Update: of toch niet?
Op de Twitter feed van Marzocchi staat inmiddels het bericht dat productie niet zal worden stilgelegd. Van de Nederlandse distributeur hebben we ook vernomen dat er zeker nieuwe producten gaan komen voor 2016 die eind augustus op de EuroBike worden gepresenteerd.
Origineel nieuwsbericht
Na enkele maanden speculatie lijkt het toch zo ver te komen: vorken fabrikant van het eerste uur, Marzocchi, doet eind 2015 definitief haar deuren dicht. Althans, die intentie maakte moederbedrijf Tenneco overduidelijk kenbaar in haar persbericht van 22 juli. Dit beïnvloedt zowel de motor als de mountainbike takken van de Italiaanse veringsspecialist. Eind van dit jaar moet de inboedel verkocht zijn en kunnen de 127 werknemers in Italië samen met hun 11 collega’s in de VS en Taiwan op zoek naar ander werk. In een brief van Tenneco Europe Ride Performance wordt nog gesproken over discussie met potentiële kopers, wat de Marzocchi liefhebbers onder ons misschien nog een sprankeltje hoop geeft.
Marzocchi was op haar populairst in de jaren 1997-2003. In 1996 bracht de Italiaanse firma de Z1 Bomber uit, een voor die tijd revolutionaire vork. De staalveren en het open olie bad van de Z1 plaatste de 100 mm vork in een hele andere categorie dan haar concurrenten als het op performance aan kwam. Kort daarop volgde de Z2 en begrepen zelfs XC rijders wat het was om een werkende vork te hebben. Ik herinner het verschil met mijn Rock Shox Quadra 21R nog goed…
25 jaar aan (r)evolutie
Waar ging het mis? Nadat we de bigger is better trend hadden gehad – die Marzocchi stijlvol afsloot met de enigszins absurde 300 mm Super Monster dubbelkroons vork – maakte de rest van de mark ineens een inhaalslag. Sterker nog: Marzocchi werd gepasseerd. Hoewel onder andere de Dirt Jumper serie, de 55 en de 888 populaire vorken waren – en zelfs af-fabriek werden gemonteerd – verloor Marzocchi de XC markt vrijwel geheel. De overname door Tenneco in 2008 bracht misschien een nieuwe kapitaalinjectie; de productontwikkeling ging er niet in een rap tempo door vooruit.
Met de recente 350 en 380 vorken leek het merk weer meer leven ingeblazen te zijn: de reviews waren immers goed en de producten op technisch vlak concurrerend. Helaas bleek het een geval van too little, too late. Bryson Martin – de man achter Marzocchi USA – was natuurlijk niet voor niets vertrokken om zijn eigen merk DVO op te starten. Na jaren van matige innovatie was de Marzocchi naam haar allure kwijt, werd de ondersteuning in veel landen brak, en stond het bedrijf op de achtergrond. Laten we vooral hopen dat de dames en heren in Bolzano alsnog iemand vinden die Marzocchi onder z’n hoede kan nemen, en dat dat iemand is die meer bereid is te investeren in ontwikkeling dan de vorige eigenaar.
Vorig jaar hadden ze nog wat te vieren. Marzocchi, 1949-2015.
Tekst: EW