Ibis introduceert z’n eerste e-MTB: de Oso

E-mountainbikes: of je ze nu leuk vindt of niet, als een ‘kleine’ fabrikant of ‘cultmerk’ als Ibis Cycles een 170 mm all-mountain e-MTB op de markt brengt is dat natuurlijk een teken aan de wand. Namelijk: mountainbikes met een batterij en motor in het vooronder are here to stay. Frappant genoeg is het juist Ibis waarvan je iets bijzonders en in detail uitgewerkts kan verwachten. De Oso is dan ook niet slechts een gemotoriseerde versie van een bike die ze al jaren voeren…

Ibis Oso e-mtb e-mountainbike

Het relatief kleine merk Ibis heeft toch een aardig breed assortiment, met alles van een cyclocrosser annex gravelbikes tot Enduro World Series-waardige 170 mm machines. Een fiets met hulpmotor is echter volledig nieuw voor de Amerikanen. Qua specificaties is de Ibis Oso in ieder geval weinig verrassend. Een carbon frame, moderne geometrie, veel veerweg en 29″ of gemengde wielmaat naargelang framemaat. Op papier dus een ideale metgezel als je in de backcountry kansloos moeilijke en ruige paden wilt gaan rijden, op plekken waar je met lift noch shuttle terecht kunt. Nou ja, zolang de batterijlading het toelaat.

Weer een nieuwe DW-Link

De lay-out van het veersysteem is voor Ibis’ Oso e-MTB eveneens nieuw. Conceptueel is het nog steeds een four-bar, ‘DW-Link‘ (ontwikkeld door Dave Weagle) met een virtueel draaipunt, zoals ze al jaren toepassen. De draaipunten zitten echter nu wel zeer dicht op elkaar en de achterdriehoek is eerder een enkele elevated chainstay. Een frappante combinatie van retro look met moderne technologie, goed voor 155 mm veerweg. Om ruimte te maken voor een fatsoenlijke demper voor deze veerweg én 24 kg aan fiets, is de voordriehoek asymmetrisch uitgevoerd. Opmerkelijk is dat Ibis zelf rept over “de eerste keer dat we dit toepassen”. Stof tot nadenken…

Opmerkelijk is dat het Ibis het Oso-frame levert met een 205 x 60 mm demper, maar ook voorzien kan worden van een 205 x 65 mm model, goed voor 170 mm veerweg. Daarnaast is het frame geschikt voor vorken met dubbele kroon én maximaal 190 mm veerweg. Zo komt die e-crossmotor toch langzamerhand écht in zicht…

Ibis Oso e-mtb e-mountainbike

Ibis Oso e-mtb e-mountainbike

Aandrijving en specificaties

De aandrijving van de Oso e-MTB is een Bosch CX-motor met 85 Nm koppel. Op een maatje S krijg je daar een 625 Wh Powertube-accu bij, op de rest past een 720 Wh in de onderbuis. Op dit moment lijkt het er op dat er maar één build-kit leverbaar is, zijnde een combinatie van Shimano XT-remmen met Sram GX-aandrijving. Zéér fatsoenlijke banden (Maxxis Assegai en Dissector met Double Down karkas), huismerk cockpit (wel van carbon!) en wielen en een Bikeyoke Revive-dropper ronden het lijstje af. Verlichting van het gerenommeerde Lupine wordt meegeleverd, niet op de laatste plaats omdat dat in veel landen een verplichting is (verlichting, niet per se Lupine, uiteraard…)

ibis_oso_emtb_specs_1

ibis_oso_emtb_specs_2

Geometrie

Ibis staat er om bekend fietsen met een breed maatbereik te leveren. Niet gek, want hun betrekkelijk kleine team van ontwerpers reikt van 1,50 tot 2 meter. De Ibis Oso e-mountainbike is dan ook in maten S t/m XL leverbaar, met reach-getallen van 430 tot 540 mm. Een idee dat navolging verdient: de grotere maten hebben een steilere zitbuis.

Geometrie Ibis Oso e-mtb e-mountainbike

De balhoofdhoek staat met een 170 mm voorvork op 64º, wat alleszins normaal is voor een fiets van dit type. Zoals meer merken krijgen de kleinere maten (S, M) een kortere liggende achtervork dan de grotere (L, XL): 439 respectievelijk 444 mm. De schijn bedriegt echter: de kleinere maten hebben een kleiner 27.5″ achterwiel.

Volgens Ibis is de Oso e-MTB wereldwijd per direct leverbaar voor $ 10.999. Een europrijs is niet bekend.

ibis_oso_emtb_action

Meer info: ibiscycles.com
Distributie: racecompany.fr

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Theo
Theo
2 jaren geleden

dat achterlicht heeft volgens mij niet zoveel nut op die plek, zeker als er nog iemand op het zadel gaat zitten