Min of meer traditiegetrouw presenteert Fox Racing Shox begin van het voorjaar haar producten voor het nieuwe seizoen. 2019 vorken en dempers zullen vermoedelijk dan ook niet binnen al te lange tijd al in de winkel liggen. Zoals ook ongeveer de norm is lijkt er weinig schokkend nieuws en draait de presentatie van 2019 producten ook weer om incrementele verbeteringen. Alhoewel…
34 StepCast
Fox komt deze keer ook met een reeks upgrades in de bestaande productlijnen die nauwelijks incrementeel te noemen zijn. Meest opvallend is de 34 StepCast vork. ‘StepCast’ houdt in dat de buitenpoten onderaan de vork hol en afgevlakt zijn. Fox introduceerde dit bij de 32-serie vorken voor XC gebruik. Daarbij is het chassis inclusief kroonstuk smaller terwijl de naaf toch de Boost-breedte heeft. De remschijf valt in vlakke uitsparing aan de binnenzijde van de poten. De winst? Een lichtere vork bij gelijke stijfheid. Fox vond dit tot op heden enkel een goed idee voor korte veerwegen (lees: 100 mm). Voor de marathon en trail rijder is er nu ook een StepCast vork met 120 mm veerweg maar wel met 34 mm poten! Hierbij is de kroon even breed als de gewone 34 en is nu juist de buitenzijde van de onderpoten afgevlakt. De 34 StepCast weegt met 1.590 gram volgens Fox dus 230 gram minder dan een conventionele 34; de stijfheid is dan weer 15% meer dan een 32 met gelijke veerweg.
De 34 StepCast is verkrijgbaar voor 27,5″ en 29″ wielen met respectievelijk 2,8″ of 2,6″ banden. De 29″ versie is niet geschikt voor 27,5+ wiel/band combinaties. Het betreft hier vooralsnog een topmodel Factory vork met aan de binnenkant een Float EVOL luchtveer en in de rechter vorkpoot een FIT4 of FIT4 Remote demper. Binnenpoten zijn Kashima gecoat en buitenpoten komen in hoogglans oranje of mat zwart. Performance modellen worden in het persbericht nog niet vermeldt, maar dikke kans dat die snel zullen volgen; allereerst bij de eerste montage bij complete fietsen.
36 (+40) GRIP2
De 36 en 40 series zijn de topmodellen onder de Fox vorken – qua prijs en qua techniek. Dat moet ook wel want de beoogde kopers stellen de hoogste eisen aan veergedrag. Met name de kwaliteit van de demper speelt hierin een rol. Opmerkelijk is dan ook de nieuwe demper – GRIP2 genaamd – die in zowel de 36 als 40 vorken komt. Wie de naam GRIP kent kan die koppelen aan enkele budget Fox vorken. Fox heeft uiteraard niet deze demper nu in de 2019 topmodellen gezet.
Wat Fox wel heeft gedaan is het concept opnieuw en verder uitgewerkt. De expansiebalg van voorgaande demper generatie is verdwenen en maakt plaats voor een klassiek systeem met een IFP (Internal Floating Piston) met een veer. De demper is voorzien van – wat Fox noemt – een ‘Variable Valve Control’ ontwerp dat zich in een demperbody met méér olievolume bevindt. Hiermee zegt Fox méér nuttige fijnverstelling van de demper te kunnen genereren. Ten opzichte van de voorgaande RC2 demper biedt de GRIP2 dan ook een betere en meer nuttig verstelbereik voor zowel high en low speed compressie én rebound (RC2 had enkel verstelling low speed rebound en low en high speed compressie). Nieuwe seals in de demper zorgen bovendien voor minder wrijving en dus een fijngevoeliger systeem.
Wielmaat opties voor 36 en 40-serie
Hoewel het wielmaten-debat langzamerhand ter ziele is gedragen, maar de keuzestress 27,5″ en 29″ nog actueel blijkt, zijn de 36 en 40 serie vorken voor beide wielmaten te krijgen. 36 vorken komen overigens ook met afwijkende offsets (37 mm voor 27,5″, 44 mm voor 29″) mocht je dat willen. De 40 bestaat enkel als Factory model met Float EVOL luchtveer, Kashima coat binnenpoten en de nieuwe FIT GRIP2 demper. De 36 serie is te krijgen in vier smaken: Factory met een FIT4 demper, Factory met de nieuwe FIT GRIP2 demper, Performance Elite FIT4 en Perofrmance Elite FIT GRIP2. Ook de 36 als 40 zijn in matzwart of oranje verkrijgbaar. Voor de dirt-jumpers onder ons is er zelfs nog en 36 831 – mét 20 mm steekas optie!
Dempers
Achterdempers lijken vaak een ondergeschoven kindje in de persberichten. Dat betekent echter niet dat Fox er geen aandacht aan heeft besteed. De upgrades aan een aantal producten lijken wel ietsje subtieler.
De Float DPS blijft onaangeroerd maar z’n lompere broer de DPX2 krijgt een remote optie waarmee de drie ingaande dempingsstanden geselecteerd kunnen worden.
De Float X2, bedoeld voor alles van all-mountain tot en met downhill, krijgt de hoofdmoot aan nieuwtjes. Een nieuwe XV (eXtra Volume) luchtkamer moet systeemdrukken tot 300 psi toelaten. Daarnaast is de orientatie van het Schraeder ventiel veranderd zodat je makkelijker met een willekeurige demperpomp erbij kunt. Tot slot is er een nieuwe bottom-out bumper toegevoegd die het einde van de veerweg beter regelen.
Prijzen en beschikbaarheid zijn nog niet nader bekend.
Bron: www.ridefox.com