Lezyne AI Alert-lampen bieden remlicht-functionaliteit dankzij intelligentie

Artificial Intelligence, kortweg AI, is haast niet meer weg te denken. Zelfs niet op de fiets. Zo komt accessoiremaker Lezyne nu met een serie Alert-achterlampen waarbij AI wordt gebruikt om het achterlicht ook als remlicht te laten werken. De nieuwe AI Alert collectie bestaat uit drie verschillende lampen, de Saddle AI Alert 250, de Strip Pro AI Alert 400+ en de KTV Pro+ AI Alert.

Lezyne KTV Pro Ai Alert achterlamp – verlichting gravelbike mountainbike nightbiken

Het kan je niet ontgaan zijn dat de dagen korter worden. ’s Ochtends vroeg op pad naar je werk en je ontkomt er inmiddels niet meer aan een dikkere laag kleding en verlichting. Of als je ’s avonds na het werk nog een trainingsrondje* wilt maken moet je flink doorrijden om vóór het donker thuis te zijn. En ook dat is een strijd die je vrij snel zult verliezen, ongeacht hoe hard je kunt trappen. Goede verlichting is dan onontbeerlijk om te zien én gezien te worden. En in die laatste categorie biedt accessoiremaker Lezyne een nieuwe optie met de AI Alert-achterlampen. Dankzij slimme technologie fungeren die namelijk ook als remlicht. Zodoende waarschuwen ze achteropkomend verkeer nog eens extra.

Lezyne AI Alert-lampen

De Alert-serie aan lampen bestaat al eventjes, maar Lezyne gaat nu een stap verder door drie van z’n lampen te voorzien van AI, oftewel Artificial Intelligence. Lezyne geeft zo z’n Alert lampen het denkvermogen om een remactie te detecteren. En zodra je remt, wordt de helderheid van de achterlichten automatisch verhoogd. Juist ja; de nieuwe Alert-lampen zijn dus óók remlichten. Deze functionaliteit is daarmee meer dan een gimmick, want in druk verkeer, slecht weer of simpelweg donkere omgeving verhoogd het de zichtbaarheid voor achteropkomend verkeer nog eens extra.

Hoe het concept exact werkt, legt Lezyne niet in detail uit. Wel geeft Lezyne expliciet aan dat het hier over een gesloten softwaresysteem gaat. Oftewel: de lampen werken op zichzelf en hebben geen verbinding met internet. Ze verzamelen dus ook geen gebruikersgegevens die gedeeld worden met derden. Je hoeft dus niet bang te zijn dat ze bij Lezyne exact je locatie weten, of erger: weten waar je remt. Remmen is immers angst! Gekheid terzijde; de Lezyne AI Alert lampen werken dus volledig zelfstandig, waarbij de interne software zichzelf steeds slimmer maakt om je rijgedrag te interpreteren en zodoende een remactie steeds beter te kunnen voorspellen.

Lezyne Ai Alert met Artificial Intelligence om achterlamp als remlicht te laten fungeren

Dankzij AI laat Lezyne z’n Alert-achterlampen dubbelen als remlicht. Zodra de lamp een vertraging detecteert, wordt de helderheid opgeschroefd om achteropkomend verkeer te waarschuwen.

Drie AI Alert lampen

De nieuwe AI Alert collectie bestaat uit drie verschillende lampen, de Saddle AI Alert 250, de Strip Pro AI Alert 400+ en de KTV Pro+ AI Alert. De lampen zijn vanaf nu beschikbaar bij de Lezyne dealer.

Lezyne Saddle AI Alert 250 Rear

  • Max. lumen: 250 lumen
  • Aantal modi: 7
  • Max. gebruiksduur: 60 uur
  • Batterijcapaciteit: 1100 mAh
  • Oplaadpoort: USB-C
  • Gewicht: 73 gram
  • Afmetingen: 62,3 x 57,6 x 32 mm (met bevestiging)
  • Kenmerken: IPX7 waterdicht, Daytime Flash, Alert
  • Prijs: €74,95

Lezyne Ai Alert Saddle 250

Strip Pro AI Alert 400+ Rear

  • Max. lumen: 400 lumen
  • Aantal modi: 7
  • Max. gebruiksduur: 80 uur
  • Batterijcapaciteit: 1900 mAh
  • Oplaadpoort: USB-C
  • Gewicht: 71 gram
  • Afmetingen: 70 x 37 x 47 mm
  • Kenmerken: IPX7 waterdicht, Daytime Flash, Alert
  • Prijs: € 59,95

Lezyne Strip Pro Ai Alert 400+

KTV Pro+ AI Alert Rear

  • Max. lumen: 150 lumen
  • Aantal modi: 6
  • Max. gebruiksduur: 20 uur
  • Batterijcapaciteit: 400 mAh
  • Oplaadpoort: USB-C
  • Gewicht: 50 gram
  • Afmetingen: 60 x 41 x 64 mm
  • Kenmerken: IPX7 waterdicht, Daytime Flash, Alert
  • Prijs: € 39,95

Lezyne KTV Pro+ Ai Alert Rear

Bron en meer info: ride.lezyne.com


* Nightbiken: Lees de disclaimer!

Nightbiken

Heel tof, nightbiken, maar het mag lang niet overal in Nederland. Terreineigenaren en -beheerders kunnen daarvoor diverse redenen aanvoeren, maar doorgaans heeft het te maken met verstoring van fauna. ’s Avonds worden veel dieren juist actief op de plekken waar overdag de mountainbikers, gravelbikers, ruiters en wandelaars hun ding mogen doen. Een biker met een bouwlamp schrikt natuurlijk af, zeker met de snelheid waarmee hij zich verplaatst. Dit zorgt voor stress bij dieren en verstoort onder andere eetgedrag. Een vluchtend dier kan bovendien in paniek de weg op rennen. Omdat mountainbikeroutes vaak aan de rand van landgoederen liggen schuilt hier dus een reëel gevaar! Voor bredere gravelpaden en (deels) verharde fietspaden geldt hetzelfde, dus ook wanneer je niet met de mountainbike maar met de racefiets of gravelbike op pad gaat, doe je er goed aan je te realiseren wáár je mag rijden, en ook wat dat voor effect kan hebben.

Wil je schade aan jezelf, de natuur en mogelijk derden voorkomen (alsmede een flinke boete)? Hou dan de volgende tips in je achterhoofd:

  • Zoek uit of je op je beoogde route mág nightbiken. Bossen en officiële natuurgebieden zijn in de regel ’s nachts niet toegankelijk. Dit geldt óók voor (nagenoeg) alle officiële mountainbikeroutes en in veel gevallen ook voor (on)verharde fietspaden die een natuurgebied doorkruisen.
  • De uitzonderingen op die regel zijn doorgaans stadsparken en landgoederen van onder andere de gemeente.
  • Rijd niet in grote groepen. Dat is overdag al niet handig. Een flinke groep bikers met genoeg licht voor een voetbalstadion om jaloers op te zijn… Dat is zéker verstorend voor de natuur!
Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments