GT schaart zich daarmee in de groeiende lijst van fabrikanten die lichtgewicht bikes maken voor avonturiers die ook graag wat trapondersteuning willen.
Triple Triangle en Mahle aandrijving
Met de Grade AMP, Bolt en Current bouwt GT voort op hun Grade gravelbike, die als GT herkenbaar is door de ‘triple triangle’ frameconstructie. Hét framekenmerken van GT, dat instaat voor iets meer comfort. Voor deze Grade Power Series heeft GT het 6061 T6 aluminium frame slechts subtiel aangepast. De onderbuis is alleen iets groter, want daarin huist nu een 250 Wh accupakket. Dat accupakket voedt de Ebikemotion’s X35 achternaaf. Deze naafmotor van Mahle levert 250 Watt met een maximum koppel van 40 Nm. Ondersteuning is er uiteraard maar tot 25 km/u, waarboven de aandrijving geen extra weerstand biedt en de bike dus zoals een reguliere Grade rijdt.
Het Spaans/Duitse Mahle-systeem is in opkomst; we zagen hem eerder ook al bij Merida. Begrijpelijk, want het biedt trapondersteuning in een lichtgewicht systeem tegen een relatief scherpe prijs. Daarmee is het een (veel) goedkopere tegenhanger van het Duitse Fazua-aandrijfsysteem, dat dezelfde voordelen biedt.
Compacte en lichte trapondersteuning
Het systeem is compact en daardoor licht. Niet alleen qua gewicht, maar juist dóór dat lage gewicht óók qua vermogen. Je moet het werkelijk zien als dat zuchtje wind in de rug om net even verder te komen tegen de wind in, of toch nog die extra beklimming mee te pakken. Mahle claimt dat je met een volle 250 Wh accu een bereik hebt van circa 75 km.
Grade Power Series: Drie modellen
Binnen de Grade Power Series levert GT in 3 uitvoeringen. De Grade Current wordt neergezet als forensenfiets, met een vlak stuur en een 1×10 Microshift aandrijfgroep. Die is er al vanaf € 2.399. De Grade Bolt krijgt Shimano’s GRX400 2×10 aandrijfgroep mee en kost € 2.799. Bovenaan in de Grade Power Series vind je Grade AMP. Die kost € 3.199 waarbij je een Shimano GRX 600/800 1×11 aandrijfgroep hebt.
Bron: www.gtbicycles.com