Giant Revolt X: “heeft een geometrie geoptimaliseerd voor vering”
Soms zijn er van die dingen waardoor je beseft dat je ouder wordt. Ik heb het niet over het minder snel herstellen van een flinke rit, die grijze haar (of nou ja, haren), dat rimpeltje in het aangezicht of het feit dat elk nieuw nummer op de radio in mijn oren simpelweg ‘geen muziek’ is. Nee, ik heb het nu over de zinsnede “de nieuwe gravelbike heeft een geometrie geoptimaliseerd voor vering”. Daarmee opent Giant het persbericht over z’n nieuwe Revolt X-gravelbike. Dit soort zinnen herken ik uit mijn jeugd, toen ik met mijn bij elkaar gesprokkelde spaargeld me in folders (een soort uitgeprinte internetpagina) vergaapte aan allerlei bikes die kans maakte om mijn volgende te worden. Ik heb het nu over de jaren ’90 van de vorige eeuw.
“De evolutie van de gravelbike vandaag de dag is steeds meer over die van de crosscountry mountainbike van de jaren ’90 te leggen.”
De jaren ’90 was een tijd waarbij een geveerde voorvork in je mountainbike geen standaard gegeven maar een optie was. Uiteraard moest je dan wel een mountainbike met een “voor een geveerde voorvork geoptimaliseerde geometrie” hebben. Juist ja, want ook dát was begin jaren ’90 géén standaard gegeven. En nu, anno 2023, is de evolutie van de gravelbike steeds meer over die van de crosscountrymountainbike van de jaren ’90 te leggen. Met dezelfde aspecten: met bredere banden en dankzij vering kun je meer, kom je verder en wordt het avontuur nóg avontuurlijker. En waar we op crosscountrymountainbikes nu afdalingen rijden die in de jaren ’90 niet misstonden bij de UCI Grundig World Cup, rijden we met hedendaagse gravelbikes dat wat vroeger dus crosscountrymountainbiken was.
Met de Revolt X behoort Giant nu tot de steeds groter wordende groep van fabrikanten die gravelbikes neerzetten die niet onder doen voor een crosscountryhardtail.
Giant Revolt X ‘range’
Wereldwijd zet Giant z’n nieuwste gravelbike, de Revolt X, neer in meerdere smaken. Zo is het frame er in aluminium en carbon. Giant Benelux is iets terughoudend en biedt alleen de Revolt X Advanced Pro 0 aan met z’n carbon frame. Op het framemateriaal na wijken de modellen qua details niet af. Dat betekent dat alle Revolt X-modellen standaard vooraan een geveerde voorvork hebben met 40 mm veerweg in de vorm van de RockShox Rudy of de Fox Float 32 Taper Cast, zoals de Performance Elite in de Revolt X Advanced Pro 0.
Giant meldt verder dat ook het stuur ontwikkeld is om extra demping te geven. Datzelfde betreft de zitbuis en zadelpen, die Giants eigen D-Fuse-ontwerp volgen. Dat wil zeggen dat de achterzijde is afgeplat en de doorsnede van de zadelpen dus een ‘D’-vorm heeft. Maar niet dat je zo’n zadelpen tegenkomt, want de Revolt X Advanced Pro die Giant in de Benelux levert heeft standaard een dropper zadelpen. Die heeft gewoon een ronde doorsnede van 30,9 mm en past in het frame via een adapter. En… het is niet alleen een dropper, het is tevens een geveerde zadelpen die 25 mm vering biedt.
Comfortabel carbon frame
Het carbon frame van de Revolt X Advanced Pro wordt verder gekenmerkt door een dunne staande achtervork die laag aan de zitbuis is aangezet. Iets dat we onder meer bij de gewone Revolt Advanced gravelbike én de XTC Advanced hardtail tegen komen. Van die beide bikes weten we dat het bijdraagt aan het comfort doordat het trillingen goed weet te filteren. Het frame biedt maximaal ruimte aan banden tot 53 mm breedte.
Aanpasbare geometrie
De Revolt X is echt een andere bike dat de Revolt zonder X met simpelweg een geveerde voorvork gemonteerd; de geometrie juist aangepast op de geveerde voorvork. Dat betekent zoveel dat er dus ruimte is gemaakt voor de langere inbouwlengte van de geveerde voorvork. In de praktijk komt het er op neer dat de balhoofdbuislengte dus korter is. De balhoofbuishoek en zithoek wijken niet echt af van de ongeveerde Revolt. Wel staat de trapas bij de Revolt X iets hoger, waardoor de stack en reach marginaal afwijken van de Revolt. De wielbasis is nagenoeg gelijk én, net als bij de Revolt, past Giant bij de Revolt X flipchips toe in de achterpatten. Hiermee kun je de achtervorklengte (en daarmee de hele wielbasis) van 425 mm naar 435 mm verlengen.
Tot slot is het vermeldenswaardig dat Giant de Revolt X-modellen uitlevert met sturen die 20 mm breder zijn dan bij de reguliere Revolt-modellen. Met oog op het ruigere toepassingsgebied is dat een logische keuze.
Revolt X Advanced Pro 0 2023
Giant levert in 2023, zoals hierboven al aangehaald, alleen de Revolt X Advanced Pro 0 in de Benelux. Blijkbaar zien ze zelf nog geen brede markt(acceptatie) van gravelbikes met vering. Met een prijs van € 7.499 is de Revolt X Advanced Pro 0 tevens het topmodel (wereldwijd). Daarmee is de drempel om een gravelbike mét geveerde voorvork bij Giant te kopen dus vanzelf redelijk hoog.
Voor die prijs krijg je dus een carbon frame en een Fox 32 Float AX Performance Elite Fit-4 geveerde voorvork met 40 mm veerweg. Deze ruige offroader komt verder met een mix van Srams Force eTap en Eagle X01 AXS-aandrijfcomponenten; een 1×12-setup met een 520% bereik dankzij de 10-52t mountainbikecassette. De zadelpen is een Postmodern-dropper met 25 mm veerweg (voor comfort) en – naar gelang framemaat – 75 tot 100 mm verstelbereik. Tot slot rolt de Revolt X Advanced Pro 0 op Giants eigen CXR X1 Carbon Disc WheelSystem-wielen, met carbon velgen met een binnenbreedte van 25,8 mm met daar Maxxis Rambler 700x50c tubeless banden omheen.
Bron en meer info: www.giant-bicycles.com/nl/revolt-x