Kind Shock (KS) is vooral bekend van z’n dropper-zadelpennen. Afgelopen zomer zagen we op de EuroBike op de stand van de Taiwanese firma echter ook de GTC Gravel-voorvork voor uh, ja… gravelbikes. Maar pas nu lanceert KS de voorvork officieel. Het hele idee van een geveerde voorvork voor de gravelbike? Méér comfort en controle op ruigere ondergrond. Iets dat zelfs in Nederland best een toegevoegde waarde kán zijn, zo merkte collega Arjan eerder.
KS GTC Gravel: 40 millimeter vering voor de gravelbike
KS vervoegt zich met de GTC Gravel ogenschijnlijk in een niche, maar voor concurrenten Rockshox en Fox zijn geveerde gravelvoorvorken allerminst nieuw. Rockshox biedt met z’n Rudy 30 of 40 millimeter veerweg. De 32 Taper Cast van Fox is er met 40 of 50 millimeter. KS biedt de GTC Gravel aan met 40 millimeter veerweg. De vering werkt op luchtdruk en is via een ventiel bovenop de vorkkroon in te stellen. Daarbij verstel je de luchtdruk van de positieve luchtkamer. Er is ook een negatieve luchtkamer die zichzelf instelt op basis van de positieve luchtkamer. Deze negatieve luchtveer zorgt er voor dat de voorvork soepel aanspreekt.
Bovenop de vorkkroon vind je aan de rechterzijde ook de verstelknop van de hydraulische compressiedemping (ingaande demping). Hoeveel standen deze heeft, meldt KS in z’n persbericht niet. In de laatste stand is de voorvork echter wel volledig geblokkeerd. Onderaan de rechterpoot vind je de verstelknop voor de rebound (uitgaande) demping. Ook deze is te verstellen zónder gereedschap.
Aluminium en carbon
De vorkkroon, de stuurbuis en de 30 millimeter bovenpoten zijn van aluminium. De buitenpoten en de brug die beide poten verbindt zijn van carbon. De uitvaleinden zijn echter van aluminium en naadloos verbonden met het carbon, waardoor het toch één geheel lijkt. Daarmee komt de GTC Gravel voorvork op 1.385 gram, aldus KS. Dat is 160 gram méér dan wat de Rudy van Rockshox en de 32 Taper Cast van Fox wegen.
Tussen de carbon buitenpoten is ruimte voor 700c x 50 millimeter banden. Uiteraard is de GTC vork voorzien van flat-mount-rembevestiging die vrijgegeven is voor 160 en 180 millimeter schijven. Met een inbouwhoogte van 435 millimeter is de voorvork net zo lang als die van de concurrenten en past dus in elk gravelframe dat voor een geveerde voorvork is vrijgegeven. Montagepunten voor een spatbord of drager zoek je tevergeefs. Tot slot meldt KS dat de GTC Gravel is vrijgegeven voor gebruik op e-gravelbikes. Een europrijs is nog niet officieel medegedeeld, maar verwacht dat die zo rond de 600 euro zal liggen.
Specificaties KS GTC Gravel
- Veerweg: 40 mm
- Gewicht: 1.385 gram (geclaimed)
- Vorkkroon en stuurbuis: 6066-T6 gesmeed aluminium
- Buitenpoten: High modulus carbon en 6061 aluminium dropouts
- Binnenpoten: Hard geanodiseerd 7050 aluminium, 30 mm diameter
- Veerelement: Luchtveer met positieve en negatieve luchtkamer; positieve druk instelbaar
- Demping: Hydraulisch met verstelbare rebound en compressiedemping inclusief lockout
- Stuurbuis: Tapse, 1.5-1.125″
- Maximale band: 700c x 50 mm
- Afmetingen: 435 mm inbouwhoogte, 46 mm offset
- Inbouwmaat voornaaf: 100 x 12 mm
- Prijs: circa € 600,-
Distributie en service Benelux: Race Company
Bron en meer info: KS Suspension
Koop dan een mtb…