Dat Liv, het zustermerk van Giant, een eigen leven leidt, blijkt niet alleen uit unieke modelnamen en andere kleuren, maar vooral uit écht eigen frames. Want hoewel veel van de modellen leunen op modellen uit het programma van Giant, wijken geometrie en andere details behoorlijk af. De Pique is al sinds jaar en dag de crosscountry-fully van Liv, die je kunt zien als tegenhanger van de Giant Anthem. Voor 2024 komt Liv met een nieuwe Pique Advanced 29. En aan de toevoeging ‘Advanced’ weet je bij Giant én Liv meteen dat het om een carbon frame gaat.
Er is een nieuw veersysteem én meer veerweg. Bij de 2024 Pique Advanced 29 is de veerweg van rondom 100 millimeter toegenomen tot vooraan 120 millimeter en achteraan 115 millimeter. De geometrie is verder aangescherpt naar hedendaagse normen. Daarbij mikt Liv met deze crosscountryfully op alles van snel rollende, ‘flowy’ paden tot steile, technische secties zoals die tegenwoordig bij de wereldbekerwedstrijden gemeengoed zijn. Maar ook ‘all-day epics’ en meerdaagse-wedstrijden waarbij snelheid een dominante factor is. Liv gaat er daarbij prat op dat ze op jarenlange ervaring en kennis kunnen teren van Liv-atleten en een flinke hoeveelheid verzamelde data over de lichaamsbouw van vrouwen. Niet alleen de geometrie is daarop afgestemd, óók de afstelling van de veerelementen.
Vaarwel Maestro, hallo FlexPoint-vering
Net als dat Giant bij z’n laatste versie van de Anthem het Maestro-systeem inwisselde voor het nieuwe FlexPoint-veersysteem, ondergaat ook de Liv Pique deze vermageringskuur. Want precies dát is de reden dat beide merken van het op zich zeer goede Maestro-systeem afstappen. In tegenstelling tot het kenmerkende veersysteem met een achterframe dat middels twee hevels verbonden is met het voorframe, centreert de FlexPoint-vering zich rond één hoofdscharnierpunt boven de trapas. De demper wordt door een hevel bovenaan bediend, maar het ontbreekt de achtervork aan een gelagerd scharnierpunt nabij de achternaaf. Hier is het het materiaal van de achtervork dat verbuigt tijdens het inveren. Dit is allerminst uniek tegenwoordig; integendeel je moet je best doen een xc-fully te vinden die het niet heeft. De reden is simpel: het is een beproefd concept dat een lichter frame oplevert.
Framedetails
Een lichter frame betekent in dit geval 297 gram in vergelijking tot de voorgaande versie. Die gewichtswinst komt niet alleen voor rekening van het veersysteem. Ook een nieuwe samenstelling van het carboncomposiet en daarop afgestemde buisvormen doen een flinke duit in het zakje. Een frame zonder lak en zonder demper, maar met alle hardware weegt in de maat small 1.468 gram. Bovendien is door de verandering van het veersysteem en ook de buisvormen de torsiestijfheid toegenomen met 6 procent. De trapstijfheid zou 10 procent zijn toegenomen.
In de maten small, medium en large zijn er twee montagepunten voor bidons binnen het voorframe. Bij de extra small is er ruimte voor maar één bidon. Verder is de invoerpoort voor de kabels vernieuwd; Liv gaat dus niet mee in de trend van het in het frame invoeren kabels dóór het bovenste balhoofdlager. Opvallend is verder dat Liv de 2024 Pique Advanced 29-modellen standaard levert met een specifieke kettinggeleider van MRP om aflopen van de ketting vooraan te voorkomen.
Geometrie
Met een balhoofdhoek van 67 graden is de 2024 Pique Advanced 29 anderhalve graad flauwer dan de voorganger. De reach is gemiddeld per maat zo’n 6 millimeter vergroot. Dat wordt gecombineerd met een zitbuishoek van 76 graden, wat 2 graden meer rechtop is dan bij de vorige generatie. Tot slot is de liggende achtervork dankzij de verandering van veersysteem nu 3 millimeter korter en meet nu 435 millimeter. Dat lijkt weinig, maar volgens Liv levert dit – ondanks de langere reach – een fiets op die toch wendbaar en levendig is.
2024 Liv Pique Advanced 29: drie modellen in de Benelux
Net als Giant, voert Liv vaak een iets compacter programma voor de Benelux. Internationaal zijn er vier Liv Pique Advanced 29-modellen voor 2024. Liv Benelux voert er drie, waarbij de keuze een tikkie verrassend is. Want het topmodel, de Pique Advanced 29 0 met Fox Factory voorvork en achterdemper en een Sram XX Eagle Transmission en een prijs van 12.999 euro, staat ‘gewoon’ op de prijslijst. De eerstvolgende is de Pique Advanced 29 2 met een prijs van 5.399 euro. Het gat dat met het weglaten van de Pique Advanced 29 1 ontstaat, is zodoende wel erg groot. De derde en meteen goedkoopste is de Pique Advanced 29 3. Die kost 4.799 euro en is uitgevoerd met een Rockshox Sid en ‘slechts’ Shimano Deore-onderdelen. Maar saillant detail is wel dat alle uitvoeringen standaard carbon wielen hebben. En – uiteraard, anno 2024 – ze zijn allemaal voorzien van een dropper-zadelpen.
Alle drie de Pique Advanced 29-modellen zijn vanaf nu verkrijgbaar via Giant/Liv-dealers.
Bron en meer info: liv-cycling.com