2024 Giant Trance X en Trance X SX
Het is je vergeven als je nuances in de benamingen van Giants trailbikes niet zo scherp voor ogen hebt. Ook wij moeten elke keer weer goed kijken hoe ook al weer zit met de Trance-modellen. De Trance-familie omvat namelijk de Trance met 120 millimeter veerweg, maar ook de Trance X en Trance X SX met tot 145 millimeter veerweg achteraan. Beide Trance X-modellen, dus met die extra ‘X’ in de naam, zijn nu vernieuwd.
Zowel de 2024 Trance X en Trance X SX profiteren van méér veerweg achteraan. De Trance X gaat van 135 naar 140 millimeter veerweg, gecombineerd met vooraan 150 millimeter veerweg. De Trance X SX is de ruigere versie, met achteraan nu 145 millimeter veerweg en vooraan een voorvork met 160 millimeter. Voorheen gebruikte Giant voor alle Trance-modellen één frame in de ‘smaken’ carbon en aluminium. Over of de Trance (dus die zónder X, volg je nog?) óók profiteert van de nu als nieuw geïntroduceerde Trance X-frames, meldt het persbericht van Giant niets.
Beide versies van de Trance X zijn er in elk geval met een aluminium frame of in een carbon ‘Advanced’-versie. Zowel de 2024 Trance X als de Trance X SX hebben vooraan 29 inch wielen. Achteraan rolt de Trance X standaard ook op de grote wieldiameter, maar kan achteraan ook voorzien worden van een 27.5 inch exemplaar. De dikkere Trance X SX heeft achteraan alléén ruimte voor een 27.5 inch achterwiel.
Trance X SX gaat aan ons voorbij
De dikke Trance X SX met 160/145 millimeter veerweg zul je niet terugvinden in de showrooms van de Giant-dealers in de Benelux. Ergens begrijpelijk als je naar ons vlakke land kijkt. Maar toch jammer: het argument ‘er is geen vraag naar’ hou je deels zelf in stand door het nooit aan te bieden en klanten sowieso bij de concurrentie te laten shoppen. De Trance X SX deelt echter z’n frame (in alu en carbon) met de reguliere Trance X. En omdat wij de SX zeker interessant vinden, nemen hem tóch mee in dit nieuwsartikel.
Maestro-veersysteem
Qua vering houdt Giant vast aan z’n Maestro-systeem. Hierbij is de achtervork in z’n geheel via twee hevels verbonden met voorframe. Cruciaal bij dit concept is dat deze hevels bij het inveren dezelfde richting op draaien. Dit in tegenstelling tot het VPP (Virtual Pivot Point) veersysteem van Santa Cruz, waarbij de hevels juist in tegenovergestelde richting van elkaar verdraaien bij het inveren. Door het spelen met de exacte posities, hoeken een lengten van deze hevels kan het veergedrag nauwgezet worden beïnvloed. Voor Giant is dit al jaren een succesformule. Het geeft een relatief soepel aansprekend veersysteem, dat onder trapbelasting neutraal reageert en tractie vergroot, waardoor zelfs bikes met veel veerweg dankzij deze constructie bovengemiddeld goed klimmen.
Bij deze 2024 modellen belooft Giant met subtiele wijzigingen aan de leverage ratio – de verhouding tussen veerweg aan het achterwiel en de slag van de demper – dat het geheel nog wat soepeler aanspreekt. Meer comfort en meer tractie aan het begin van de veerweg dus.
Framedetails
Giant werkt vaak met verfijningen en evoluties per modelvernieuwing, dan grote ommezwaai van z’n ontwerpen. De nieuwigheden zitten hem ook dit keer vooral in de details.
Meest opmerkelijke is niet zozeer dat de Trance X Advanced en Trance X Advanced SX, dus de carbon-versies, nu een opbergvak hebben in de onderbuis. Want dat werd in 2022 al geïntroduceerd bij de ‘minder dikke’ Trance Advanced-modellen. Nee, opmerkelijk is vooral dat Giant óók de aluminium 2024 Trance X en Trance X SX een opbergvak meegeeft. En zo’n gapend gat in de onderbuis is in een carbon constructie door het verleggen van de vezels goed op te vangen zonder al te veel gewicht toe te voegen. In aluminium is het een stuk complexer om de buis sterk genoeg te houden. Althans, niet zonder op andere plekken veel materiaal toe te moeten voegen. Maar als iemand het voor elkaar moet krijgen is het Giant wel. Al sinds jaar en dag zijn ze meesters in het grijze lichtmetaal.
Verder valt het op dat Giant óók bij z’n aluminium frames nu de bovenbuis weer rechttrekt. Voorheen maakt de laag geplaatste bovenbuis een opwaartste buiging naar de zitbuis toe. Nu loopt de buis gewoon rechtdoor en is er een verstevingsplaat (‘gusset’) toegevoegd. Een puur estetisch iets; blijkbaar smaakt dat beter volgens velen dan gebogen buizen. Of het ook lichter is?
Giant kiest er overigens voor om de kabels bij zowel z’n alu als carbon Trance X-modellen niet dóór het bovenste balhoofdlager naar binnen te voeren. Dat is toch wel een applausje waard, want genoeg productmanagers die wekere knieën hebben om de discutabele integratiedrang te weerstaan.
