“Eindelijk”, is iets wat in je op kan komen kijkende naar het laatste nieuws van Magura. Als een van de grotere spelers op vorken gebied komen de Duitsers nu met een flinke upgrade van het vorken programma. Magura introduceert niet alleen 29er vorken, maar pakt meteen die tussenmaat, 650b, ook mee.
In een notendop het nieuws:
- Nieuwe afkortingen
- 80 tot 150 millimeter veerweg
- 29″ vorken met PM7 schijfremmontage
- 29″ vorken met Magura’s eigen M15 thru-axle
- 650b vorken met QR15 thru-axle
- 26″ vorken met 9 millimeter quickrelease of QR15 thru-axle
- Kleuren: zwart of wit
- Verkrijgbaar vanaf mei 2012
In detail
Alle vorken krijgen een nieuwe naam, of liever, een afkorting: TS. Dat betekend zoveel als Team Suspension. Schijnbaar dus geschikt voor je hele team, of alleen te koop als je in een team rijdt of het duidt op de effecten van de nieuwe KNWU reglementen waardoor veel teams van de voorbije jaren uitgesloten (suspended…) zijn. Hoe dan ook; afkortingen zijn troef, ook bij Magura.
Komt ie: de nieuwe vorken hebben onderpoten die nog altijd een DAD, Double Arch Design hebben. Ze zijn ontworpen volgens het SLE concept. SLE? Ja, voor hen die dat nog niet wisten (…), dat staat voor Stiffer, Lighter en Easier. Duidelijk toch? Vrij vertaald zijn het leuke kreten die de engineers in hun taakomschrijving meekregen. Ontwerp nieuwe vorken met een optimale stijfheid bij een laag gewicht en zo makkelijk mogelijk instelbaar. Maar wat moet je met een nieuwe vork zonder FMC? Magura’s persbericht zegt hierover: “With the Fork Master Concept (FMC) it is possible to manufacture forks with a sensitive response where special bushings, seals and surfaces work together with the Fork Master Grease (FMG) to deliver an exceptional ride.”
Oftewel; we hebben onze best gedaan om de vork zo soepel mogelijk te laten aanspreken door gebruik te maken van speciale glijlagers en smeervet.
Over de gehele range zijn er vorken met 80, 100, 120 en 150 millimeter veerweg te vinden. De TS8 R 150 zal er zijn met een vaste veerweg van 150 millimeter en met een optionele LS, wat natuurlijk staat voor Lift Select en verstelbare veerweg betekend.
29″
Alle 29″ vorken voorzien van een herziene thru-axle van 15 millimeter. De RockShox Maxle Lite die eerder door Magura werd gebruikt, wordt vervangen door een eigen ontwerp, M15 genaamd, dat zelfborgend is en een T25 Torx multitool in zich herbergt dat gebruikt kan worden om de borging aan te passen. Deze Torx-sleutel kan ook gebruikt worden voor veel bouten van de MT schijfremmen en HS velgremmen. Onderaan de poten zitten kunststof kappen die de dropouts en rebound knop beschermen wanneer het voorwiel wordt verwijdert en de vork toch op de grond wordt gezet.
650b en 26″
Opvallend genoeg zijn alleen de 120 millimeter vorken verkrijgbaar voor 650b wielen, waarbij Magura de industrie-mening volgt dat 29″ wielen te groot zijn voor fietsen met meer veerweg. Deze 650b vorken hebben, in tegenstelling tot de 29″ versies een gewone QR15 thru-axle. Vooralsnog zijn er dus nog geen 650b XC vorken met minder veerweg.
De 26″ en 650b vorken zijn voorzien van een postmount schijfrem voor een directe montage van een 160 millimeter schijf. De 29″ versies krijgen een PM 7″ mee, dat betekent dus dat je minimaal een 180 millimeter schijf op je grote wiel moet monteren.
Standaard zijn alle vorken voorzien van een rechte 1 1/8″ vorkbuis. Optioneel zijn een aantal modellen leverbaar met een tapered vorkbuis. Daarbij is de lengte van de taper verkort. Een trend die andere vorkfabrikanten ook volgen om gehoor te geven aan de frame constructeurs die moeite hadden met het kort houden van de balhoofdbuizen in combinatie met tapered vorkbuizen.
Prijzen zijn momenteel nog niet bekend maar in mei zullen alle nieuwe vorken leverbaar zijn.
Bron: www.magura.de
JB
misselijkmakend, al die marketingspeech, ik word er met de dag gevoeliger voor :S
@Two-One: mee eens; er is een grandioos overschot aan acroniemen. Mooi dat JB de moeite doet e.e.a. uit te leggen. :)
Ik vind het fijn om te zien dat Magura de 29er kant op gaat. Wat me echter tegenvalt is de hoeveelheid kleuren die wordt aangeboden: zwart of wit (om nog maar te zwijgen over of beiden kleuren zijn te ja of te nee).
Excuus. Geen acroniemen, maar afkortingen.
Zijn het nou 26″-annex-650B vorken? Dus twee in een? Of zijn het twee verschillende, maar delen ze dezelfde specs? (Waaronder kennelijk hetzelfde gewicht).
Een en dezelfde casing inderdaad.
Wat we natuurlijk nog wel willen weten: inbouwhoogtes en nalopen! Staat die vraag al uit bij de Duitse vrienden? :)