Ik val niet graag, maar als het moet, dan liever met stijl. Na jarenlang met een XC/race helm te hebben gereden, vond ik het tijd worden om mijn helm eens aan te passen aan mijn kunnen én aan wat ik het liefst rij: technische paadjes!
Een dameshelm
Hoewel ik niet specifiek op zoek was naar een dameshelm (als hij maar past…), kwam deze Giro Montara op mijn pad. Een helm mét verstelbare klep, meer bescherming voor het achterhoofd, MIPS binnenschaal én in subtiele vrouwentintjes. Als dat geen gouden combinatie is. Met een adviesprijs van bijna 180 euro is het geen goedkope helm, maar hij kost je ook de kop niet (haha)…
De praktijk
Goed, al de theoretische voordelen kennen we, maar nu de praktijk. Toen ik de helm opzette viel me gelijk op dat ondanks de extra bescherming aan de achterkant, ik veel meer vrijheid voelde om mijn hoofd alle kanten op te kunnen draaien. De bandjes waarmee de helm op je hoofd vastgezet wordt, geven blijkbaar zoveel vrijheid, dat ik ze niet opmerk. En ja, ze zijn afgesteld en zitten strak genoeg.
De helm is lekker licht, volgens mij heb ik op het moment van constateren zelfs gezegd dat hij als een kussentje om mijn hoofd voelde. Mijn Ikea keukenweegschaal geeft in ieder geval 376 gram aan, voor wie dat wil weten. Het verstelsysteem met het losse binnenwerk sluit mooi rondom mijn hoofd aan en zorgt ervoor dat ik geen drukpunten op bepaalde plekken heb ervaren. Het grootste pluspunt volgens de plaatselijke modepolitie is echter dat deze helm niet standaard op mijn achterhoofd staat, zoals met sommige andere helmen nog wel eens wil gebeuren.
Voor degenen die hun avonturen willen vastleggen of in de avonduren een ritje willen maken: de Montara is ook voorzien van een (uitneembare) actie-camera- dan wel lamphouder.
Tekst: Velozina
Foto’s: Coen de Jongh