De Eurobike is nog ruim een maand verwijderd, maar nu al kan ik jullie voorspellen waar de bladen en internetsites vol mee zullen staan: 650b ofwel 27,5 inch. De scoops die jullie deze week hier al konden lezen, zullen waarschijnlijk slechts de top van de ijsberg zijn. Als Scott al behoorlijk inzet op de nieuwe wielmaat, dan kunnen we er donder op zeggen dat de andere grote merken niet achter willen en kunnen blijven…
Maar… is er uberhaupt een reden om naast de traditionele 26 inch wielen en de 29-ers nog een wielmaat te hebben? Hebben we aan 2 keuzes niet genoeg? Als grotere wielen beter over obstakels rollen, waarom zouden we dan kleinere wielen dan 29 inch willen? En die anderhalve inch verschil met 26 inch, merk je dat eigenlijk wel?
Is 650b niet stiekem gewoon een gat in de markt, waar niemand om gevraagd had, maar wat nog opgevuld kon worden? Om daar achter te komen kruipen wij de komende tijd op ons eigen prototype: een Tomac Cortez 650b!
Je zult em niet op de site van de mountainbike legende vinden, dat komt omdat dit frame uit 2009 stamt, maar toevallig de ruimte biedt die de wat grotere wielen nodig hebben. Als we na deze test enthousiast zijn over 650b, ondanks dat de geometrie van de fiets niet helemaal volgens het boekje is, dan heeft deze nieuwe wielmaat echt wat nieuws te brengen. En anders… dan heb ik mijn 26 inch wielset nog!
In Fox vorken past het makkelijk… alleen uitkijken dat de band de kroon zelf niet raakt!
CJ
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen!
Is het 650B wiel set zwaarder/lichter dan het 26″ set?
Ja, en hoe hoog is je bracket nu gekomen, in het echt? En mag ik je voorwiel een keer lenen voor een ritje. :)
Brackethoogte is nu 33 cm… dat is (te) hoog. Of ik daar last van ga hebben, gaan we dus meemaken.
Wielset is per definitie zwaarder, want meer materiaal. Al is deze Stan’s wielset natuurlijk niet zwaar te noemen en vergelijkbaar met mijn eigen DT 240 set.
Ik heb ook overwogen om met 650b te gaan rijden, maar in geen van mijn fietsen past dit. Mijn Titus heeft een te krappe achterbrug, mijn Blizzard heeft geen schijfremmen en 650b in een 29er lijkt me niet handig ivm pedalstrikes. De enige fiets waar het zou kunnen passen is mijn RFX. Maar daar rij ik graag met een flinke nop en volgens mij bestaan die nog niet echt in 650b (Nobby Nic of Hans Dampf). Maar als je een 650b in een bestaande 26er fiets zet, had je dan niet gewoon met 2.4″ banden kunnen gaan rijden? Dat past… Lees meer »
Pacenti heeft al de behoorlijk lompe Neo Moto in 2.3″. Gillis reed hier met groot succes de Transvésubienne mee, in een 26″ Fox op zijn 26″ Giant Anthem, met klein achterwiel.
Het is de vraag of het past, maar als je een echt anker wil, is er de Kenda Nevegal in 2.35″. Schwalbe brengt in 2013 zowel Nobby Nic als Hans Dampf uit in 650b.
imho: 29er was een REVOLUTIE, maar ik, net als sommige anderen konden het niet smaken, 650b is een EVOLUTIE v/d 26er en persoonlijk ben ik fan, gelukkig kon ik een 26er “ombouwen” naar 650b en is het iets hogere BB voor mij eerder een voordeel, imho kan je net met een iets lichter profiel rijden tov een 26er
Ik zie het meer zo, met een knipoog:
Er komt wat nieuws, een aantal conservatieve mensen zetten zich daartegen af, willen consequent blijven naar hun omgeving toe en zullen dus niet van gedachten veranderen. Dan komt de fietsindustrie met een geweldig excuus om zonder gezichtsverlies toch een beetje (letterlijk) mee te gaan in de grotere wielen ontwikkeling :-P.
Niet de vermeende nadelen van de 29er, wel vermeende voordelen t.o.v.26″ –> wie wil dat nou niet? Geniale marketing naar de afwachtende consument toe, dat is het.
Markerting (“650b is echt NOG idealer”) speelt een rol, maar ik denk dat de 650b rage vooral door twee andere dingen gevoed wordt. Enerzijds heb je een groep rijders die 29-sceptisch waren of die een testrit hebben gemaakt en niet overtuigd zijn. Anderzijds: veel fabrikanten hebben de 29er slag een beetje gemist, en willen nu niet te laat zijn. We gaan het zien. Op mijn XC+ fiets zou een ietsje hoger trapas wel echt helpen in lomp terrein (ding zit nu serieus laag). Toch eens dat wiel van Gillis lenen om te testen ;) NB: Ik heb ooit de wind… Lees meer »
Kleine toelichting over het hoe en waarom van mijn 650b avontuur. Ik had al een (100mm) 26″ Anthem, maar geloof ook zeker in het 29″ concept. (goede ervaringen met een weekje op een Rumblefish 29er fully in de VS) Zomaar een nieuwe fiets kopen zit er voor mij niet in, maar via via kwam ik wel een érg betaalbaar wielsetje met ZTR naven en 650b Crests tegen, dus die kans heb ik gegrepen! Het is dan wel geen 29er, maar de omtrek is toch wat groter dan 26″, dus: iets makkelijker rollen over obstacels, iets meer comfort en iets meer… Lees meer »
Dus ik begrijp het ged: EN een 120mm vork EN een 650b wiel? Nice… Ik wil in m’n Trance X ook nog eens een groter voorwiel steken (uiteraard niet met de Reba).
