een onderhoudsbeurt te geven.

Fox Transfer Neo app

Specificaties en prijzen

De kans is klein deze nieuwe dropper vaak in het wild te zien. Althans, dat is zo onze inschatting op basis van de prijs. Want Fox vraagt voor de Transfer Neo dropper-zadelplen inclusief bedieningshendel, batterij en oplader 1.309 euro. Proost, hopelijk zit ook jouw toetsenbord nu niet onder de koffie, zoals de mijne…

De Fox Transfer Neo dropper-zadelplen is aftermarket alleen verkrijgbaar als Factory-versie met de bekende goudkleurige Kashima-coating op de bovenbuis. Fox meldt dat er óók Performance Elite-versies komen, maar die zijn (vooralsnog) voorbehouden voor eerste montage, oftewel: die kom je alleen op compleet afgemonteerde fietsen tegen.

Alle prijzen en specificaties op een rijtje:

  • Transfer Neo Factory inclusief bedieningshendel, batterij en oplader: 1.309 euro
  • Losse onderdelen:
    • Batterij: 91,33 euro
    • Lader: 72,89 euro
  • Verstelbereik: 100, 125, 150, 175, 200 mm (per versie uiteraard traploos)
  • Diameter: 30,9, 31,6 en 34,9 mm – 100 mm droplengte is er alleen in diameter 30,9 en 34,9 mm)
  • Gewicht: 528 gr (30,9 x 100 mm) tot 800 gram (34.9 x 200 mm).

Bron en meer info: ridefox.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments