Kabels verdwenen en opbergvak toegevoegd
We komen stilaan in een fase waarin grote vernieuwingen bij gravelbikes achter ons lijken te liggen. De segmentering van de gravelsport lijkt min of vast te staan. Aan de ene kant zien we avonturenmachines met breed rubber en relaxte geometrie, aan de andere kant scherp gesneden gravelracers, waarbij die categorie inmiddels óók overlap krijgt met endurance-racefietsen.
Het gebied tussen die uitersten in wordt echter ook volop bespeeld. Daarbij is de consensus vaak de ontwerptaal van (aero)gravelracers, gecombineerd met enkele geo-trucs van de meer relaxte gravelbikes. En vaker wel dan niet is er volop ruimte voor volumineus rubber. De Revolt Advanced en de (nog) lichtere Revolt Advanced Pro van Giant volgen vooral deze strekking. En hoewel Giant nu voor 2025 een nieuwe generatie van z’n carbon gravelbikefamilie neerzet, bleken zij (en ongetwijfeld de klanten) nog erg tevreden te zijn over de vorige generatie. Want aan de 2025 Revolt Advanced (Pro) zijn maar twee dingen nieuw. De kabels nu vanaf de stuurpen weggewerkt en er is opslagcapaciteit in de onderbuis. De rest is gelijk gebleven.
Framedetails
Over framegewichten meldt Giant dit keer niets. Door de toevoeging van het opbergvak is de constructie van de onderbuis in elk geval flink herzien om voldoende sterk te blijven. Dat zowel het 2025 Revolt Advanced als Revolt Advanced Pro frame hier door marginaal in gewicht zijn toegenomen is even logisch als pure speculatie. Bij Giant kennen ze het zwarte vezelcomposiet als geen ander, dus het zou ons óók niets verbazen als het gewicht nagenoeg gelijk is gebleven.
Wat verder opvalt is dat de frames als extra bescherming rondom iets meer ingepakt zijn met rubber. Verder is er, zoals al aangehaald, dus niets veranderd. De geometrie is identiek gebleven en óók de flipchips rond de achternaaf, waarmee je de wielbasis instelt, zijn gebleven. In de kortste stand is de liggende achtervork 425 millimeter lang. Zet je de flipchips in de achterste stand, dan groeit de liggende achtervork naar 435 millimeter. Bovendien kun je in die langste stand een band met een maximale breedte van 53 millimeter kwijt. In de kortere stand geeft Giant een maximum bandbreedte van 45 millimeter op.
Die ongewijzigde flipchips betekenen nog iets. De 2025 Revolt is dus niet compatibel met Sram Transmission. Een trend die je juist bij alle nieuwe gravelbikes wél ziet, in afwachting tot Sram een gravelvariant van Transmission lanceert later deze zomer. Het is sinds Unbound een publiek geheim dat Sram werkt aan een 13-speed XPLR Transmission. Die gaat dus voorbij aan Giants nieuwste gravelbikes.
Tot slot is het vermeldenswaardig dat Giant volop doorpakt met het D-Fuse concept. Op alle beschikbare modellen zijn zadelpen en stuur dusdanig ontworpen dat ze op cruciale plekken geen ronde maar een D-vormige doorsnede hebben. In deze zones kunnen de zadelpen en het stuur méér doorbuigen, wat comfortverhogend werkt. Bij de Revolt Advanced 1 is de zadelpen overigens ingewisseld voor een dropper. Een reguliere, ronde zadelpen met een doorsnede van 30,9 millimeter past dus ook gewoon in de frames.
Geometrie
Net als bij de vorige generatie delen de 2025 Revolt Advanced en Revolt Advanced Pro de geometrie. Daarbij dus ook géén veranderingen, wat betekent dat de Revolt-modellen aan de levendige kant van het gravelspectrum zitten. Giant biedt beide modellen nog steeds in zes maten aan.
2025 Giant Revolt Advanced Pro en Advanced-modellen
Giant voert in de Benelux zes Revolt-modellen. Van de aller lichtste versie, de Revolt Advanced Pro met het Advanced SL frame én voorvork zijn er drie complete bikes. Voor 2.599 euro is de Revolt Advanced Pro ook als frameset (frame, voorvork, D-Fuse zadelpen) te koop. Van de Revolt Advanced zijn er vier modellen beschikbaar.
Bron en meer info: giant-bicycles.com/nl/revolt