Cross country en lichte trail fullies (‘downcountry’) zijn behoorlijk in opkomst. Veel fabrikanten hebben het afgelopen jaar ook hun aanbod vernieuwd. Een perfect moment dus voor Hope om een lichtgewicht rem te introduceren specifiek voor dat doel.
XCR remklauw
De remklauw is – zoals je in dit segment kunt verwachten – een exemplaar met twee zuigers. In feite is het iets aangepaste versie van de ‘one-piece’ CNC gefreesde X2-remklauw die het merk uit Barnoldswick, Engeland, al wat jaren produceert. Bij deze remklauw is de remleiding nu vast verbonden aan de 90º connector. De schroefbare verbinding met het bekende koperen olijfje ter afdichting (en waar je de leiding dus kunt inkorten) vind je alleen nog aan de remgreep.
XCR remgreep
En die remgreep is dus geheel nieuw. In tegenstelling tot de bekende Tech 3 remgreep, is de nieuwe XCR remgreep radiaal uitgevoerd. Dat wil zeggen dat de zuiger haaks op het stuur staat. Hierdoor is het ontwerp meer compact en ook lichter te maken. En om aan dat thema vast te houden, is de remhendel van carbon. Zoals je weet produceert Hope al geruime tijd van alles in carbon en ook deze remhendels worden in eigen huis geproduceerd. Hope meldt in hun persbericht verder dat de hendel rond een nieuw type glijlagers draait die minder wrijving geeft en zo bijdraagt aan een lichte bediening. Qua verstelling is alleen de reikwijdte verstelbaar. Dit in tegenstelling tot de X3 waarbij ook het ‘bitepoint’ is in te stellen. De montageklem is scharnierend gemaakt en is compatibel met alle ‘huidige’ shifter montageopties, aldus Hope. Van een rechtstreekse montage-optie (Hope’s ‘Shifter Mounts’ zoals bekend van de Tech 3) is vooralsnog geen sprake. Tot slot vermeldt Hope dat het ontluchten op dezelfde wijze gaat als bij al hun andere remmen.
Hope XCR gewicht, prijzen en beschikbaarheid
Per rem komt het gewicht uit op 199 gram voor de remgreep, leiding, remklauw én DOT remolie. Zónder remvloeistof – zoals blijkbaar de meeste remfabrikanten hun remmen wegen – komt het gewicht uit op 182 gram. De remmen zijn vanaf 1 juni beschikbaar voor € 315 per rem, in kleur zoals hier afgebeeld; gepolijst-geanodseerd. Sowieso zijn ze gelimiteerd. Oók Hope kampt namelijk met een toegenomen vraag en dus met leverproblemen. Om die reden worden de nieuwe XCR remmen dan ook in hun proto-shop vervaardigd, en daar is de capaciteit beperkt. Parallel wordt er gewerkt aan de bouw van een nieuwe productiefaciliteit in Barnoldswick.
Bron en meer info: hopetech.com