Gelukkig maar. Ik moet er niet aan denken dat we nog bij cantileverremmen waren blijven hangen (in de omheining van het parcours, wel te verstaan…)
Giant heeft haar topcrosser — de TCX Advanced Pro — onder handen genomen. En ongetwijfeld om de ‘ontwikkeltijd’ die er aan besteed is beter te laten renderen, wordt ‘ie toch breder neergezet dan alleen als pure crosser.
De vorige generatie draaide zijn rondjes tussen de linten al sinds 2015. Een vernieuwing ‘mocht onderhand wel’. Maar, dan moet je ook wel wat substantieels te vernieuwen hebben, buiten een kek kleurtje. Een vermageringskuur van 260 gram is substantieel te noemen. Bij het frame wist men 200 gram weg te schaven zodat het frame 850 gram weegt. De voorvork is 60 gram vermagerd tot 400 gram.
Volgens het persbericht is de nieuwe TCX Advanced Pro óók comfortabeler, dankzij de nieuwe full-carbon D-Fuse SLR zadelpen. Deze zou tot 20% méér trillingsdempende beweging toelaten ten opzichte van de vorige D-Fuse SL versie. D-Fusion slaat overigens op de doorsnede van de pen. Die is dus niet geheel rond, maar afgeplat aan de achterzijde, waardoor dus een ‘D’-vorm ontstaat. Die vorm laat méér flex toe. De zadelpenklem in het frame is hier uiteraard ook op aangepast, maar er bestaat vanaf nu ook de mogelijkheid om een ‘reguliere’ 30.9 mm zadelpen te monteren. ‘Voor een dropper zadelpen, als je daar behoefte aan hebt’, aldus het persbericht.
De achterzijde van de D-Fusion zadelpen is afgevlakt, zodat ‘ie meer flex geeft.
Juist ja; een crosser met een dropper zadelpen… Want hoe zeer ook de TCX Advanced Pro als hardcore crosser over komt, die dropper-mogelijkheid én het gegeven dat je tot 45 mm brede banden in frame en voorvork kwijt kunt, geeft aan dat Giant de bike wél breder in de markt wil neerzetten dan alleen tussen de wedstrijdlinten. Je kunt hem dus óók zien als de meer racey-broer van de Revolt-gravelmodellen van het Taiwanese merk.
Geometrie
De race-insteek wordt vervolgens verder onderstreept door het ontbreken van montagepunten voor dragers of spatborden. Verder is de bovenbuis eerder vlak dan aflopend (zoals bij de Revolt-modellen) om hem goed te kunnen schouderen en heeft de TCX Advanced Pro een steilere stuurhoek gecombineerd met een kortere balhoofdbuis en een iets kortere achtervork.
3 modellen
De exacte beschikbaarheid van de nieuwe TCX Advanced Pro modellen heeft Giant ons nog niet kunnen meedelen. Maar wanneer ze beschikbaar zijn, heb je de keuze uit drie modellen. De Pro 2 is de opstapper van deze serie met een prijs van € 2.599. Voor de Pro 1 tik je € 3.599 af en het topmodel, de Pro 0, kost € 4.899. In alle gevallen krijg je bij deze modellen wielsets uit Giant’s eigen stal. Bij de Pro 1 en Pro 0 zijn dit respectievelijk de SLR-2 en SLR-1 wielen met carbon velgen.
Bron en meer info: www.giant-bicycles.com/nl/tcx.