Het Amerikaanse Industry Nine fabriceert al sinds 2004 naven en spaken. Sinds het begin staan ze bekend om complete wielsets met dikke aluminium spaken. Een concept dat lichtere en stijvere wielen moet geven. Met als bonus dat je de aluminium spaken in allerlei kleuren kunt krijgen én samenstellen in een wiel. Uniek is het niet; aluminium spaken zijn al door diverse andere partijen toegepast, zoals Mavic en Fulcrum. En onlangs nog presenteerde het Poolse Garbaruk eenzelfde systeem, waarbij stijfheid, een laag gewicht én kleuropties eveneens de uitgangspunten zijn.
Een ander aspect waarmee Industry Nine zich mee onderscheidt is dat de achternaven een extreem kleine vrijloophoek hebben. Dit zorgt voor een kortere loze slag zodra je weer begint te trappen. Je hebt hiervan profijt bij technisch klimmen, waar je nog al eens je pedalen moet ’timen’ om precies op het juiste moment druk te hebben op je achterwiel. Maar óók bij kort draai- en keerwerk: dáár wil je immers zo direct mogelijk weer je vermogen kwijt, zonder eerst een kwart omwenteling in het luchtledige te trappen.
Niet voor niets zijn Industry Nine-naven, beginnend met de Torch en nadien z’n opvolger de Hydra, behoorlijk populair. Inmiddels biedt die laatste als het topmodel van Industry Nine een vrijloophoek van slechts een halve graad! Ter vergelijking: Shimano zit op 11,5 graden, DT Swiss maximaal op 6,6 graden en Chris King op 5,1 graden.

Vrijloop met 690 aangrijp- én pijnpunten
Lange tijd werd snel aangrijpen van het achterwiel als dé heilige graal gezien bij mountainbikes. Inmiddels is dat punt met oog op het samenspel met achtervering wel wat betwist. Onder meer DT Swiss besteedde veel aandacht aan dit onderwerp, bij de lancering van z’n 240 EXP-achternaaf. Meer details over dit fenomeen en de samenhang met de vrijloophoek van een achternaaf, lees je in het nieuwsbericht wat we daar destijds over schreven.
Bij Industry Nine zijn ze in elk geval nog steeds van de lezing dat méér aangrijppunten gunstig zijn. De originele Hydra-naaf van Industry Nine maakte gebruik van zes gefaseerde pallen en een tandring met 115 tanden. Dat is goed voor 6 x 115 = 690 aangrijppunten en dus een resulterende vrijloophoek van slechts 0,51 graden.
Nu denk je: maar die pallen grijpen toch allemaal tegelijkertijd aan? Nee. Industry Nine heeft de pallen gefaseerd staan, dus ze grijpen in principe nooit tegelijkertijd aan. Er zit echter inherent speling in de hele constructie én onder belasting buigt er altijd iets uit. De faseverschuiving is vervolgens zó klein dat door de optelsom van die speling en uitbuiging er onder grotere belastingen altijd méér dan één pal aangrijpt. Althans, zo is de theorie.
Dit alles is dus erg strikt gebaseerd op hoe nauwkeurig de onderdelen gemaakt zijn. En productietoleranties hebben nu eenmaal spreiding. Gevolg is dat met name zwaardere rijders of e-bikers ze stuk reden. Zoals scheuren in de getande buitenring of gebroken assen. Hoewel er anderhalf jaar terug al een verbeterde as werd geïntroduceerd, heeft Industry Nine nu besloten alle aspecten van de onder de loep te nemen.
Nu 860 aangrijppunten, dikkere as en grotere lagers
Industry Nine pareert dit alles door de as van de Hydra 2 onder meer een grotere wanddikte te geven. Ook de pal-scharnieren zijn vergroot en hebben daardoor een groter contactoppervlak dat de krachten beter opvangt. Verder hebben de uiteinden van de pallen nu drie in plaats van twee tanden. Die tanden zijn wat minder groot dan bij de originele Hydra. Netto moeten de krachten op de delen kleiner zijn en de achternaaf wat stiller uitvallen. De vrije slag is overigens nóg verder gereduceerd tot slechts 0,41 graden door in totaal 860 aangrijppunten te realiseren met zes pallen.
