XC-parkoersen steeds ruiger: Fox 34 Step-Cast maakt plaats voor meer capabele Fox 34 SL

Fox vervangt met de compleet nieuwe 34 SL met 110, 120 of 130 millimeter veerweg en een gewicht van 1.475 gram de 34 Step-Cast. De nieuwe 34 SL heeft geen versmalde onderpoten meer en is er een vergrote luchtveer met een optimalisatie om wrijving bij het doorbuigen van de van de poten te verminderen. Verder is de afstand tussen de glijlagers vergroot en zijn oliekanalen verder geoptimaliseerd voor het verlagen van wrijving. De nieuwe 34 SL is 3 procent zwaarder, maar zou 17 procent torsiestijver zijn dan de 34 Step-Cast.

Fox 34 SL voorvork

Fox vervangt 34 Step-Cast door 34 SL

Met de 32 Step Cast zette Fox heel wat jaren terug in het crosscountry-segment de toon voor lichtgewicht voorvorken. Door de onderpoten onderaan te versmallen kon de gehele vork smaller worden gebouwd. Want smaller is lichter, zo was het idee. Hetzelfde recept werd later uitgerold voor de dikkere 34 Step Cast (SC). Met de 34 SC werd een stap gezet naar lichtgewicht vorken met méér veerweg voor de alsmaar ruigere crosscountryparcoursen. De 34 SC was er met 100, 110 of 120 millimeter.

Bij de 34 SC zijn de bovenpoten óók korter. Leuk voor het gewicht, maar niet voor de stijfheid. En precies om die reden introduceert Fox de 34 SL als opvolger van de 34 SC. Bij deze nieuwe vork zijn de onderpoten dus niet versmald en zodoende kunnen de bovenpoten ook weer langer zijn. De nieuwe 34 SL is 3 procent zwaarder dan z’n voorganger. Maar door verregaande optimalisatie van vorkkroon en onderpoten weet Fox het gewicht met 1.475 gram toch nog steeds acceptabel laag te houden, terwijl de torsiestijfheid verbeterd zou zijn. De vernieuwde vorkkroon en onderpoten zijn 17 procent torsiestijver dan de uitgaande 34 SC, aldus Fox. Op de nieuwe onderpoten vind je overigens een post-mount remklauwmontage voor schijven vanaf 180 millimeter.

Qua dempers is er niets vernieuwd. Wel is er een nieuwe luchtveer, waarover zo dadelijk meer. De nieuwe 34 SL is er met 110, 120 en 130 millimeter veerweg.

Fox 34 SL voorvork

Float Evol Compliant

De nu langere binnenpoten geven Fox weer de mogelijkheid een grotere luchtveer aan de 34 te geven. En meer volume geeft letterlijk meer ruimte om de vering naar persoonlijke voorkeur in te stellen. Uiteraard kun je daarbij het volume weer reduceren met vulblokken (’tokens’).

Maar Fox grijpt de vernieuwingen meteen aan om een nieuwe constructie te komen. Met ‘Float Evol Compliant’ brengt het merk nu een luchtveer die beter bestand is tegen het doorbuigen van een voorvork. Want elke voorvork, hoe stijf ook, buigt onder belasting door. Trek maar eens aan je rem en je zult zien dat je wielbasis verkort wordt puur door het naar achteren buigen van de gehele vork. Die doorbuiging geeft intern enorm veel extra wrijving. Niet alleen tussen de boven- en onderpoten, maar ook bij de zuigers in de demper en luchtveer. En wrijving betekent minder goed werkende vering. In een poging dit tegen te gaan komt Fox nu met een constructie waarbij de schacht van de luchtveer ten opzichte van de zuiger scheef kan staan.

In feite is de schacht nu niet meer stijf verbonden met de zuiger, maar opgehangen in rubber. Als de (lange) schacht van de luchtveer dus met de vork meebuigt, wordt de zuiger dus niet meer meegebogen, wat dus resulteert in minder wrijving aan de binnenkant van de luchtveer geeft, zo is het idee.

Fox Float Compliant luchtveer in 34 SL

Doorsnede van de nieuwe Float Evol Compliant-constructie. De schacht is in twee grote rubberen O-ringen in de zuiger opgehangen. Rechts zie je dat de schacht scheef kan staan juist door de flexibiliteit van de O-ringen. Uiteindelijk zal de wrijving bij doorbuiging van de vork daarmee niet gelijk blijven, maar duidelijk minder toenemen dan wanneer de schacht stijf met de zuiger is verbonden.

In navolging van z’n naaste concurrent voegt Fox nu ook de cassette-lockring-vertanding toe aan z’n luchtveer om het loshalen en installeren bij onderhoud te vergemakkelijken.

