Fox lanceerde de Transfer SL dropper-zadelpen in 2021 als een lichtgewicht alternatief voor z’n Transfer. Het lagere gewicht kwam onder meer door een meer eenvoudige constructie. De Transfer SL werkt namelijk volledig mechanisch, met een simpele schroefveer om hem uit te schuiven. Hij kent bovendien maar twee standen: volledig uit- of volledig ingeschoven. In tegenstelling tot de Transfer, die met luchtdruk en hydrauliek werkt, is de Transfer SL dropper-zadelpen dus niet traploos verstelbaar. Volgens Fox rijden met name crosscountrybikers zelden ergens halverwege de verstelweg en is het dus nauwelijks een compromis dat de Transfer SL maar twee standen kent. Zeker gewogen (…) tegen het lagere gewicht.
Transfer SL nu ook met 125 en 150 mm verstelweg
Sinds z’n introductie is Fox’ lichtgewicht dropper-zadelpen verkrijgbaar met 50, 70 en 100 mm verstelweg. Nu breidt de Amerikaanse fabrikant het programma uit met versies met 125 en 150 mm verstelweg. Je hebt hierbij echter géén keuze in diameter; de Transfer SL’s met het grootste verstelbereik zijn alleen verkrijgbaar in 31.6 mm. De 125 mm versie weegt volgens Fox 432 gram, terwijl de Transfer SL dropper-zadelpen met 150 mm verstelweg 437 gram weegt. Dit betreft dan de modellen uit de Factory-serie, die voorzien zijn van de goudkleurige Kashima-coating op de binnenbuis en standaard titanium bouten heeft. De Performance Elite-modellen wegen circa 10 mm meer.
Net als de andere Transfer SL’s werken ook deze twee nieuwe modellen goed samen met 7 mm ronde of 7×9 mm ovale zadelrails. De kop van de Transfer SL kan zadelhoeken van 70 tot 85 graden aan, waardoor deze dropper prima samengaat met moderne, steile zitbuishoeken.
Europrijzen zijn nog niet bekent, maar de Performance Elite-versies hebben een adviesprijs van $ 329, terwijl de Transfer SL Factory $ 399 kost.
Bron: www.ridefox.com