Contact SLR Trail: verstelbaar, geïntegreerde cockpit
Over integratiedrank gesproken: Giant voorziet de duurdere Trance X en Trance X SX-modellen wel van een geïntegreerde cockpit, de Contact SLR Trail. Oftewel: een carbon stuur en stuurpen uit één geheel. Dat is lichter en reden genoeg voor velen om het leuk te vinden. Maar het limiteert doorgaans wél de mogelijkheid om gemakkelijk je zitposities aan te passen doordat je dus geen losse stuurpen kunt wisselen. Of om de stuur te roteren zodat de buiging net wat gunstiger uitpakt voor je polsen.
Giant heeft echter een interessante oplossing. Enerzijds is er een instelbare framelengte, waarover zo dadelijk meer. Anderzijds voorziet Giant z’n geïntegreerde Contact SLR Trail cockpit van een serie aan opvulringen waarmee je de hele cockpit rond de vorkbuis kunt verplaatsen én kantelen. Door de opvulringen ín en onder de stuurpen te veranderen kun je de stuurpen van 40, naar 45 of 50 millimeter verstellen. En je kunt de achterwaartse hellingshoek van het geheel van 7 naar 8 of 9 graden verstellen. Het geheel bestaat uit behoorlijk wat verschillende onderdelen om uit te kiezen, maar rekent vervolgens wél af met de grootste nadelen van zo’n strak ogend geïntegreerde cockpit.
Variabele geometrie
Of Giant die integratiedrang heel bewust heeft weerstaan met oog op het commentaar vanuit de markt valt echter nog te bezien. Want Giant geeft de 2024 Trance X en Trance X SX-modellen in carbon én aluminium namelijk een aanpasbare reach, oftewel framelengte. Want door middel van verwisselbare lagerschalen in het frame, verplaats je de hele voorvork en het stuur 5 millimeter naar voren of naar achteren. En dat gaat uiteraard een stuk gemakkelijker wanneer er géén kabels door het bovenste balhoofdlager lopen. Naast de 5 millimeter offset is er ook een cupset zonder offset, waardoor je dus in totaal drie verschillende posities kunt instellen.
Verder is er in de verbinding tussen de bovenste hevel van het Maestro-veersysteem en de demper in drie posities in te stellen door middel van twee verschillende flipchips. Er is één set flipchips zonder offset, waarmee je de middelste van de drie posities instelt. De andere gebruik je naar gelang de oriëntatie om een hoge of juist lage positie in te stellen. Met de hoge positie ingesteld zijn balhoofd- en zitbuishoek wat steiler ten opzichte van de neutrale positie. En ook de trapas staat dan hoger. En in de lage posities wordt alles een stuk flauwer en de trapas staat lager voor verhoogde stabiliteit op snelheid bergaf.
Oók ‘mullet-setup’ mogelijk
Met al deze frame-instellingen is de geometrie dus behoorlijk aanpasbaar. Tel daar bij op dat de Trance X-modellen naar keuze met een 29 of 27.5 inch achterwiel kunnen worden voorzien en je hebt behoorlijk wat opties om te finetunen. De Trance X SX-modellen zijn altijd mullet. Dus met een 29 inch voorwiel en een kleiner 27.5 achterwiel. Een 29 inch achterwiel past niet vanwege de extra veerweg die de Trance X SX heeft ten opzichte van de gewone Trance X.
Geometrie Trance X
Geometrie Trance X SX
Giant Trance X 2024: drie modellen in de Benelux
Zoals bovenaan in dit artikel al aangehaald, voert Giant Benelux een beperkt programma. Giant heeft als wereldspeler een redelijk breed aanbod, maar lokaal is de vraag naar bepaalde modellen uiteraard soms heel anders. In ons vlakke land de vraag naar crosscountry-bikes logischerwijs hoger dan naar trailbikes. En ongetwijfeld om die reden brengt Giant in de Trance X SX met vooraan 160 en achteraan 145 millimeter veerweg níet naar de Benelux.
De Trance X, met vooraan 150 en achteraan 140 millimeter veerweg is wél verkrijgbaar en wel in drie uitvoeringen. Dat begint met de Trance X1 met aan aluminium frame een Fox 36 Float Performance Grip-voorvork en Shimano SLX-onderdelen voor 4.799 euro. Een treetje hoger staat de Trance X Advanced 2 met een carbon frame voor 5.999 euro. Die krijgt vooraan een Fox 36 Float Rhythm en heeft eveneens een Shimano SLX-afmontage. Bovendien rolt-ie op Giant TRX Wheelsystem wielen met carbon velgen met een binnenbreedte van 30 millimeter. Het topmodel is de Trance X Advanced 0 met een prijs van 8.999 euro. Naast een carbon frame komt deze trailbike met de carbon Contact SLR Trail-cockpit, Fox Factory-veerelementen, Sram XO Eagle Transmission en opvallend genoeg Shimano Deore XT-remmen. En ook dit topmodel rolt op carbon TRX Wheelsystem-wielen.
Alle modellen zijn nu verkrijgbaar via de Giant-dealer.
Bron en meer info: giant-bicycles.com/nl/trancex