Naast merkloze carbon velgen, frames of simpele accessoires, komen er ook nog steeds namaakproducten op de markt. Producten waarbij men schaamteloos aan de haal gaat met de merknaam en reputatie van gevestigde merken, maar waarbij de prijzen én kwaliteit dubieus laag zijn.
Zo ontdekte Mavic onlangs Cosmic wielsets die zij niet geproduceerd hebben. Ze kochten er een paar en testten ze naar hun eigen interne standaarden. De uitkomsten neem je best nog eens mee in je achterhoofd, wanneer je online wat gaat bestellen.
Over de kwaliteit van – veelal carbon – spullen uit Azië wordt wel vaker door de industrie en door vakpers geschreven. Terecht, zo blijkt elke keer maar weer wanneer men de moeite doet het écht te testen. Een paar jaar geleden testte het Duitse BIKE een stuur van Aliexpress. Dat ging beduidend sneller stuk dan zou moeten, waarbij je dus een aanzienlijk hoger risico loopt op ernstig letsel.
Mavic stuurde onlangs een bijzonder persbericht uit. De Franse fabrikant kreeg terugkoppeling van een Mavic-dealer dat een klant van hen bijna een catastrofale crash had tijdens een afdaling, door problemen met zijn wielset. “Een bijna-val… Weinig spannend, niet waar?” Ja, dat op zichzelf is weinig bijzonder. De betreffende consument verweet de fabrikant een inferieur product. En omdat er ‘Mavic’ op de wielset stond, klopte hij dus aan bij de lokale Mavic-dealer.
Mavic dook uiteraard in het voorval, maar ontdekte al snel dat het – ondanks de stickers op de wielset – niet om een originele Mavic-wielset ging, maar een vervalsing. Een namaakproduct dat in hoofdlijnen op de Cosmic-wielset lijkt, maar in detail sterk afwijkt. Zo was de sticker-kwaliteit slecht en er was zelfs het oude bedrijfslogo gebruikt.
Testen naar Mavic-standaarden
Maar niet alleen de looks weken af. De gebruikte naven en het type spaken leken nog niet in de verste verte op iets wat Mavic nu of in het verleden in het programma had. En daar bleef het wat verschillen niet bij…
Mavic traceerde de leverancier, bestelde – ongetwijfeld onder een alias, ik gok zoiets als Civam en Colère – dezelfde wielsets en liet hun interne testlaboratorium er op los om te ze testen naar Mavic-standaarden. In hun persbericht deelden ze hun testresultaten.
Test 1 – Remtest volgens ISO 4210
De test volgens ISO 4210 is bedoeld als een niet-destructieve test voor de remefficiëntie van velgremmen. Hierbij wordt eerst 10 maal de rem geactueerd om het velgoppervlak en de remblokken op elkaar te laten inremmen (analoog aan wat je doet bij schijfremmen). Pas daarna begint de eigenlijke test, die kijkt naar de remcapaciteit in vochtige omstandigheden bij een rijsnelheid van 35 km/u met een rijdersgewicht van 130 kg en 200 N knijpkracht op de rem.
Het resultaat bij het namaakproduct: kaduuk! En saillant detail: de velgrand faalde al bij het inremmen (!).
Test 2 – Cyclus van 50 remacties
Test 2 omvat dezelfde parameters als Test 1, maar dan in een cyclus van 50 herhalingen. De resultaten – uitgevoerd op een verse wielset – laten zich raden. De complete velg is vervormd, versleten, doorgeremd en het carbon is aan het delamineren.
Test 3 – Laterale duurzaamheid
De derde en laatste test bestaat uit het continu zijdelings belasten van het wiel. Dit gebeurt met 30 kg en bij een wielsnelheid van 45 km/u. Het is zodoende een versnelde levensduurtest, aangezien je nooit dergelijke belastingen continu op het wiel hebt. Het wiel dient volgens Mavic deze belasting honderden kilometers te kunnen verdragen; spaken moeten hierbij tenminste 200 kilometer uithouden, naafflenzen tenminste 300 kilometer. In het geval van het Aziatische namaakproduct werd braken er spaken op 50% van het gestelde doel. De naafflens ging bij 90% van de duur van de validatietest stuk.
Conclusies Mavic
De conclusies die Mavic zelf trekt, zijn natuurlijk niet heel verrassend:
They are failing the very basic validation tests that would ensure some safety and reliability to the owner.
Every time Mavic is facing counterfeit products a legal action begins. We are staying connected to the market actors to find them, our partners, retailers, and customers are also informing us about what they may come across. Each time we fight and win against such a case stopping both production and sale of dangerous counterfeit products, we all win for safer rides. So, don’t hesitate to inform us about fraudulent wheels or products, by contacting your local dealer, distributor, or us for the safety of every cyclist.”Mavic
De moraal van het verhaal: goedkoop is vaak duurkoop en potentieel gevaarlijk
Nu kun je dit alles in de wind slaan “want het gaat om een racefietswielset voor velgremmen en dat hopeloos ouderwetse technologie waar ik toch niet mee rij…”, en zo meer. En ja, in dit geval is het vooral door het remmen dat de velgen in kwestie stuk gaan, maar toch zou het je aan het denken moeten zetten. Deze namaakproducten* komen gewoonweg niet in de buurt van de gestelde normen. Normen die er niet voor niets zijn en uiteindelijk er toe bijdragen dat je een product veilig kunt gebruiken.
Gerenomeerde merken staan achter hun producten en dat tonen ze onder meer door hun garantie en coulance-regelingen. Zo bieden helmfabrikanten crash-replacement opties aan, waarbij je tegen een fractie van de prijs een vervangend product kunt kopen wanneer je je helm destructief getest hebt. Dezelfde soort regelingen vind je steeds vaker bij wielfabrikanten. Het is dan ook de verkeerde aanname dat je ’teveel’ betaalt ten opzichte van rechtstreekse koop bij de Aziatische fabriek. Je koopt er zekerheid mee.
Met een setje cheap-ass, kêk gekleurde tubeless ventielen uit Azië loop je betrekkelijk weinig risico natuurlijk. Maar uiteindelijk krijg je waarvoor je betaalt. Als een prijs té scherp is voor het type product zou dus niet de conclusie moeten zijn “boaw, wat een mega-deal!”, maar “Hmm… kan dit eigenlijk wel?” Blijf je dus altijd afvragen wat de werkelijke kwaliteit is voor wat je betaalt en óf er fatsoenlijke garantie en service geboden wordt.
* N.B.: Koop je een namaakproduct en ben je hiervan op de hoogte, dan ben je strafbaar wanneer je het doorverkoopt.
Persbericht en bron foto’s: www.mavic.com