Als je als land niet veel mountains hebt, kun je er van uit gaan dat de gemiddelde mountainbike in dat land ook niet gebruikt wordt voor het rijden op en over mountains. Maar dat is eigenlijk ook wel het leuke van de mountainbike; je kan er veel mee. Ergens is dat ook ironisch; de mountainbike als fietsconcept is het product van een stel fanatiekelingen die op samengeraapte beach-cruisers van een berg af suisden. En daar waren die beach-cruisers ook niet helemaal voor bedoeld… Iets met pioniersgeest of buiten het vierkantje denken? Wij ‘vlaklanders’ worden ook geassocieerd met pionieren en zodoende ontstond hier een hele nieuwe sport met de mountainbike als vertrekpunt; beachracen.
Een mountainbike lijkt hier ook uitermate geschikt voor. Althans, als je de andere opties bekijkt die op de markt zijn (of waren) zoals de stadsfiets, wielrenfiets, cyclocrosser… Enfin, het punt moge duidelijk zijn. Het strand(c)rossen is, net zoals andere sporten, ook onderhevig aan evolutie. Zo zijn er inmiddels specifieke, (brede) banden zonder noppen, die bij een lage bandendruk er voor zorgen dat je òp het zand blijft en er niet in zakt. Snelheid maken, daar draait het immers om. Sturen? Dat doe je hooguit bij de strand op- en afgang. Een lagere vork monteren om een betere aero-zithouding op de fiets te krijgen resulteert in een steilere stuurhoek, maar dit compromis maakt menig strandracer graag. Een rizer stuur? Nou nee, tenzij je hem onderste boven monteert. Aerodynamica; daar gaat het om!
En zo ontstaat langzaam maar zeker een van de mountainbike afgeleide strandracer, afgestemd op de discipline. Sommigen gaan nog veder. Zoals strandspecialist Ramses Bekkenk, uitkomende voor het Mitsubishi Mountainbiketeam. Hij experimenteerde al eerder met diverse speciale setups op zijn beachracer. Zijn laatste wapen in de strijd is een volledig specifiek ontworpen fiets, die hij afgelopen weekend bij de Egmond-Pier-Egmond beachrace inzette.
Koga’s R&D en Product Manager Martin Schuttert licht in het persbericht toe:
“We hebben als basis een crossframe van Koga genomen, die komt eigenlijk het dichtst bij hoe een strandracer er in onze ogen uit moest zien. Ook kun je een dergelijke fiets gemakkelijker op de schouder nemen. Daar zijn ze voor gemaakt immers. Toch moest er wel het nodige gebeuren om het frame geschikt te maken voor het strand. Zo moest het frame verbreed worden om de brede strandbanden kwijt te kunnen en hebben we ook de achtervork iets langer gemaakt. Op die manier krijg je een fiets die geschikt is om op de lange rechte stukken beter zijn weg te vinden door het soms mulle zand.”
Een soort Monstercrosser dus. Al associëren, vooral Amerikanen, die naam met dikke-band-crossers met een iets andere insteek. Al hoewel die eigenlijke insteek ook niet eens zuiver gedefinieerd is, laat staan tot één specifieke omschrijving.
Piloot Ramses geeft zelf tekst en uitleg:
Het resultaat is dus een unieke fiets, afgestemd op een specifiek doel. Vooralsnog betreft het ook nog een one-off prototype, maar volgens Schuttert zou het mogelijk kunnen leiden tot meer…
“Dit model zou zomaar ontwikkeld kunnen worden tot een fiets die geschikt is voor strandraces maar ook voor het rijden van veldtoertochten. Ik denk dat we aan het begin staan van iets moois.”
Bron: www.koga.com
Die voorband is ook een mooi stukje huisvlijt ;-)
Yep, de bandschuurmachine; vriend van elke strandracer!
De noppen van een lichte casing afschuren is wel iets meer lek-rij risico nemen, maar de keuze voor alleen het voorwiel snap ik daarom wel.
He, eindelijk een nuttig doel voor monstercrossers! ;)
Het is best wel een mooie fiets om te zien, wie had dat ooit gedacht bij een strandracer?
Ah, een beachcruiser dus!
Iemand enig idee wat voor soort stuur het is?
Salsa woodchipper of zoiets? Ben er niet helemaal in thuis…
http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOMI/on_one_midge_handlebar