Dat begon met de dikke HB 160. Daarna kwam de iets minder dikke, maar nog altijd even vette HB 130. En die krijgt nu een aantal updates.
De HB 130 werd iets meer dan een jaar geleden gelanceerd. De HB 160 trok al flink wat bekijks, maar de markt voor fietsen met iets minder veerweg is veel groter. En ook voor een niche-framefabrikant als Hope moet er toch wel iets van afzet worden gecreëerd om de flinke investeringen in de fabriek te rechtvaardigen. Dat gezegd hebbende; de ontwikkeling van de HB 160 nam zoveel tijd in beslag, dat de geometrie van die fiets al redelijk gedateerd was toen ‘ie eenmaal op de markt kwam. Met het ontwikkel- en productieproces aangescherpt en onder de knie, kon Hope de HB 130 sneller ontwikkelen en aan de man/vrouw brengen. Hope zegt inmiddels zo’n 250 frames verkocht te hebben.
Hope zag de HB 160 als een oefening in optimale integratie. Als componentenfabrikant konden ze namelijk de interfaces ‘verbeteren’. Ja, dat staat bewust tussen haakjes, want hoewel technisch misschien beter op elkaar afgestemd, de praktijkvoordelen van een andere remklauw-montage zijn lastig meetbaar. Meer nuttig en merkbaar was de specifieke achternaaf met een inbouwbreedte van 130 mm. Hierbij staan de spaken links en rechts onder dezelfde hoek, wat in een duurzamer wiel resulteert. Ook staat de schijfrem dichter op de spaken en staat het frame ook dichter bij de schijf. Dit alles niet om tot een nieuwe standaard te komen, maar ‘omdat het kan’ aangezien zij tóch alle compatibel onderdelen leveren…
Meer gewoon, meer varianten
Bij de HB 130 verviel een aantal van deze specifieke zaken, maar de 130 mm achternaaf bleef. Tot nu toe. Iets meer dan een jaar na de introductie van de 29er fully met 130 mm veerweg achteraan en 140 mm veerweg vooraan, kondigt Hope nu aan dat het frame nu een Boost-inbouwbreedte krijgt. Minder geïntegreerd, minder eigenwijs. Wel méér compatibel. En dat is toch wel een fijne gedachte als je in, bijvoorbeeld, Finale Ligure je achterwiel opvouwt en een reservewiel moet zien te regelen.
De vernieuwde HB 130 heeft vooraan een Fox 36 Factory GRIP2 voorvork en een DPX Factory achterdemper. De aandrijflijn komt van Sram in de vorm van een X01 groep… En opvallend genoeg ook inclusief de carbon crank van Sram en geen CNC-gefreesd exemplaar uit ‘eigen huis’. Uiteraard kun je de HB 130 krijgen met diverse kleuraccenten. Je hebt er een voor € 7.500. Een los frame koop je voor circa € 3.600.
Mullet: want dat is de trend
Hope levert nu ook een specifieke ‘rocker’ voor het veersysteem, die je toelaat om een 27,5” achterwiel te monteren, zonder dat dit de positie van de trapas en stuurhoek beïnvloedt. Steeds meer rijders proberen een kleiner achterwiel omdat dit de wendbaarheid ten goede zou komen… maar dan voornamelijk op fietsen met veel meer veerweg dan de HB 130. Een opvallende move dus. De upgradekit omvat ook een bijpassend Hope Fortus 26w achterwiel met een Maxxis High Roller II 2.4” EXO TR band. De mullet-upgrade kost € 540.
Factory Race
Naast de standaard versie is er nu ook een HB 130 FR. Dit is bike waarmee Hope’s Factory Race team enduros rijdt. Meest opvallend bij de HB 130 FR zijn de groen geanodiseerde Hope-onderdelen. Die zijn normaal voorbehouden aan gesponsorde rijders, omdat het, zoals Hope ons ooit vertelde, erg moeilijk is om deze tint in massaproductie ‘op constante groenheid’ te produceren.
Het frame heeft eveneens matchy-matchy groen spuitwerk en logo’s, waarbij die logo’s opgebouwd zijn uit een extreem arbeidsintensieve combinatie van spuitwerk en stickers. Vooraan vind je overigens een Öhlins voorvork met 150 mm veerweg. Deze FR koop je voor € 8.650. Bouw je hem liever zelf op, dan is een los frame ook een optie voor circa € 4.600. Maar je mist dan wel die unieke groen geanodiseerde onderdelen…
Bron: www.hopetechhb.com