Nadat de RockShox en Fox-schapen over de dam zijn wat betreft het toevoegen van elektronica aan dempers en voorvorken, volgt de rest. Met ‘de rest’ in deze nader gespecificeerd als Magura.
Magura trok gisteren alvast het doek van een elektronisch systeem voor de TS-modellen van 2014. Men noemt het “Magura Elect” en de officiële lancering staat gepland voor mei/juni.
Wat meent Magura te moeten elektrificeren? De lockout. Daarmee zou ten opzichte van een kabelbediende variant 20 gram bespaart kunnen worden. Maar 20 gram besparing alleen lijkt wat magertjes om zo’n ontwikkeling te doen en jaren terug waren er ook al versies van onder andere Cannondale en K2/Noleen. Het systeem is dan ook voorzien van een hoekafhankelijke automatische blokkeer functie. Vanaf een in te stellen hellingsgraad zal de lockout automatisch de vork blokkeren. Net als bij een traditionele lockout is een blow-off klep toegepast zodat de vork alsnog inveert bij eventuele klappen. Naar het schijnt is het systeem zelfs dusdanig intelligent dat het het dempercircuit opent zodra je vanuit een lockout stand van een verhoging af rijdt en er dus een impact van de landing verwacht kan worden.
De ingebouwde accu zou met een volle lading 40 uur lang de vork automatisch kunnen regelen. Als de accu nagenoeg leeg is, wordt de lockout geopend zodat je ook offroad gewoon door kunt blijven blazen. Opladen van de accu gaat via een USB-kabel.
Geheel in 2013-trend is het systeem draadloos te bedienen vanaf het stuur waarbij de automatische functie in- en uitgeschakeld kan worden, alsook worden overruled wanneer jij het als rijder toch beter weet.
We zijn erg benieuwd hoe deze ‘slimme lockout’ in de praktijk zal werken. Mountainbiken is hoog-dynamisch en een volautomatische lockout functie op basis van een hellingshoek zou wel eens voor onverwachte situaties kunnen zorgen. Of zouden de Duitse ingenieurs ons hierin volledig in het ongelijke kunnen stellen? We gaan het in mei ondervinden!
Wordt vervolgd…
Bron: www.mtb-news.de
JB
Ik vind het een briljant gevonden idee, maar het gaat wel uit van de aanname dat je alleen in de afdaling iets aan vering hebt. Dat is niet zo.
Oftewel, dit gaat uitstekend werken bij de gemiddelde Duitse schotter-marathon, maar ik vraag me af of ik hier blij van wordt op een met wortels bezaaide klim. Heb toch liever dat mijn vering dan werkt. OK, er is dan de ‘uit’ knop, maar… daaarvoor was een remote lockout ook al goed genoeg geweest.
Ze hebben mij eens verteld dat een goed werkende voorvork nooit “uit” hoeft te staan. Hoe zit het dan op het vlakke? Soms wil je toch eens even een sprint trekken om dat wiel te pakken bij dat groepje voor je. Dan moet je toch weer op dat knopje drukken. Hoe kan je dat externe stuur knopje trouwens bevestigen? Ik zie dat hij met opvulbusjes en langere boutjes net boven de klem wordt gepositioneerd, werkt dat ook met andere remfabrikanten? Heeft de batterij in de vork ook een indicatielampje? Lijkt me op zich een interessant concept. Geen gedoe met kabels… Lees meer »
[Luddiet]Electrische actuatoren op een fiets doen voor mij toch altijd afbreuk aan de essentie van het begrip fiets.[/Luddiet]
Ofzo.
Ben ook benieuwd of het zich inderdaad gedraagt zoals de gebruiker verwacht. Gezien het bovenstaande is het voor mij absoluut geen verkoopargument.
Knoppie ziet er trouwens nog uit als een gelakt SLS modelletje. :-)
In de categorie: je moet íets doen om je anders weinig inspirerende producten onder de aandacht te brengen?
Ik pas.
Ik zeg: in een dropper post inbouwen en laat die vork lekker altijd openstaan!
Ja, het gezeur om al die lockouts ontgaat mij ook nog steeds. Vooral mensen die staand klimmen zoals op een racefiets met smal stuur hebben daar echt iets aan, imo. Met een breed stuur kun je je fiets beter heen en weer zwaaien met je armen en de spanning in je bovenlijf, zodat je je voorwiel niet echt meer de grond in hoeft te drukken. Da’s meer een racefietsding: fiets blijft bijna stil, maar het mannetje/vrouwtje erop gaat alle kanten op, vooral omhoog en naar beneden met bovenlijf. Dan pompt die vork wel, ja. Op een moderne mtb geen optimale… Lees meer »
Lockout = voor r.a.c.e.r.s…. try it. ;)
Dat was een beetje off topic. Ik vind dat knopje wel leuk gevonden, als opzetstukje op je remhendel. Zit ie alleen wel weer zo ver van je handvat af dat je alsnog je hand een eind moet verschuiven… Lomp alu stuur trouwens, op die foto.
Je maakt je dure vork nog duurder om te verhinderen dat ‘ie werkt…
Lock out, slechtste uitvinding sinds de mountainbike!
Ik voorzie een grote toekomst voor naaf dynamo’s op de mtb.