Lapierre’s gravelbike Crosshill CF heeft een comfortconstructie
Met de Crosshill had Lapierre weliswaar al een gravelbike. Met z’n aluminium frame en gemiddelde geometrie is die duidelijk neergezet voor een brede doelgroep. Niet dat daar iets mis mee is, overigens. Bij Lapierre nemen ze misschien de tijd om mee te gaan in de graveltrend, maar zoals wel vaker: als ze dan met iets komen, is het zelden dertien in een dozijn. Want nu is er de Crosshill CF, een volledig nieuwe carbon gravelbike met een bijzondere frameconstructie.
Bij de nieuwe Crosshill CF heeft Lapierre duidelijk z’n opgedane ervaring bij de carbon hardtail Prorace CF en carbon racefiets Xelius SL toegepast. Want ook de nieuwe carbon gravelbike is voorzien van de zo kenmerkende constructie rondom de zitbuis, bovenbuis en staande achtervork. De achtervork loopt bij de Crosshill CF door tot aan een positie enkele centimeters vóór de verbinding tussen bovenbuis en zitbuis; ‘3D Tubular’ noemt Lapierre dit.
Het idee van 3D Tubular is dat de langere én afgeplatte staande achtervorkpoten beter trillingen absorberen. En doordat deze niet rechtstreeks verbonden zijn met de zitbuis, is de zitbuis ook meer geïsoleerd. Dit alles vertaalt volgens Lapierre naar merkbaar méér comfort. Tot wel 12 procent bij 40 kilometer per uur, aldus het merk in z’n persbericht. Dit soort claims zijn vaak wat hol, want waarmee wordt het vergeleken? En bovendien: wie rijdt er langdurig 40 kilometer per uur op z’n gravelbike? Het comfortniveau op zegge 25 tot 30 kilometer per uur is voor de meesten van ons waarschijnlijk méér van belang.
Goed, hoewel een constructie als dit niet dezelfde mate van bewegingsvrijheid heeft als bijvoorbeeld de zadelpen van Specialized’s Diverge STR, concludeerden we eerder al aan de hand van de hardtail Prorace CF dat de 3D Tubular-constructie zeker wel wat bijdraagt aan de mate van comfort.
Frame: UD SL-carbon
Voor het Crosshill CF frame past Lapierre z’n UD SL-carbon toe; dat is de lichtste carbonconstructie die de Fransen in huis hebben. Het frame weegt volgens Lapierre in de maat M en zonder lak 1.000 gram. De carbon voorvork brengt 404 gram op de weegschaal (gewogen met stuurbuis op volle lengte). Beslist nette waarden.
Het frame heeft twee montageposities voor bidonhouders binnen het voorframe. Op de bovenbuis kun je een bovenbuistas monteren. Verder vindt je nog montagepunten op de voorvork voor extra bidons en nabij de achteras voor een drager of spatbord. Kabels en leidingen lopen binnen door het frame en gaan via het bovenste balhoofdlager naar binnen. De trapaslagers zijn gemonteerd met een BB86 pressfit-passing. Achteraan is de Crosshill CF voorzien van een UDH en is daarmee dus compatibel met alle achterderailleurs, inclusief de full mount Transmission en Xplr-derailleurs van Sram. En over derailleurs gesproken: deze Franse carbon gravelaar kan uit de voeten met een voorderailleur.
Tot slot: de Lapierre Crosshill CF biedt plaats aan banden tot maximaal 45 millimeter breed. Wil je méér comfort, dan biedt dit nieuwe carbon frame de ruimte om een geveerde voorvork te monteren.
Geometrie
Lapierre maakt er in z’n persbericht een flink punt van dat de Crosshill CF steilere hoeken heeft en korter is dan de aluminium Crosshill. Nu klinkt dat haast anti-trending als je naar de markt in volle breedte kijkt. Maar de aluminium Crosshill is duidelijk meer als toerder ingestoken dan als offroad criteriumbike. Dus wat dat aangaat is het steiler zetten van de hoeken ook weer niet zo’n gekke gedachte. Niettemin heeft Lapierre de Crosshill CF een geometrie gegeven die het midden houdt tussen op stabiliteit georiënteerde bikepackers en volbloed gravelracers. Zo is-ie niet extreem lang of kort, zijn de hoeken sportief, maar staat de trapas juist wel relatief hoog. De Crosshill CF is er in maar liefst zes framematen.
Lapierre Crosshill CF: zeven modellen
In totaal brengt Lapierre zeven varianten van z’n nieuw gravelbike Crosshill CF. Ze zijn nu bij de Lapierre-dealer te bekijken en te bestellen. Dat begint met de Crosshill CF 5.0 bij een prijs vanaf 2.799 euro, waarmee de carbon-serie met een meerprijs van 200 euro doorpakt waar de aluminium Crosshill-serie ophield. De CF 5.0 heeft een mix van Shimano GRX 600 en 800-serie 2×12-speed onderdelen en eigen merk aluminium wielen.
De Crosshill CF 6.0 de volgende in het programma. Of beter gezegd ‘zijn’ de volgende modellen, want er zijn er in feite drie. De reguliere CF 6.0 is er voor 3.199 euro en komt met een volledige GRX 800 afmontage en DT Swiss G1800 Spline aluminium wielen. Vervolgens is er nog de CF 6.0 S voor 3.499 euro, waarbij die ‘S’ staat voor Suspension. Bij dit model is de carbon voorvork ingeruild voor een Suntour GVX32 geveerde voorvork met 40 millimeter veerweg. Verdere is deze CF 6.0 S voorzien van een Sram Apex Xplr 1×12 mechanische schakelgroep. De Croshill CF 6.0 AXS heeft weer de carbon voorvork, maar komt met een prijs van 3.699 euro met de Sram Rival Xplr AXS draadloze schakelgroep.
Voor 4.199 euro is er de Lapierre Crosshill CF 7.0 met Shimano GRX 2×12 Di2. De CF 8.0 en CF 8.0 S voor respectievelijk 5.999 en 6.999 euro komen beide met Sram Force Xplr AXS en DT Swiss GRC1600 Spline carbon wielen. De CF 8.0 heeft een carbon voorvork, terwijl de CF 8.0 S de Rudy Ultimate Xplr geveerde voorvork en Reverb AXS dropper-zadelpen van Rockshox heeft.
Bron en meer info: lapierrebikes.com