Gewicht zit in kleine dingen: OPEN 0-1.0 – the AXX1

Terwijl grote merken halfweg het seizoen ‘gewoon een nieuwe serie’ fietsen introduceren, is dat voor een klein merk als Open nog niet zo evident. Het duo Kessler en Vroomen (dat klinkt misschien als een nieuw DJ duo, maar dat zijn de twee…) achter Open gaan er in hun persbericht gewoon prat op een nieuwe afmontage te hebben. Het kan dus zo simpel zijn. Al is dat ook wel relatief in dit geval.

De Open 0-1.0, in een meer ‘basisuitvoering’ kenden we al en mochten we in een pre-productie-versie al eens besturen. Maar “World’s lightest 29er” heeft een nog lichtere afmontage gekregen.

Het persbericht meldt ons:

After the success of the Limited Edition Acros bike, OPEN today announced its second no-holds-barred spec: the AXX1. The best from German light weight experts AX Lightness and the new SRAM XX1 combined with a special THM BBright™ crankset and a Lefty fork creates a marvel of technology.

Thanks to these parts and the workd’s lightest production frame, the OPEN 0-1.0, the AXX1 tips the scale at an incredible 7.3kg.

“Doing special builds is something we love doing,” explains OPEN co-founder Andy Kessler. “And when we showed the AXX1 at Eurobike, people loved it. So we have decided to make a few more for our customers.”

“Off course the ride of the new spec is the most important,” adds co-founder Gerard Vroomen. “But we’re also happy that our four partners were willing to make custom graphics for us so that the bike looks stunning too.”

 

7.3 kg. Dat is licht. Maar dat verwacht je ook bij het zien van onderdeelnamen als AX Lightness en THM Carbones. Dankzij Cannondale’s Lefty4All adapter stuurbuis kan ook één van de lichtste geveerde voorvorken gemonteerd worden in de tapered headtube van de 0-1.0. Met deze afmontage is de fiets niet alleen 1 kilo lichter dan de eveneens gelimiteerde versie met de Acros hydraulische derailleurs, hij is ook nog eens € 400 euro goedkoper. Al is ook dit laatste relatief wanneer je spreekt over een totale fiets van € 8.100. Laten we daarbij ook reëel zijn; als je dit soort bedragen aan een fiets kunt uitgeven ben je het station ‘rationele overwegingen’ ruimschoots gepasseerd als een NS trein tijdens de herfst met bladeren op de rails…. èn met falende remmen.

Gewicht zit dus in kleine, maar dus ook dure dingen… Maar dat is eigenlijk geen nieuws.

Voor hen die dergelijke bedragen niet hebben liggen zal het bij plaatjes kijken blijven. Daar is ook niets mis mee. Zorg erg alleen wel voor dat je niet boven je toetsenbord hangt. Het is bekend dat deze niet zo goed overweg kunnen met kwijl.

Overigens is de hier getoonde O-1.O AXX1 uitgevoerd met een THM crank met een Praxis Works buitenblad. Op mijn vraag of men ondervonden had dat de chain management van het SRAM XX1 buitenblad niet nodig was antwoordde Andy Kessler:

“At the time we had the photo shooting we did not have the XX1 compatible spider from THM. I was just riding a couple of 100 meters with the Praxis Works chainring and its a must to have the XX1 front chainring. I think the front chainring is more important than the rear derailleur.”

 

Bron: www.opencycle.com

JB

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
5 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Gene
Gene
11 jaren geleden

Hadden ze niet beter kunnen wachten op een passende spider van THM, om het kloppende plaatje te schieten? Of wordt dat achteraf nog aangepast in de portofolio.

Lars TB
Lars TB
11 jaren geleden

Leuke naam voor een bottombracket standaard: be bright :)

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

Kwijlen? Bij een fiets met zo’n ongeinspireerde kleurstelling? Nah…

Erik
Erik
11 jaren geleden
Reply to  Matthijs

Is wel met custom graphics he ;)

En serieus boscross verzet zo te zien. Met XX1 blad had idd wel wat beter geweest.

BOSS
BOSS
11 jaren geleden

En nu maar hopen dat het crankstel sterker is dan de Clavicula bij de meest bikers…………….

dussssssss©