Nieuw is het idee van een draadloos bedienbare, elektronische dropper-zadelpen natuurlijk niet. RockShox en Magura gaan in deze Kind Shock voor. Maar er zijn genoeg redenen om toch met een alternatief te komen. Althans, dat moeten ze bij Kind Shock gedacht hebben. En je hoeft op internet maar te zoeken naar ervaringen met RockShox’ Reverb AXS-dropper en je snapt wel waarom. Magura vernieuwde vorig jaar ook z’n Vyron-dropper nog. De eerste generatie liet wel wat te wensen over qua bediening en snelheid. De nieuwste versie is meer intuïtief, maar is niet oplaadbaar. Je moet de batterij vervangen wanneer-ie eenmaal leeg is.
Kind Shock LEV Circuit
Kind Shock (KS) maakt al heel wat jaren dropper-zadelpennen. Ze zijn niet extreem bekend, maar de Taiwanese firma timmert aardig aan de weg met onder meer mechanische dropper-zadelpennen die inmiddels een goede reputatie hebben. Met de LEV Circuit slaat KS een nieuw pad in. Hun nieuwste dropper lijkt redelijk op de RockShox Reverb AXS-dropper-zadelpen. Want ook de LEV Circuit heeft een luchtveer en een hydraulisch circuit en werkt met een afneembare, oplaadbare accu onder het zadel. Anders dan de Reverb AXS is de LEV Circuit verkrijgbaar met een maximale droplengte van 200 millimeter, 30 millimeter méér dan bij RockShox’ draadloze dropper en óók 25 millimeter meer dan je bij Magura kunt krijgen. Het verstellen over het hele bereik is overigens traploos.
De zadelpen wordt draadloos via Bluetooth gekoppeld aan de remote. Die remote werkt overigens met een CR2032 knoopcel die je vervangt wanneer-ie eenmaal leeg is. Overigens is die remote best fors. Maar, zo ondervonden we op de EuroBike 2023 al, de eerste indruk is dat-ie qua feedback erg prettig is. En inmiddels heeft KS ons een KEV Circuit toegestuurd om te testen en hebben ook al ondervonden dat de knop erg goed combineert met zelfs de groot uitgevallen TwistLoc van RockShox.
De LEV Circuit heeft een IP67-beschermingsgraad, wat zoveel wil zeggen dat-ie stofdicht is en kort kopje onder in een sloot ook zou moeten overleven. Verder kun je de luchtdruk en daarmee dus de snelheid waarmee de dropper uitschuift (iets) verstellen. De zadelklemming werkt met 6 millimeter ronde zadelrails, maar je kunt ook zadels met ovale rails (6×7 of 7×9 millimeter) kwijt.
KS levert de LEV Circuit in 30,9 en 31,6 millimeter. Daarbij heb je dan de keuze uit een traploze droplengte van 125, 150, 175 of 200 millimeter. Met een gewicht tussen de 588 en 726 gram doet de LEV Circuit niet echt onder (of beter) dan de naarste concurrenten. De versies met 125 en 150 millimeter droplengte hebben een adviesprijs van 699 Euro. Voor de exemplaren met 175 en 200 millimeter verstelweg betaal je 729 Euro. Een oplaadstation voor de afneembare accu is inbegrepen.
Bron en meer info: kssuspension.com
Ik heb geen behoefte aan een dropper post, maar even een andere vraag; is dt een Tioga zadel, en zo ja, hoe bevalt die?
Dat is inderdaad een Tioga zadel. Niet de onze, overigens. De foto’s bij dit artikel komen uit het persbericht van KS. Aan een open zadel zoals dit exemplaar moet ik met dit weer niet aan denken, trouwens… :-)