De tijd dat hardtails ook echt compromisloos hard waren, liggen gelukkig ver achter ons. Stijf werd jaren lang als synoniem gezien voor snel en dus zochten wedstrijdrijders de stijfste frames. De waarheid is echter veel genuanceerder en gelukkig wordt de fietsindustrie met de jaren ook wijzer. Hoge stijfheid in een frame is leuk en nuttig in bepaalde, maar beslist niet in alle richtingen. Om trapkracht efficiënt om te zetten in voorwaartse snelheid is een torsiestijf frame handig. In verticale richting voegt stijfheid weinig toe aan dat aspect. En ten aanzien van comfort is het zelfs contraproductief.
Torsiestijf, comfortabel én een laag gewicht dankzij carbon
Door hun toenemende ervaring met het verwerken van carbon weten steeds meer fietsfabrikanten lichtgewicht hardtails te construeren die een hoge mate van torsiestijfheid, een hoog comfortniveau en laag gewicht bieden. De Franse fietsfabrikant Lapierre past bij z’n huidige Prorace CF-hardtail ook carbon toe. Om meer comfort te realiseren vertrouwden de ingenieurs echter niet volledig op de eigenschappen van carbon, maar werd tevens een in het frame geïntegreerd elastomeer dempingselement toegepast. ‘Shock Absorption Technology’ (SAT), noemen ze dat. Een fullsuspension werd het er beslist niet van. De mate van flex en demping in het frame is bovendien zeker niet zo hoog als bij Trek’s IsoSpeed-constructie. Het ligt meer in lijn met wat je bijvoorbeeld bij de XTC Advanced van Giant en de Scalpel HT van Cannondale tegenkomt.
Vorig jaar probeerde Arjan de Prorace CF 8.9 met SAT nog uit. Zijn conclusie over die fiets kort door de bocht: “Licht, direct en redelijk comfortabel”. Maar voor Lapierre was dat nog geen reden om stil te gaan zitten. Ze lanceren nu een volledig nieuwe Prorace CF, zónder SAT. Desondanks zou de nieuwe Prorace CF dezelfde mate van comfort bieden en bovendien lichter zijn dan z’n voorganger, aldus het persbericht van Lapierre. Plus: feitelijk zijn er twéé versies van de nieuwe Prorace CF, die onderling verschillen.
Nieuwe comfortconstructie: ‘3D Tubular concept’
Voor de nieuwe Prorace CF heeft Lapierre leentjebuur gedaan bij z’n racefietsen. Daar passen ze sinds 2015 al het ‘3D Tubular concept’ toe. Bikers die al wat langer rondrijden zien mogelijk enige gelijkenis met de befaamde ‘triple triangle’ van GT. Maar buiten het visuele aspect houdt de overeenkomst wel op. Want waar bij GT beide buizen van de staande achtervork óók verbonden zijn met de zitbuis, is dat bij bij Lapierre’s Prorace CF niet het geval. Het idee is dat de achtervork door de langere buizen in verticale richting méér flexibiliteit toelaat, waardoor schokken en trillingen beter opgevangen zouden worden. Plus: doordat de zitbuis aan de bovenkant niet direct is verbonden met de staande achtervork, kan die zitbuis onder belasting evenééns meer doorbuigen, zo is de theorie.
Twee smaken: licht en comfortabel en nóg lichter, maar stijver
Lapierre claimt dat de nieuwe Prorace CF minstens zo comfortabel is als z’n voorganger met SAT, maar tegelijkertijd strakker reageert op trap- en stuurinput. De gehele constructie is ook eenvoudiger geworden. En eenvoudiger betekent in dit geval ook lichter. De vorige Prorace CF SAT was in z’n lichtste uitvoering met een framegewicht van 1.070 gram ook al geen zwaargewicht. Lapierre is er met de nieuwe constructie in geslaagd daar nog eens 100 gram vanaf te snoepen. Het nieuwe Prorace CF UD SL frame weegt dus 970 gram in de maat M (zonder lak).
