Giant Revolt Advanced 2025: Carbon gravelbike nu met geïntegreerde kabels en opbergvak

Wie dacht dat ze bij Giant na het lanceren van de laatste versie van de gravelbike Revolt zo’n drie jaar geleden op het gemak er bij zijn gaan zitten kijken hoe het gras opkomt tussen het gravel, heeft het mis. Want tijdens de voorbije EuroBike in Frankfurt lanceerde Giant de nieuwe Revolt Advanced en Revolt Advanced Pro 2025. Of ja, nieuw… Het is je vergeven als je twee keer moet kijken om het nieuwe te zien. Want qua ontwerp en geometrie is er namelijk niets veranderd. Het is vooral een cosmetische update, met nu vanaf het stuur geïntegreerde kabels en een opbergvak in de onderbuis.

Giant Revolt Advanced Pro gravelbike 2025

De 2025 gravelbikes Revolt Advanced en Revolt Advanced Pro zijn een evolutie van de vorige versie. Zoek de verschillen. Tip: kabels en opbergvak.

Kabels verdwenen en opbergvak toegevoegd

We komen stilaan in een fase waarin grote vernieuwingen bij gravelbikes achter ons lijken te liggen. De segmentering van de gravelsport lijkt min of vast te staan. Aan de ene kant zien we avonturenmachines met breed rubber en relaxte geometrie, aan de andere kant scherp gesneden gravelracers, waarbij die categorie inmiddels óók overlap krijgt met endurance-racefietsen.

Het gebied tussen die uitersten in wordt echter ook volop bespeeld. Daarbij is de consensus vaak de ontwerptaal van (aero)gravelracers, gecombineerd met enkele geo-trucs van de meer relaxte gravelbikes. En vaker wel dan niet is er volop ruimte voor volumineus rubber. De Revolt Advanced en de (nog) lichtere Revolt Advanced Pro van Giant volgen vooral deze strekking. En hoewel Giant nu voor 2025 een nieuwe generatie van z’n carbon gravelbikefamilie neerzet, bleken zij (en ongetwijfeld de klanten) nog erg tevreden te zijn over de vorige generatie. Want aan de 2025 Revolt Advanced (Pro) zijn maar twee dingen nieuw. De kabels nu vanaf de stuurpen weggewerkt en er is opslagcapaciteit in de onderbuis. De rest is gelijk gebleven.

In z’n persbericht spreekt Giant over ’twee nieuwe doorbraken’…

2025 Giant Revolt Advanced Pro gravelbikes

De eerste is dat Giant bij z’n nieuwe Revolt Advanced-modellen nu óók de kabels en remleidingen via de stuurpen én het bovenste balhoofdlager het frame invoert.

Giant Revolt Advanced Pro gravelbike 2025

De andere ‘doorbraak’ is de toevoeging van een bagagevak in de onderbuis.

Elke Revolt komt standaard met een opbergzakje voor je gereedschap en dergelijke.

Framedetails

Over framegewichten meldt Giant dit keer niets. Door de toevoeging van het opbergvak is de constructie van de onderbuis in elk geval flink herzien om voldoende sterk te blijven. Dat zowel het 2025 Revolt Advanced als Revolt Advanced Pro frame hier door marginaal in gewicht zijn toegenomen is even logisch als pure speculatie. Bij Giant kennen ze het zwarte vezelcomposiet als geen ander, dus het zou ons óók niets verbazen als het gewicht nagenoeg gelijk is gebleven.

Wat verder opvalt is dat de frames als extra bescherming rondom iets meer ingepakt zijn met rubber. Verder is er, zoals al aangehaald, dus niets veranderd. De geometrie is identiek gebleven en óók de flipchips rond de achternaaf, waarmee je de wielbasis instelt, zijn gebleven. In de kortste stand is de liggende achtervork 425 millimeter lang. Zet je de flipchips in de achterste stand, dan groeit de liggende achtervork naar 435 millimeter. Bovendien kun je in die langste stand een band met een maximale breedte van 53 millimeter kwijt. In de kortere stand geeft Giant een maximum bandbreedte van 45 millimeter op.

Die ongewijzigde flipchips betekenen nog iets. De 2025 Revolt is dus niet compatibel met Sram Transmission. Een trend die je juist bij alle nieuwe gravelbikes wél ziet, in afwachting tot Sram een gravelvariant van Transmission lanceert later deze zomer. Het is sinds Unbound een publiek geheim dat Sram werkt aan een 13-speed XPLR Transmission. Die gaat dus voorbij aan Giants nieuwste gravelbikes.

