Sinds 2009 is Isaac in handen van de Nederlandse handelsonderneming Tehava. Onder hun vleugels kwamen diverse racefietsen en mountainbikes op de markt. Sinds 2019 ook een gravelbike, de Torus Xplore. Die werd onlangs nog vergezeld van de Saros; een gravelbike met trapondersteuning. Maar in de markt van gravelbikes gaat het snel en dus lanceert het merk nu een nieuwe versie van de Torus Xplore.
De eerste generatie van de Torus Xplore was in eerste lijn een redelijk recht-toe-recht-aan carbon frame. Bij een nadere inspectie vielen de framebuizen alsnog op. De onder- en bovenbuis waren duidelijk afgeplat en zowel de staande als liggende achtervork kregen eenzelfde behandeling. Het geheel zou zo meer comfort moeten geven. Montageposities voor een drager, spatborden of wat-dan-ook vond je echter niet op de eerste generatie Torus Xplore.
Zelfde naam, maar compleet andere bike
Bij de nieuwe vind je die wél. Maar dat is niet het enige verschil. Sterker, op de naam na, is de nieuwe Torus Xplore op nagenoeg alle fronten anders. De rechte lijnen in het frame hebben plaatsgemaakt voor meer gebogen lijnen. Haast een tikkie aëro… Verder is de pressfit bracketpot vervangen door een BSA-draadversie. Ook is de zadelpen van 30,9 mm afgeslankt naar 27,2 mm.
Geometrie
Ook qua geometrie is de nieuwe Torus Xplore echt een ander beestje. De trapas is 68 mm onder de wielassen geplaatst. En dat is – afhankelijk van framemaat – 13 tot 15,5 mm lager dan bij zijn voorganger. De achtervork is vervolgens van 426 mm naar 440 mm gegroeid, terwijl de zitbuis- en stuurhoek quasi gelijk zijn gebleven. Flinke verschillen dus en dit betekent een meer stabiel rijgedrag.
Breed rubber en iets zwaarder frame
Wat gebleven is, is de ruimte voor breed rubber. Je kan nog altijd tot 45 mm brede banden monteren wanneer je voor 700c wielen gaat. Wil je nog breder gaan, dan kun je – net als bij de vorige versie – in combinatie met 650b-wielen tot een bandbreedte van 2.1″ gaan.
Verder claimt Isaac dat het nieuwe Torus Xplore frame lichter en stijver is. Op basis van de veranderde buisvormen willen we dat van die stijfheid wel geloven. Maar lichter? Dat niet; bij de vorige versie claimde het merk een gewicht van 1.160 gram (55 cm frame, zonder vork). De vernieuwde versie weegt nu 1.250 gram. En dat, dat is toch echt méér.
Zelf samen te stellen
De Torus Xplore is gelanceerd in de kleurstelling ‘Emerald Green’. En dat is meteen de enige kleur die leverbaar is. Je hebt er een vanaf € 2.349,00. Er zijn wel talloze afmontage-opties. Tehava – eigenaar en de ontwikkelaar van de Isaac-bikes – is een groothandel en heeft daarom een scala aan opties, via hun online configurator. Althans, zodra de Sram’s en Shimano’s van deze wereld wel weer kunnen leveren. Je hebt dan dus de keuze uit 1x- en 2x-aandrijfgroepen van Sram en Shimano. Daarnaast zijn er talloze wielopties van Shimano, DT Swiss en het Tehava-label Fore. Een aantal complete Torus Xplore gravelbikes zijn nu al wel uitgeleverd aan Isaac dealers en daar dus te koop.
Bron: www.isaac-cycle.com