Maleisië is zo’n land. En alhoewel Shimano een Japans bedrijf is, staat één van de belangrijkste productiefaciliteiten voor derailleurs, naven, pedalen en wielen in Maleisië. Door aanscherping van de lokale Covid-regels moest de fabriek al tijdelijk dicht, maar inmiddels is die sluiting nog eens twee weken verlengd tot 28 juni.
Achterlopende capaciteit en gestegen vraag
Dat je geduld moet hebben om een nieuwe fiets of fietsonderdelen te bemachtigen, is voor velen inmiddels lang en breed bekend. Je hoeft maar op een willekeurige webshop te kijken en je leest er ‘levertijd onbekend’ of in het gunstigste geval ‘levering over 6-8 weken’. Levertijden zijn de voorbije corona-periode extreem opgelopen. De reden? Nou, er is er niet één, maar er zijn er meerdere, al hangen ze wel samen.
Aan het begin van de pandemie moesten veel fabrieken in Azië dicht. Kort na heropening steeg vervolgens wereldwijd de vraag naar fietsonderdelen gigantisch. Als klap op de vuurpijl is – mede door de drukte in andere sectoren – de vraag voor zeetransport ook flink toegenomen. Het gevolg: flinke prijsstijgingen én enorme levertijden.
Foto: bike.shimano.com
Shimano Maleisië
Maleisië is flink getroffen door corona. De overheid heeft hard ingegrepen in het openbare leven om de crisis te bezweren. Zo is reizen tussen de onderlinge staten van het land verboden en alle niet-essentiële economische diensten sectoren zijn gesloten. Ook Shimano moest eerder de productiecapaciteit om die redenen afschalen tot 60%, maar al snel volgde begin juni een volledige sluiting. En die sluiting is dus nu nog eens twee verlengd tot 28 juni.
De sluiting van Shimano’s fabriek in Maleisië betekent nog langere levertijden. En dus zul je nog wat meer geduld moet hebben op enkele cruciale onderdelen. Shimano maakt namelijk in die fabriek een groot aantal verschillende mid-level derailleurs, remmen, naven, pedalen en wielen.
Bron: www.bike-eu.com