Er is ook nog een Prorace CF UD SLI Team-frame. Dankzij de toepassing van een ander soort carbon en een andere lay-up weegt dat frame slechts 845 gram (framemaat M, ongelakt). Dat is dus zelfs 225 gram minder dan de oude Prorace CF. De ervaring leert dat dergelijke verschillen echter ook doorwerken in andere eigenschappen. Desondanks meldde het persbericht hier niets over. Op onze expliciete vraag aan Lapierre of beide frames dan ook andere karakteristieken hebben, kwam een eerlijke “Ja”. De UD SLI Team is in z’n geheel wat stijver, maar – zo voegt Lapierre er aan toe – nog altijd méér comfortabel dan een “pure racehardtail…”
Geometrie: lager, langer, steiler én flauwer
In z’n persbericht zegt Lapierre over de geometrie van de nieuwe Prorace CF-frames dat-ie niet extreem of radicaal is. En waar dat misschien in absolute zin wel klopt, zijn de veranderingen ten opzichte van de vorige versie wel opvallend. De reach is vergroot, de zitbuis is 1º rechter gezet tot 74º, terwijl de balhoofdhoek van 69,5º met 1,5º is afgevlakt is naar 68º. De trapas staat 2 mm lager en de achtervork is 8 mm verkort tot 420 mm. Verder heeft Lapierre de balhoofdbuis bij de S, M en L-frames 5 mm en bij de XL zelfs 10 mm verlaagd. De zit is dus in de basis dieper en de nieuwe Prorace CF-modellen zijn duidelijk méér uitgesproken als moderne xc-racer dan de ietwat meer allround voorganger.
Tot slot is het vermeldenswaardig dat de zitbuis bij alle maten ingekort is. Van 10 mm bij de S tot maar liefst 40 mm bij de XL. Dat betekent dus ook dat de 27,2 mm zadelpen verder uit steekt en bij kan dragen aan het verhogen van het comfort.
Framedetails
Waar de vorige generatie genoeg bochten had om te wedijveren met knooppunt Ridderkerk, zijn de nieuwe Prorace CF-frames een stuk strakker vormgegeven. Opvallend genoeg ontbreken bij de Prorace de scherpe knikken in de framebuizen die de eerder dit jaar geïntroduceerde XR en XRM crosscountry fullsuspension-modellen kenmerken.
De Prorace CF UD SL en UD SLI Team-frames verschillen onderling qua gewicht, stijfheid en het niveau van comfort, maar zijn verder in hun overkomen én details geheel identiek. In de voordriehoek van de frames kun je twee bidons kwijt. Op de onderbuis zijn er zelfs drie nokken aangebracht, zodat je de keuze hebt uit twee posities voor je bidonhouder. De remleiding en kabel voor de achterderailleur lopen binnendoor, waarbij ze gewoon via de zijkant van het frame naar binnen gaan. Lapierre doet dus (gelukkig) niet mee aan de trend om ze dóór het balhoofd naar binnen te voeren. Er zou ook een opening zijn om een bedieningskabel voor een dropper-zadelpen binnendoor te verleggen. Lapierre levert overigens géén van de Prorace CF-modellen standaard met een dropper, maar je hebt dus wel de mogelijkheid om er zelf een te monteren. Voor de montage van de trapaslagers past Lapierre een pressfit 92 trapaspot toe en tot slot hebben de Prorace CF-frames een UDH-patje.
Lapierre Prorace CF 2022: 5 modellen
De nieuwe Prorace CF wordt door Lapierre in vijf varianten aangeboden. Van een los frame is (vooralsnog) geen sprake. Het programma begint met de Prorace CF 5.9 die je koopt voor € 2.299. Je hebt dan dus (al) het 970 grams UD SL-frame. Het lichtste en dus iets stijvere UD SLI Team-frame vind je alleen bij het topmodel, de Prorace CF 9.9 van € 6.499. Alle modellen zijn per direct te bestellen en veel Lapierre-dealers hebben inmiddels al diverse modellen in de showroom staan.
Bron en meer info: www.lapierrebikes.com