Algehele afsluiting van bospaden voor fietsers in Schaarsbergse Bos nabij Arnhem?
In het najaar van 2022 kwam het nieuws naar buiten dat bospaden boven de Schelmseweg in het Schaarsbergse bos nabij Arnhem afgesloten zouden worden voor alle fietsers. Aanleiding was een verslag van een schouw van een boswachter. Daarin werd besloten dat vrijwel alle bospaden in het bosgebied van Schaarsbergen dicht zouden gaan voor fietsers om broedvogels te beschermen. Dit nieuws viel bijzonder slecht bij talloze fietsers, regionale wielerclubs en de NTFU. Want er werd namelijk gesuggereerd dat het besluit tot stand was gekomen mede door uitvoerig overleg met de betrokkenen. Maar geen enkele vertegenwoordiger van de regionale verenigingen bleek betrokken bij een gesprek, laat staan bij de besluitvorming.
In het plan staat dat bospaden voor ruim 70 procent dichtgaan voor fietsers. En dit geldt niet voor wandelaars en ruiters. Dit is in het bos Schaarsbergen, tussen de Schelmseweg, Deelenseweg, Koningsweg en de Kemperbergerweg.
ABFC
Reden te meer voor RETO, MTB Zuid-Veluwe, Gele Rijders, Roelofs MTB Club, Airborne MTB en Erwin Sikkens, ontwikkelaar van gravelroute Green Divide, om de handen ineen te slaan. Ook enkele regionale recreatieondernemers en de Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU) schuiven aan bij het collectief. De nieuw gevormde Arnhemse Bos Fiets Coalitie (ABFC) onderneemt meteen actie. In een brandbrief aan de gemeente is gevraagd om een nieuw overleg. En dat verzoek kreeg, gelukkig, gehoor.
Ontbrekende argumentatie
De argumentatie voor de algehele afsluiting van bospaden ten noordwesten van Arnhem is door de ABFC betwist. Ook de lokale politiek mengt zich in de discussie, op expliciete verzoek van de ABFC. En al snel volgt dan ook het besluit om de plaatsing van de verbodsborden uit te stellen. Ook wordt alle beschikbare informatie aan de ABFC voorgelegd.
In een interview door Fietssport.nl met Jack Bouwmeester, lid en vice-voorzitter van Arnhemse wielervereniging RETO lezen we dat de argumentatie van de gemeente geen jurdische grondslag heeft. Ook wordt er een té eenduidig en een te simplistisch beeld geschetst van ‘fietsers’. Gewapend met onder andere cijfers van de Wageningen Universiteit en data van Strava over het gebruik van de bospaden rondom Arnhem wordt door het ABFC een ander beeld geschetst. Een beeld dat zelfs het tegenovergestelde aantoont dan wat de gemeente beweert en door regionale media verder werd versterkt.
Politiek proces op basis van onderbouwde argumenten
Hier op volgt een intensief politiek proces, waarbij de ABCF in overleg gaat met de gemeenteraad. Talloze fietsers nemen zitting op de publieke tribune bij raadsvergaderingen. Het resultaat is dat in april 2023 door de gemeente een nieuwe overlegronde wordt belegd. Ditmaal wél met alle belanghebbenden aan tafel, zoals omwonenden, ruiters, wandelaars, recreatieondernemers, natuurbelangenbehartigers en uiteraard de ABFC.
Het is dit overleg waaruit een nieuw plan ontstaat dat wél goede onderbouwing en daarmee draagvlak heeft. Broedende vogels én fieters kunnen hierin wél samen zijn in het gebied. Zo zijn de Stravagegevens de basis voor het afsluiten van paden waar nauwelijks wordt gefietst. Andersom onderbouwt het juist de argumentatie om de meest gebruikte paden open te houden. Bij dit laatste geldt dat er ook géén onderscheid wordt gemaakt tussen wandelaars en fietsers. De ABFC stelt als bijkomende voorwaarde dat paden in andere Arnhemse bossen toegankelijk blijven. Hier zijn namelijk geen klachten over. Bovendien is geen bewoning die overlast zou kúnnen ervaren. En tot slot heeft de gemeente er verder geen belang bij om die paden verboden terrein te maken voor fietsers.
Arnhemse bospaden blijven grotendeels open
Heel concreet betekent dit alles dus dat het algehele fietsverbod resoluut van tafel is. Ja, het vrije rijden in het gebied wordt iets ingeperkt. Broedende vogels zijn je dankbaar voor je begrip. Maar het overgrote deel van de bospaden in de Schaarsbergse bossen bij Arnhem blijft gewoon toegankelijk voor je gravelbike, mountainbike of welke fiets maar ook.
Meer achtergrond over het proces rondom de Arnhemse bospaden, de rol van het ABFC en de NTFU lees je op fietssport.nl
En astu laten wij ons houden aan de code be nice – be friendly
Dát staat wat ons betreft buiten kijf Ton.
Wat goed!
Echt heel fijn om te lezen dat er actie is ondernomen, op volwassen wijze, en dat daar op constructieve manier gehoor aan is gegeven. Respect voor alle betrokkenen.