Ook de lagering bij zowel voor- als achternaaf is veranderd. Enerzijds zijn er grotere 6903-lagers (17 x 30 x 7 millimeter) toegepast. Anderzijds is de inklemming van de lagers gewijzigd, zodat voorspanning van de steekas geen invloed meer heeft op de voorspanning van de lagers. Een vaak gehoord commentaar over de originele Hydra was immers dat juist die voorspanning voor extra weerstand en vroegtijdige slijtage zorgde. Bij de Hydra 2-naven drukken de lagers de as een klein beetje samen, om vervolgens ontlast te worden als de voorspanning van de steekas er op staat. Tot slot is het lager bij de achternaaf onder de schijfrem wat dieper in de naaf geplaatst, waardoor is er nu ruimte voor een extra afdichting.
Alles bij elkaar moet de nieuwe Hydra-serie soepeler lopen en tegen een nog groter stootje kunnen. De naven zelf zijn dan ook geschikt voor een aandrijfkoppel tot 190 Newtonmeter en dus ook meer geschikt voor e-bikes.
Losse naven
Industry Nine levert de Hydra 2 natuurlijk gewoon voor beide wielen. De voor- en achternaven zijn verkrijgbaar in alle logische variaties: 28 of 32 spaakgaten, centerlock- of zesbouts-schijfremopname, boost, superboost of non-boost inbouwbreedte. Torque Caps voor Rockshox-voorvorken, of een 20 millimeter steekas voor de voornaaf? Kan allemaal. Shimano HG of Sram XD-vrijloop, singlespeed met een 135 millimeter inbouwbreedte? Kan allemaal. Zelfs een quickrelease-achternaaf is (nog!) mogelijk. Let wel dat niet alle denkbare combinaties bestaan, maar dat je een heel eind komt. Tot slot kan je nog uit een regenboog van twaalf verschillende kleuren kiezen, inclusief zwart.
De Hydra 2-naven die je los kunt kopen zijn uitsluitend bedoeld voor klassieke, gebogen spaken. Een set kost je circa 750 euro.
Complete wielsets
Voor de volledige Industry Nine-ervaring ga je natuurlijk voor de complete wielsets met de aluminium spaken. Je hebt daarbij de keuze uit aluminium en carbon velgen. Industry Nine levert de Hydra 2-naven met zwarte aluminium spaken als Trail- en Enduro-set voor zo’n 1.490 euro. Hierbij je aluminium velgen in 27,5 of 29 inch (twee dezelfde of mullet) met een binnenbreedte van 28,5 millimeter. Een 29 inch wielset weegt zo’n 1.675 gram. Kies je voor de carbon velgen met een binnenbreedte va 30 millimeter voor het voorwiel en 29 millimeter voor het achterwiel, dan betaal je 2.444 euro. Het gewicht van deze set in 29 inch is met 1.620 gram niet extreem veel lichter dan de alu-versie.
Tegen meerprijs zijn de wielen volledig naar kleurwens op te bouwen. Kijk voor exacte prijzen en opties in de online-configurator van Industry Nine.
S-Series en keramische lagers
Complete wielen met reguliere gebogen stalen spaken behoren óók tot de opties. Industry Nine noemt dit z’n Hydra 2 S-series. Daarbij moet je rekenen op een prijs vanaf 1.070 euro voor de wielen met aluminium velg en zo’n 1.975 euro wanneer je voor de carbon velgen kiest.
Verder kun je voor 640 euro een upgrade krijgen in de vorm van keramische lagers in de Hydra 2-naven.
Industry Nine geeft je twee jaar garantie op de Hydra 2-naven. De carbon velgen komen bovendien met een levenslange crash replacement ondersteuning.
Bron en meer info: industrynine.com