Gravelbiken à la Koga
Met de nieuwe Colmaro Extreme, Allroad en Sports zet Koga, de fietsfabrikant uit Heereveen, z’n gravelaanbod op scherp. En eerlijk gezegd mocht dat ook wel. De vorige generatie van de Colmaro draaide al mee vanaf 2018. In graveltermen is dat een eeuwigheid. De ontwikkelingen volgen elkaar namelijk in rap op en op het vlak van bandbreedtes en geometrie is er een hoop gebeurd. Zo kon de vorige generatie van de Colmaro Allroad maximaal met banden met een breedte van 34 millimeter uit de voeten. Wilde je breder, dan moest je de Colmaro Extreme kiezen die met de kleinere 650b-wielen een bandbreedte tot 47 millimeter aan kon.
Inmiddels zijn nóg bredere banden op de 700c-wielmaat beslist geen uitzondering meer bij veel gravelbikes. En qua geometrie gaat een deel van de gravelbikes de mountainbike achterna, terwijl er aan de andere kant uitgesproken gravelracers bij komen. Met een blik in de achteruitkijkspiegel kun je stellen dat de vorige Colmaro Allroad duidelijk een gravelracer was. Maar genoeg gravelbikers die niet per se hoeven te racen. En met de vernieuwingen lijkt Koga met de nieuwe Colmaro vooral deze groep te willen bedienen. Voor de meer race-georiënteerde gravelbikers heeft Koga immers ook nog de Roqa.
Koga Colmaro 2025
Onlangs introduceerde Koga (slechts) vier nieuwe Colmaro-modellen, allemaal voorzien van een nieuw aluminium frame, afgestemd op 700c-wielen. Daarbij heb je ruimte voor banden van 50 millimeter. Sterker, de dikste twee, de Colmaro Extreme Anniversary Edition en de reguliere Colmaro Extreme, staan standaard op 50 millimeter banden. Oh, én een geveerde voorvork. Ja, Koga maakt met de introductie van de nieuwe Colmaro-serie een flinke inhaalslag.
De nieuwe Colmaro-frames zijn van aluminium en de lasnaden zijn daarbij strak weggewerkt. Smooth welded noemt Koga dat in goed Nederlands. In de specificaties lezen we bovendien dat het frame mede door artificiële intelligentie (AI) is vormgegeven. Daarmee doelt Koga specifiek op de afwegingen tussen buisvorm- en afmetingen om een licht en toch stijf frame te verkrijgen. Ook de vorm van de achtervork volgt uit een AI-optimalisatie en zou schokken moeten dempen. Al staan betrekkelijk grote aluminium buisprofielen niet bepaald bekend om hun vergevingsgezindheid. De hoofdbuizen van het frame zijn overigens drievoudig verjongd. Simpel gesteld: dunwandig waar het kan om gewicht te besparen, dikwandig waar nodig voor sterkte.
Op zowel de boven- als onderbuis zijn er drie montagepunten aangebracht. Ook de zitbuis heeft twee montagepunten voor een bidonhouder en aan de onderzijde van de onderbuis kun je er óók nog een kwijt. Om een drager stabiel te kunnen monteren is ook in montagepunten voorzien op de uitvaleinden en op de staande achtervork. Bij de modellen met een starre carbon voorvork zijn er daarop montagepunten aangebracht. Spatborden zijn ook te monteren.
Kabels lopen binnendoor en gaan via het bovenste balhoofdlager het frame in. De trapaslagers worden met schroefdraad gemonteerd. Het is verder opvallend dat Koga het frame géén UDH-compatibiliteit geeft. De nieuwe Colmaro is dus niet compatibel met Srams nieuwe XPLR-derailleur. Koga vermeldt het nergens, maar het lijkt er op dat de Colmaro Extreme-frames zijn voorzien van een deling in de staande achtervork (rechts), want de mogelijkheid van een riemaandrijving mogelijk maakt. Ruggespraak met de fietsfabrikant uit Heerenveen bevestigt dit inmiddels.
Geometrie
Enigszins opvallend is dat Koga in de basis drie verschillende frames maakt. Men had voor zowel de Colmaro Extreme, Allroad én Sports allemaal dezelfde geometrie kunnen kiezen, maar klaarblijkelijk maken ze zich er in Heerenveen er niet zo gemakkelijk vanaf. Zo heeft de Colmaro Extreme ten opzichte van de Allroad per framemaat een kortere balhoofdbuis om ruimte te bieden aan de hogere inbouwlengte van de geveerde voorvork. In dat opzicht is de Colmaro Allroad niet simpelweg een Extreme met een starre carbon voorvork. En vervolgens wijkt ook de Colmaro Sports weer af van de Allroad.
Algemeen beschouwd presenteert Koga met de vernieuwde gravelbike-familie een courante geometrie die een beetje meer leunt op stabiliteit. Een keuze die gezien de beoogde toepassing treffend is.
Vier modellen
Het topmodel van Koga’s gravelbikefamilie is de Colmaro Extreme Anniversary Edition. Koga bestaat namelijk vijftig jaar en viert dat onder meer met een gelimiteerde versie van z’n nieuwste gravelbike. Er worden maar 50 stuks gebouwd, herkenbaar aan de gouden accenten en de semi-draadloze Shimano GRX Di2 2×12-speed aandrijving. Verder komt deze Colmare Extreme AE met een geveerde Suntour GVX32-voorvork met 40 millimeter veerweg. De 50 millimeter brede Schwalbe G-One Bite-banden zijn gemonteerd op carbon wielen uit eigen huis. Deze gelimiteerde versie kost 4.499 euro.
Voor 2.499 heb je de niet gelimiteerde Colmaro Extreme. Deze is voorzien van een mechanische Shimano GRX 2×12-speed schakelgroep, DT Swiss G1800 Spline-wielen met 50 millimeter Schwalbe G-One Bite-banden en eveneens een Suntour GVX32-voorvork met 40 millimeter veerweg.
De Colmaro Allroad is er voor 2.449 euro en heeft vooraan een starre carbon voorvork. Dit model is verder afgemonteerd met een mechanische Sram Apex 1 1×12-speed-groep en heeft – in tegenstelling tot de foto – aluminium Mavic Allroad-wielen met Continental Terra Trail-banden met een breedte van 45 millimeter.
Koga Colmaro Sports
Tot slot levert Koga ook nog de Colmaro Sports voor 1.999 euro. Die heeft een iets andere geometrie dan de overige Colmaro-modellen en komt bovendien met een recht stuur en een 2×11-speed Shimano Cues aandrijving.
Vanaf 2025 zelf je Colmaro Extrame samen te stellen
Oók riemaandrijving als optie
Naast de vier complete Colmaro-gravelbikes, meldt Koga dat vanaf 2025 het frame van de Colmaro Extreme óók opgenomen wordt in de Koga Signature Bike Configurator. Dat wil dus zoveel zeggen dat je vanaf januari 2025 ook zelf een Colmaro Extreme gravelbike naar wens kunt samenstellen. Daarbij heb je dan ook opties als een Rohloff 14-speed naafversnelling, met dus ook een riemaandrijving. Ook kun je een starre of geveerde voorvork en diverse wiel-, stuur- en zadelopties kiezen. Verder heb je dan ook de keuze uit 8 verschillende kleuren.
Bron en meer info: koga.com