Lichtste Myroon ooit
De carbon xc-hardtail Myroon is al sinds 2009 een vast onderdeel in de collectie van het Oostenrijkse KTM. Eerst nog met 26 inch wielen, vanaf 2012 als 29er. Het frame van die carbon 26er woog 1.050 gram en KTM had er, net als de meeste constructeurs, moeite mee dit gewicht met z’n 29er frames te overtroeven of zelfs te evenaren. Dat laatste lukte pas in 2017 met de Myroon Sonic 29. Dat het met de carbontechnologie snel gaat bewijst KTM vier jaar later met nieuwe Myroon Exonic 29. Met een gewicht van slechts 920 gram (in framemaat M) is dit KTM’s lichtste hardtail ooit, ongeacht de wielmaat. Opvallend: om gewicht te besparen is, onder andere, de onderbuis op een lager punt met de balhoofdbuis verbonden. Omdat de vork hierdoor niet meer vrij onder de onderbuis door kan draaien, is de Myroon nu voorzien van een een geïntegreerde stuurhoekbegrenzer. Wat ons betreft een vooruitgang, want zo kan ook het stuur de dunwandige bovenbuis niet meer beschadigen.
Niet alleen lichter, maar ook stijver
Natuurlijk is het 2022 Myroon-frame volgens KTM niet alleen lichter, maar ook stijver. Met name rond de trapas zou de stijfheid met ruim 10% toegenomen zijn. Fijn voor agressieve pedaalduwers. En omdat hard trappen dorstig maakt, passen er makkelijk twee grote bidons in het frame. Als het om het comfort gaat wedt KTM niet op één paard; niet alleen is om flex te genereren de staande achtervork aan de bovenkant en de zitbuis aan de onderkant afgeplat, ook vind je in die zitbuis een dunne, flexibele 27,2 mm zadelpen.
Drie framevarianten
KTM brengt van het Myroon-frame drie constructies. De lichtste, die van 920 gram, noemt KTM NanoPremium carbon. Je vindt deze alleen op de Myroon Exonic van € 8.099,-. De iets minder lichte Premium carbonconstructie is verkrijgbaar vanaf € 2.999,- (Myroon Glorious, Myroon Master en Myroon Prime). De Myroon Pro en Myroon Elite, respectievelijk € 1.999,- en € 2.499,-, zijn gemaakt op basis van de Performance carbonconstructie. Echter, deze frames zijn niet nieuw, maar gebaseerd op de 2021-uitvoering.
Aangepaste geo
De Premium- en NanoPremium-uitvoeringen van de Myroon hebben ook een gemoderniseerde geometrie. Niet dat de cijfers schokkend zijn, in vergelijking tot bijvoorbeeld Cannondale of BMC zet KTM telkens maar kleine stapjes. Zo is en blijft de veerweg op alle modellen ‘gewoon’ 100 mm en de balhoofdbuis wordt met 100 mm (in maat M) nog iets lager dan-ie al was. De balhoofdbuishoek vlakt met twee graden af tot 69 graden, de zitbuishoek is met 74,5 graden een hlave graad steiler. De reach groeit van 431 mm naar 443 mm (in maat M). Minpunt, deze gematigde getallen? We denken van niet; de markt voor klassieke hardtails is in bepaalde landen en regio’s onverminderd groot en waarom zou je deze clientèle van je vervreemden met extreme geometrieën? Never change a winning team, toch?
KTM Myroon 2022: 6 modellen
Myroon Exonic – € 8.099
Myroon Prime – € 5.399
Myroon Master – € 3.399
Myroon Glorious – € 2.999
Myroon Elite – € 2.499
Myroon Pro – € 1.999
Meer info: ktm-bikes.at