Head-up display
Toen ik twee jaar geleden in de markt was voor een nieuwe (lees: jong gebruikte) auto, had ik uiteindelijk mijn keuze afgebakend tussen twee concrete opties. En de auto die ik uiteindelijk koos, kreeg onder meer de doorslag omdat-ie een head-up display had. Voor iemand die voor die tijd nog reed in een auto met als enige high-tech applicatie de telefoon die ik bij me droeg, was het alsof ik door een wormgat stapte. De meerwaarde van het hebben van alle cruciale data in mijn blikveld was vanaf de eerste proefrit ontegenzeggelijk groot en aan die conclusie is tot op heden niets veranderd.
Maar zo gemeengoed als dat head-up-displays zijn voor auto’s, zo afwezig zijn ze nog in de sport. En dat is best opvallend, want juist veel sporten drijven juist op innovatie. Het Franse Julbo is het daarmee eens. Als een van de weinigen proberen ze al enige tijd de sportbril op een hoger plan te trekken. Met de EVAD.1 lanceerde het merk z’n eerste connected zonnebril. Hierbij wordt data via een module op de neusvleugelbrug op de binnenzijde van de lens geprojecteerd. Apps, software en technologie ontwikkelen in rap tempo en dus komt Julbo nu met de EVAD.2.
Julbo EVAD.2: tweede generatie zonnebril met head-up display
De basis van de EVAD.2 is een grote, brede lens met alleen aan de bovenzijde een monteur voor een zo groot mogelijk blikveld. De apparatuur die op de brug zit, lijkt qua afmetingen en werking niet anders dan bij de EVAD.1. In het rechterdeel zit een projector die via een spiegeltje data projecteert aan de binnenzijde van de rechter helft van de lens. De gegevens staan zodoende in een hoek van je gezichtsveld. “Alsof ze in het landschap geprojecteerd zijn,” aldus Julbo.
Er zijn in totaal zes gegevensvelden beschikbaar die je via de specifieke Activelook-app op je telefoon naar eigen inzicht configureert. Data zoals je hartslag, snelheid en tijd. Maar ook navigaties gegevens behoren tot de mogelijkheden. Er zijn meerdere gegevensschermen te programmeren. Wisselen tussen de schermen doe je vervolgens door aan de voorzijde van de bril met een vinger over het vlak boven de neusvleugel te swipen. Tegelijkertijd moet je maar hopen dat niemand aanstoot neemt aan je handgebaren…
Meer connectiviteitsopties
Julbo introduceert met de EVAD.2 niet alleen een nieuwe lensvorm en montuur, maar ook de software is vernieuwd. Zodoende is de EVAD.2 zonnebril nu weer up-to-date om te werken met de laatste besturingssystemen van je telefoon. Ook op het gebied van connectiviteit zijn er nieuwe functies. Zo kun je via een koppeling met een Apple Watch en een Strava Premium account nu een head-up krijgen zodra je in de buurt van het startpunt van een Strava Live Segment. Je prestaties ten opzichte van de huidige KOM of je vorige record komen dan in beeld.
Verder kun je de EVAD.2 rechtstreeks koppelen aan een hartslagmeter of een fietscomputer (of smart watch). Daarbij zijn een aantal Suunto en vooral een groot aantal Garmin-toestellen geschikt. Je kunt dan dus in de nabije toekomst óók je bandenspanning live in een hoek van je blikveld hebben…
Specificaties
De EVAD.2-zonnebril komt standaard met een Spectron 3-lens van polycarbonaat. Dat is lens van categorie 3 met 12 procent lichtdoorlating. Het neusstuk is voorzien van flexibele vleugels om de bril goed aan te laten sluiten op jouw neus. Het frame is gemaakt van de biologische kunststof Rilsan en de rubberen pootjes zijn meervoudig verstelbaar.
De geïntegreerde batterij gaat volgens Julbo tot 12 uur mee. Opladen doe je via een magnetische steker die je aan de achterzijde met de module ín de bril verbindt. Na drie uur laden is de batterij weer 100 procent geladen. De EVAD.2 weegt 45 gram en Julbo levert voor 349 euro de zonnebril met oplaadkabel, een hardcase, softcase, drie schoonmaakstaafjes én een Strava Premium-testactiveringskaart.
Ultieme fietsgadget?
Een head-up-display voor fietsers is eigenlijk best logisch in deze tijd. Maar gemeengoed is het dus nog niet en vanwege de prijs zal het voorlopig ook voor veel fietsers nog wel een ultieme gadget blijven. Niet alleen de prijs van de bril zelf, maar ook alles daar om heen. Want in het geval van de Strava Live Segments moet je een Premium-account bij Strava hebben én dus ook nog een Apple Watch.
Overigens is het vooralsnog technologisch onmogelijk om zowel data als het pad voor je tegelijkertijd scherp in beeld te hebben. In hoeverre dat een voor- of nadeel is, moet nog maar blijken. Maar trek de parallel met je fietscomputer die je óók niet continu scherp in focus hebt – althans, dat mag ik toch hopen. Het verleggen van focus moet dus niet zo’n probleem zijn, al is het verschil tussen het pad voor je én iets kort voor je ogen natuurlijk wel groter. De technologie is in elk geval intrigerend en roept dus wat ons betreft beslist om een test.
Bron en meer info: julbo.com