Vergrootte overlapping voor glijlagers en bypass-kanalen naar de zijkant

Hoewel de vernieuwde Float Evol Compliant luchtveer dus beter bestand moet zijn tegen doorbuiging, probeert Fox op dat punt ook meer aan de oorzaak te sleutelen. Zo staan bij de 34 SL de glijlagers in de onderpoten verder uit elkaar. De overlap tussen boven- en onderpoten wordt daarmee vergroot en dat maakt de boel stijver.

Verder past Fox bypass-kanalen toe aan de binnenzijde van de buitenpoten, die lucht en olie verplaatsen tussen de loze ruimte tussen de buiten- en binnenpoten. Zo bouwt er tijdens het inveren geen druk op ónder in de vork. Samen met de door deze kanalen rondgepompte olie maakt dat dat de vork soepeler aanspreekt.

Fox heeft deze kanalen bij de nieuwe 34 SL van de achterzijde van de poten naar de zijkanten (richting het wiel) verplaatst. Ze zitten zodoende niet meer in het pad waar de meeste doorbuiging optreedt. En onder rijbelasting zou daardoor de dynamische wrijving lager zijn, aldus Fox. Ergens bevreemd ons deze uitspraak wel, want het zou dat zou betekenen dat de kanalen bij een positie aan de achterzijde dus worden afgeknepen bij het doorbuigen van de voorvork.

Fox 34 SL voorvork

De afstand tussen de glijlagers (in deze opengewerkte tekening te zien in het zilver) is vergroot voor méér overlapping tussen boven- en onderpoten. Méér overlapping geeft méér stijfheid.

Fox 34 SL-modellen

De compleet nieuwe Fox 34 SL is er alleen voor 29 inch wielen. De 34 SL komt er in een Factory-uitvoering met de bekende goudkleurige Kashima-coating op de bovenpoten en de lichtgewicht Grip SL-demper met 3-posities (open, medium, firm) en optionele remote. Je hebt daarbij in de Benelux de keuze uit 120 en 130 millimeter veerweg en de kleuren shiny orange en shiny black. Deze versie kost 1.585 euro.

Je kunt de 34 SL ook krijgen met de Grip X-demper waarbij je – in tegenstelling tot de lichtgewicht Grip SL-demper – naast de instelbare lage- óók de hoge-snelheid-compressiedemping kunt instellen. In de Benelux is die alleen verkrijgbaar met 130 millimeter veerweg in shiny black. Voor deze uitvoering betaal je eveneens 1.585 euro.

Naast de Factory Series zijn er in de Benelux de Performance Elite met een Grip SL-demper en de Performance Series met de Grip-demper; beide modellen zijn er met 120 millimeter veerweg en in het mat-zwart. De Fox 34 SL Performance is er vanaf 935 euro.

Fox 34 SL voorvorken voor crosscountry+ 2026

Twin Stick-remote

Voor de 34 SL brengt Fox ook een nieuwe remote. De nieuwe Twin Stick-remote combineert de bediening van vering én dropper in één remote. De bovenste hendel van de remote bediend de compressiedemping van je voorvork en eventueel gekoppelde achterdemper en kent twee of drie standen, naar gelang het type demper. Je drukt hem dus één of twee standen in, waarna-ie terug springt naar de rustpositie. Met de onderste, grote hendel, bedien je een dropper-zadelpen.

De Twin Stick weegt 66 gram wanneer je hem rechtstreeks aan een matchmaker-compatibele klemband van een rem van Sram monteert. Met een losse klemband komt er 10 gram bij.

Fox Twin Stick Remote

‘XC Ecosystem’

Gewicht is duidelijk hét speerpunt van Fox bij de introductie van de 34 SL voorvork en Twin Stick-remote. Het merk claimt met z’n nieuwste voorvork en remote het lichtste ‘ecosysteem’ te hebben voor crosscountry-fullsuspensions.

2.232 gram is 333 gram lichter dan “de lichtste concurrent met equivalente specificaties”, aldus Fox. Het is zelfs 489 gram lichter “dan het elektronische systeem van de concurrent”, zo gaat Fox verder in z’n persbericht. Dat gaat natuurlijk over Rockshox. Daarbij meldt Fox ook nog dat zij dus niet alleen lichter zijn, maar ook met 130 millimeter veerweg vooraan ook nog eens méér veerweg bieden.

Bron en meer info: ridefox.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Patrick
Patrick
2 dagen geleden

Je oncurrent kun je niet kiezen maar om dan meteen deze te betitelen als “naarste” gaat wat ver ;)