Weer een nieuwe DW-Link
De lay-out van het veersysteem is voor Ibis’ Oso e-MTB eveneens nieuw. Conceptueel is het nog steeds een four-bar, ‘DW-Link‘ (ontwikkeld door Dave Weagle) met een virtueel draaipunt, zoals ze al jaren toepassen. De draaipunten zitten echter nu wel zeer dicht op elkaar en de achterdriehoek is eerder een enkele elevated chainstay. Een frappante combinatie van retro look met moderne technologie, goed voor 155 mm veerweg. Om ruimte te maken voor een fatsoenlijke demper voor deze veerweg én 24 kg aan fiets, is de voordriehoek asymmetrisch uitgevoerd. Opmerkelijk is dat Ibis zelf rept over “de eerste keer dat we dit toepassen”. Stof tot nadenken…
Opmerkelijk is dat het Ibis het Oso-frame levert met een 205 x 60 mm demper, maar ook voorzien kan worden van een 205 x 65 mm model, goed voor 170 mm veerweg. Daarnaast is het frame geschikt voor vorken met dubbele kroon én maximaal 190 mm veerweg. Zo komt die e-crossmotor toch langzamerhand écht in zicht…
Aandrijving en specificaties
De aandrijving van de Oso e-MTB is een Bosch CX-motor met 85 Nm koppel. Op een maatje S krijg je daar een 625 Wh Powertube-accu bij, op de rest past een 720 Wh in de onderbuis. Op dit moment lijkt het er op dat er maar één build-kit leverbaar is, zijnde een combinatie van Shimano XT-remmen met Sram GX-aandrijving. Zéér fatsoenlijke banden (Maxxis Assegai en Dissector met Double Down karkas), huismerk cockpit (wel van carbon!) en wielen en een Bikeyoke Revive-dropper ronden het lijstje af. Verlichting van het gerenommeerde Lupine wordt meegeleverd, niet op de laatste plaats omdat dat in veel landen een verplichting is (verlichting, niet per se Lupine, uiteraard…)
Geometrie
Ibis staat er om bekend fietsen met een breed maatbereik te leveren. Niet gek, want hun betrekkelijk kleine team van ontwerpers reikt van 1,50 tot 2 meter. De Ibis Oso e-mountainbike is dan ook in maten S t/m XL leverbaar, met reach-getallen van 430 tot 540 mm. Een idee dat navolging verdient: de grotere maten hebben een steilere zitbuis.
De balhoofdhoek staat met een 170 mm voorvork op 64º, wat alleszins normaal is voor een fiets van dit type. Zoals meer merken krijgen de kleinere maten (S, M) een kortere liggende achtervork dan de grotere (L, XL): 439 respectievelijk 444 mm. De schijn bedriegt echter: de kleinere maten hebben een kleiner 27.5″ achterwiel.
Volgens Ibis is de Oso e-MTB wereldwijd per direct leverbaar voor $ 10.999. Een europrijs is niet bekend.
Meer info: ibiscycles.com
Distributie: racecompany.fr
dat achterlicht heeft volgens mij niet zoveel nut op die plek, zeker als er nog iemand op het zadel gaat zitten