Yup! Nu alleen nog een 40mm stuurpen en 800mm stuur en ik hoor er helemaal bij. ;)
Las ooit op MTBR dat de RockShox vorken met 20mm as vaak wél ruimte bieden voor 650b, misschien toch het proberen waard?
Gillis, kan jij bevestigen dat je Pacenti band niet bottomt op je kroon als je max veerweg haalt?
Misschien kun je dat ook beter aan MTBR vragen…
Het is mij iig niet gelukt, maar heb het ook niet geprobeerd door de vork leeg te laten en in te duwen.
Nice… Ben benieuwd hoe dat stuurt. Je balhoofd zit 3-4cm hoger, da’s toch wel aardig wat. En ja, je bent hip hoor. Ik weet hoe belangrijk je dat vindt. ;)
Mbt 20mm RS vs 650b, ik ben bang dat dat om Pike/Reva onderpoten gaat, maar niet Reba… Daarbij natuurlijk rekening houdend met wat hieronder gezegd wordt: als er niet flink wat band in past, span je het paard achter de wagen.
Grappige ontwikkeling, we zullen zien waar dit eindigt. Gister reed ik naast 26″ frame met 650 wielen, en ik had het niet eens door :-) .
1 Kanttekening: als je, om 650 te kunnen steken in je 26″ frame, extra smalle banden moet gebruiken, sla je imho de plank volledig mis. Dat is net zo slim als je Landrover voorzien van grotere velgen met lagere banden…
Slim? Een Landrover met platte bandjes op 22″ velgen is toch gewoon uberbling!
“naast een”, overigens.
Wanneer kunnen we onze posts editen?
Om te voorkomen dat JIJ chronisch al je posts wijzigt à la Kabouterclan forum, hebben WIJ bij Velozine verzocht om deze functie voor jou te disabelen :-P
…nu dan, dan vind ik jullie STOM! :P
…En dat kan ik nooooit meer editen :D
Ik zie het grootste voordeel van de 27,5″ wielmaat in de AM wereld… waar je jezelf in hele rare bochten moet wringen als je een 29er wiel met 150mm veerweg wilt combineren.
Hmmja… maar weer minder rare bochten als je met 20mm minder veerweg toe kan, omdat je wielen beter over obstakels rollen. En bovendien, heb je de Devinci Atlas wel eens gezien? 110mm veerweg en 428mm chainstays. Bijna 3cm minder dan mijn Anthem! De enige rare bocht die je nodig hebt, zit in de zitbuis en zo raar is dat niet. Qua marketing snap ik het wel, maar technisch gezien zie ik echt nauwelijks in waarom je de marginale winst van 650B zou willen pakken bij 150mm fullies. Stop daar een flinke grote band in en je bent al een end… Lees meer »
3-4cm hoger? Wissel op je 26″ eens van een 2.0 band naar een 2.4. Ongeveer hetzelfde effect.
Neem aan dat die aan mij gericht is.
Een 2.4″ band is in mijn ervaring niet echt 3-4cm hoger dan 2.0″. Daarnaast: match ik zelf mijn voor- en achterbanden iig een beetje. Of doel je op iets anders?
Denk dat 650b x 150 mm wel zeker een plek heeft. Enerzijds gaat IMHO de veerweg + wielmaat vergelijking een beetje mank, omdat die enkel opgaat voor rijcomfort. Een klein wiel blijft echter nog steeds achter sommige obstakels hangen, ook al voeg je meer veerweg toe. Vice versa met grote klappen opvangen: een harde landing vang je niet beter op met een groter wiel. Dus enig verschil blijft er… De rijder die de echt spannende ‘natuurlijke’ paden opzoekt heeft zeker baat bij een fiets die grote(re) wielen en meer veerweg combineert, zeker als het gewicht ook nog binnen de perken… Lees meer »
Voor jezelf ben je er wel uit, zo te horen. Laat nog maar even weten als je je Element-kleinwieler wegdoet ;) Ik rij de echt spannende ‘natuurlijke’ paden denk ik maar net iets vaker dan de aangelegde Bikepark-tracks, en er zijn zat (luie) mensen die nooit buiten aangelegde tracks komen. En de Bikepark-tracks zijn in de regel niet echt veel krapper dan wat ik ‘in het echt’ tegenkomt, in tegendeel, vooral constant wat steiler en vaak wat lomper, afhankelijk van plaats en tijd. Met deel 1 van je post ben ik het intuitief wel erg eens, tenminste, als we het… Lees meer »