Tot slot is het vermeldenswaardig dat Giant volop doorpakt met het D-Fuse concept. Op alle beschikbare modellen zijn zadelpen en stuur dusdanig ontworpen dat ze op cruciale plekken geen ronde maar een D-vormige doorsnede hebben. In deze zones kunnen de zadelpen en het stuur méér doorbuigen, wat comfortverhogend werkt. Bij de Revolt Advanced 1 is de zadelpen overigens ingewisseld voor een dropper. Een reguliere, ronde zadelpen met een doorsnede van 30,9 millimeter past dus ook gewoon in de frames.

2025 Giant Revolt Advanced Pro gravelbikes

Giant houdt vast aan de voorderailleur: op zowel de 2025 Revolt Advanced Pro als Revolt Advanced is er ruimte voor een voorderailleur.

De onderbuis is flink ingepakt met rubber om opspattende gravel te weren.

2025 Giant Revolt Advanced Pro gravelbikes

Giant liet ook de flipchips ongemoeid, waardoor je de achtervorklengte van de 2025 Revolt Advanced (Pro) kunt aanpassen én bredere banden kwijt kunt. Maar het betekent óók dat de aankomende gravel-Transmission van Sram niet past op deze nieuwe gravelbikes.

Giant voorziet z’n Revolt-modellen van allerlei comfortverhogende elementen. Gemene deler: D-vormige onderdelen, zoals deze zadelpen. Die is aan de achterzijde afgeplat én zelfs verjongd om gemakkelijker te kunnen flexen.

Geometrie

Net als bij de vorige generatie delen de 2025 Revolt Advanced en Revolt Advanced Pro de geometrie. Daarbij dus ook géén veranderingen, wat betekent dat de Revolt-modellen aan de levendige kant van het gravelspectrum zitten. Giant biedt beide modellen nog steeds in zes maten aan.

2025 Giant Revolt Advanced Pro gravelbikes

2025 Giant Revolt Advanced Pro en Advanced-modellen

Giant voert in de Benelux zes Revolt-modellen. Van de aller lichtste versie, de Revolt Advanced Pro met het Advanced SL frame én voorvork zijn er drie complete bikes. Voor 2.599 euro is de Revolt Advanced Pro ook als frameset (frame, voorvork, D-Fuse zadelpen) te koop. Van de Revolt Advanced zijn er vier modellen beschikbaar.

Giant Revolt Advanced Pro 0 – 6.699 euro: Advanced SL frame en voorvork, Sram Force eTap AXS 2×12 aandrijving, Giant CXR 1 Carbon Disc WheelSystem, Cadex GX 700x40c tubeless banden. Kleuren: Interstellar, Chrome.

Giant Revolt Advanced Pro 1 – 5.799 euro: Advanced SL frame en voorvork, Sram Force eTap AXS 2×12 aandrijving, Giant CXR 1 Carbon Disc WheelSystem, Cadex GX 700x40c tubeless banden. Kleuren: Meteor Storm.

Giant Revolt Advanced 0 – 4.399 euro: Advanced frame en voorvork, Shimano GRX RX-820 2×12-speed mechanische aandrijving, Giant CXR 2 Carbon Disc WheelSystem, Cadex GX 700x40c tubeless banden. Kleuren: Prismatic Haze, Aurora Noise.

Revolt Advanced 1 – 3.299 euro: Advanced frame en voorvork, Sram Apex 1×12-speed mechanische aandrijving, Giant P-X2 Disc WheelSystem, Giant Crosscut Grip, 700x45c tubeless banden, Post Moderne dropper-zadelpen. Kleuren: Ocean Twilight, Steampunk.

Revolt Advanced 2 – 2.999 euro: Advanced frame en voorvork, Shimano GRX RX-610/RX-820 2×12-speed mechanische aandrijving, Giant P-X2 Disc WheelSystem, Giant Crosscut Grip TR, 700x40c tubeless banden. Kleuren: Carbon, Solar Flare.

Revolt Advanced 3 – 2.599 euro: Advanced frame en voorvork, Shimano GRX RX-400 2×10-speed mechanische aandrijving, Giant P-X2 Disc WheelSystem, Giant Crosscut Grip TR, 700x40c tubeless banden. Kleuren: Panther.

Bron en meer info: giant-bicycles.com/nl/revolt

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments