Giant Group en Stages Cycling?
Als het gaat om fietscomputers, vermogensmeters en indoor trainingsapparatuurt is Stages Cycling is al enige jaren een serieuze partij. En voor die smart indoor trainingsappratuur is de Giant Group al enkele jaren de productiepartner. Met de introductie van de Dash 200-serie GPS-fietscomputers is die samenwerking nog verder uitgebreid. Voor Stages is de Dash 200-serie de derde generatie van fietscomputers. Het is echter de eerste die is ontworpen in samenwerking met Giant. De huidige twee modellen, de M200 en de grotere L200, zijn dan ook met logo’s van Giant én Stages Cycling te koop. Qua functionaliteit is er echter geen onderscheid.
Uiterst flexibele functionaliteit
Zowel de Dash M200 als L200 hebben een scherpe 16-miljoen-kleurenscherm, dat helderder zou zijn dan die van Garmin’s Edge 1030. Uiteraard hebben ze achtergrondverlichting, is de helderheid aan te passen en is er een automatische dimmer en een modus voor in het donker. De M200 heeft een beeldscherm van 2.2 inch (56 mm), terwijl de L200 zelfs 2.7 inch (68,5 mm) biedt. En wát er op die schermen te zien is, is volledig naar eigen inzicht te bepalen. Er zijn tot 10 (M200) of 14 (L200) datavelden te tonen per pagina. Je hebt daarbij werkelijk de volledige vrijheid en bent niet gebonden aan voorgeprogrammeerde velden of beperking in pagina’s.
Uiteraard werken de Giant/Stages Dash-fietscomputers met ANT+ en Bluetooth LE om te koppelen aan… wat dan ook. Je kan na het koppelen dus zelf bepalen wát en wáár je dat ziet. Maar er is ook zoiets als Smart Profile. Hierbij stelt de Dash op basis van de gekoppelde sensoren zelf de pagina’s samen. Als je dus verschillende fietsen hebt met een vermogensmeters op de ene en slimme verlichting op de andere, dan toont de Dash op betreffende fiets alleen het relevante menu. Zo hoef je niet door talloze pagina’s met data van je vermogensmeter en hartslag te scrollen, wanneer je met de computer op je speedpedelec naar huis fiets en je verlichting wil aanzetten of om te checken hoe vol de batterij nog is.
Trainingsondersteuning
Qua navigatie bieden Giant en Stages bij de Dash 200-serie fietscomputers je zeer gedetailleerde OSM (Open Street Maps) fietskaarten. Die hebben kleurcodering voor wegen, fietsroutes, paden en trails. Oók voor offroad-gebruik zijn de kaarten uiterst geschikt, zo meldt de productmanager ons. Navigeren gebeurt overigens via turn-by-turn navigatie, waarbij je meldingen op het scherm krijgt, met naar wens ook audiowaarschuwingen.
Op dit moment werkt het alleen met routes met de signaalpunten ín de route-file, zoals Strava en Komoot ze aanmaken. Die punten gebruikt het apparaat om te weten wanneer en wat voor melding er gegeven moet worden. Er wordt momenteel nog gewerkt aan een systeem waarbij de Dash op basis van de kaart zélf de aanwijzingen genereert.
Maar navigatie is niet de enige reden waarom je een Dash M200 of L200 zou overwegen. Het zijn vooral de verregaande trainingsfunctionaliteiten waarmee Giant en Stages de concurrentie aan willen gaan met de andere bekende fietscomputers. Zo kun je live datagrafieken zien op je scherm die je real-time visuele feedback geven over vermogen, hartslag, cadans, snelheid of hoogteverschillen. Ook combinatie van hartslagzones en data over je vermogen kunnen op allerlei manieren zichtbaar worden gemaakt. Zo kun je in één oogopslag tijdens de inspanning zien of je diep genoeg gaat, of dat de zweep erover moet…
Bediening via knoppen en app
Er zijn op beide computers 4 knoppen aanwezig om ze te bedienen. Je kunt daarmee alle functies bedienen. Uitgebreide optimalisatie van schermen en velden kan gemakkelijk(er) via de app op je smartphone. Die app is ook de connectie met bijvoorbeeld partijen als Strava en Training Peaks. Ook stuur je vanuit de app op je telefoon de routes die je via turn-by-turn navigatie op de Dash wilt volgen. Daarbij merkt Giant’s productmanager die we over deze Dash-computers spraken, expliciet op dat de app weet om te gaan met álle gangbare bestandsformaten, zónder dat je die vooraf zelf moet omzetten.
Degelijk en ondersteuning
Giant en Stages gaan er prat op dat de Dash 200-serie computers ontwikkeld zijn om degelijk en toekomstbestendig te zijn. De behuizing is bijvoorbeeld van flexibel ABS. Dat materiaal verhoogd niet alleen de valbestendigheid, maar zorgt er ook voor dat de fietscomputers minder last hebben van trillingen. Hierdoor blijven ze beter leesbaar, zo meldt Giant’s productmanager ons. Dat klinkt goed, al denken wij dat een montagebeugel al snel een grotere impact heeft op het niet goed kunnen aflezen van het scherm tijdens gestuiter…
Zowel de Dash M200 als L200 zouden met een volle accu 10 uur meegaan bij weergave van kaarten, met één aangesloten sensor én 100% achtergrondverlichting. In meer energiebesparende stand zou je tot 18 uur op pad kunnen zonder tussentijds laden. En al die tijd kun je flink wat data generen; beide head-units hebben 16 GB intern geheugen.
Tot slot is het vermeldenswaardig dat Giant en Stages de Dash M200 en L200 fietscomputers ook flexibel hebben ontwikkeld met oog op de toekomst. Zo kunnen ze er voor instaan dat ze ook compatibel blijven met nieuwe smartphones. De handleiding wordt om die reden ook alleen digitaal aangeboden en krijgt updates zodra er nieuwe telefoons op de markt komen. Datzelfde geldt voor de app en de firmware; die zullen continu in ontwikkeling blijven, waarbij er dus ook in de nabije toekomst al extra functionaliteiten beschikbaar gaan komen voor de Dash 200-serie head-units.
De Dash head-units zijn vanaf nu verkrijgbaar bij Giant en Stages. De Dash M200 heeft een adviesverkoopprijs van 279,95. De grotere Dash L200 heeft een adviesverkoopprijs van € 329,95.
Bron en meer info: www.giant-bicycles.com/nl/dash