Bij het horen van een term als ‘Superleggera’ denk je in eerste instantie eerder aan een verfijnde en vooral dure sportauto van Italiaanse makelij. Superleggera betekend echter niets meer of ‘minder’ dan ‘super licht’. Marzocchi gebruikt deze titel dan ook al enige tijd voor hun topmodel cross country vork, de Corsa Superleggera.
Tot op heden was deze vork er alleen voor een 26″ wielmaat, maar voor 2012 staat een 29″ variant inmiddels klaar. In tegenstelling tot de huidige Corsa SL voor 26″ wielen, zal de 29″ vork geschikt zijn voor 80, 100 en maar liefst 120 millimeter veerweg, welke intern instelbaar is middels een spacer. Marzocchi richt zich daarmee op het volledige inzetbereik voor de 29″ ‘cross country markt’.
Met de introductie van de 2012 Corsa Superleggera 29″ wordt er ook direct een versie geïntroduceerd met een carbon kroonstuk met een carbon 1.5″-1 1/8″ stuurbuis. Dit topmodel, geschikt voor een QR15 steekas, zou 1650 gram wegen volgens Marzocchi. Een aluminium kroon met aluminium tapse stuurbuis of een standaard rechte 1 1/8″ stuurbuis zal als optie ook leverbaar zijn om het budget minder hard aan te spreken. Helaas zijn gewichtsgegevens van deze varianten nog niet bekend.
Net als de al bekende 26″ versie bezit deze grotere broer Marzocchi’s AER luchtveer met een negatieve veer die door zijn lage werkdruk meer aanvoelt als een spiraalveer en soepel aanspreekt door minder wrijving van de afdichtingen. De TST Micro demper is uitgevoerd als een gesloten cartridge en bezit een instelbare rebound en compressie, waarbij de drempel van de compressie ingesteld kan worden tot en met een volledige lockout. Een speciale variant met een remote lockout zit eveneens in de pijplijn. Alle versies zijn voorzien van 32 millimeter bovenpoten met een gladde nikkel laag die meer ductiel en gladder zou zijn dan een geanodiseerde laag.
De magnesium onderpoten worden alleen geleverd met dropouts voor een QR15 steekas, bieden ruimte voor extra brede banden en kunnen middels de postmount schijfremmontage schijven tot een diameter van maar liefst 203 millimeter huisvesten.
Exacte prijzen en levertijden zijn op het moment van dit schrijven helaas nog niet bekend.
Bron: www.marzocchi.com
Hopelijk wel verkrijgbaar in een andere kleur.
Aluminium kroon zou 80 gram meer wegen.
Grote vraag is… is het ding te vertrouwen?
Was vrijdag nog bij ErikN thuis en daar staan een paar Marzo’s op de verkeerde plek. Geen lijken in de kast, maar op de kast, ipv in een fiets.
De problemen die ze hadden stammen alweer van 4 jaar geleden. Ik rijd nu al vier jaar met een ‘probleemvork’ die eenmaal is terug geweest en sindsdien geen service meer nodig heeft gehad (hoewel het natuurlijk geen kwaad kan de vork één keer per jaar terug te sturen…). De FOX uit diezelfde periode heeft inmiddels een gecorrodeerde kroon en is al twee maal lek gegaan. Daarbij is mijn 2010 Corsa SL absoluut de beste vork uit zijn segment!!!!
@jeroenK.. Marald rijdt ook al een tijd met een Corsa ondertussen.. Vind het een fantastische vork!
Klinkt goed. Wordt wachten op de prijs dan!
Idd.. Zou mooi staan in mijn S-works! Ook meteen 200 gram eraf..
Eerst maar eens kijken wat het echte(!) gewicht wordt. Marzocchi heeft geen goede reputatie voor correcte gewichten.
Italians… ;-)
De versie met alu kroon en pijp weegt een echte 1720gram zonder de steekas, 80 gram voor de as dan nog extra, dus die 1650 lijkt echt wel te kloppen.