Wielen
De grootste verandering binnen het assortiment MTB wielen is een (nagenoeg) complete omschakling naar een nieuw vrijloopmechanisme: Instant Drive 360. Nu dat het patent van DT Swiss’ vrijloop-ringen verlopen is, komen steeds meer fabrikanten, waaronder zelfs Shimano, met een soortgelijk mechanisme. De reden? Vergeleken met losse pallen is deze constructie eenvoudiger en robuster. Mavic bood trouwens Instant Drive 360 al eerder op topmodel racewielsets aan. Op de mountainbikewielen heeft Istant Drive 360 40 tandjes (dus een vrijloop van 9 graden) en bespaart het ook nog eens 40 gram vergeleken met hun ‘oude’ ITS4 vrijloop. Alleen de Deemax DH en Crossride FTS-X wielen behouden de oudere vrijloop.
Een ander opmerkelijk detail is dat Mavic een duidelijke stelling neemt betreft velgbreedte, net als zusteronderneming Enve. In het verleden was er wat kritiek dat ze niet met de meute mee gingen in alsmaar bredere velgen; zelfs het briljante XA Pro Carbon trail wielset meet ‘slechts’ 26 mm intern. Ondertussen lijkt de markt wat gesetteld. Veel DH/enduro pro’s blijken nog steeds voor 25 mm velgen te kiezen. De breedste velgen (voor 2.6-3.2″ banden) zijn voorbehouden aaan het trail/toer segment, waar grip en comfort de grootste rol spelen. Mavic deelt zodoende in in XC (22-25 mm intern), trail (30-40 mm intern) en DH/enduro (25-30 mm intern).
Hookless carbon velgen
Die indeling zie je zodoende terug in de Crossmax, XA en Deemax series, waarbij iedere serie voor 2019 er een nieuw wielset bij krijgt. Bij de Crossmax XC wielen is dit een Elite Carbon, die een full-carbon hookless velg biedt in 26 mm breedte. De Crossmax wielen zijn bedoeld voor 2,1-2,35″ banden. Bij de XA trail wielen is dit de XA35 Pro Carbon met, je raadt het al, een 35 mm hookless carbon velg. Als de XA Pro Carbon in 26 mm een goede referentie is mag je ook van de XA35 een stevig, scherp sturen en comfortabel wielset verwachten. Tot slot is er voor de all-mountain rijders de Deemax Elite, een relatief licht, acceptabel geprijsd 30 mm wielset met stalen spaken en een ISM 4D velg (aluminium velg met uitwendig materiaal weg gefreesd), geschikt voor 2,25-3.0″ banden.
Naast drie reeksen voor ieder gebruik, biedt Mavic (gelukkig) zowat alle wielsets in zowel 29″ als 27,5″ en boost en non-boost inbouwbreedtes aan, en zijn er tal van prijspunten voor de meeste budgetten:
Crossmax serie
- Crossmax Pro Carbon: €1799,-; 1470 g (27,5″) of 1510 g (29″)
- Crossmax Elite Carbon: €1399,-; 1600 g (27,5″) of 1675 g (29″)
- Crossmax Pro Carbon: €949,-; 1525 g (27,5″) of 1580 g (29″)
- Crossmax Elite Carbon: €549,-; 1595 g (27,5″) of 1655 g (29″)
- E-Crossmax: €399,-; 2100 g (27,5″) of 2175 g (29″)
- Crossmax: €249,-; 1850 g (27,5″) of 1930 g (29″)
XA serie
- XA35 Pro Carbon: €1799,-; 1645g (27,5″)
- XA Elite Carbon: €1399,-; 1650 g (27,5″) of 1715 g (29″)
- XA Pro: €949,-; 1600 g (27,5″) of 1675 g (29″)
- E-XA30 Elite: €649,-; 1960g (27,5″) of 2060 g (29″)
- XA Elite: €549,-; 1690 g (27,5″) of 1770 g (29″)
- E-XA35: €399,-; 2040 g (27,5″)
- XA35: €299,-; 2040 g (27,5″)
- XA: €299,-; 1940 g (27,5″) of 2020 g (29″)
Deemax serie
- Crossride FTS-X: €199,-; 1925 g (26″), 1985 g (27,5″) of 2075 g (29″)
- E-Deemax Pro: €1099,-; 1920 g (27,5″)
- Deemax Pro: €999,-; 1805 g (27,5″) of 1985 g (29″)
- Deemax Elite: €549,-; 1945 g (27,5″) of 2040 g (29″)
- Deemax DH: €249,-; 2010 g (27,5″)
Schoenen
Flat pedal
Naast wielen is Mavic inmiddels ook goed bekend van kleding en schoenen. Die lijn blijft groeien sinds de overname door Salomon en later de Amer Sports groep. Er komen op z’n minst 8 nieuwe modellen schoenen bij, waaronder twee modellen voor platform pedalen. De Deemax Pro Flat en Deemax Elite Flat zijn voorzien van Contagrip buitenzolen voor extra grip, maar zonder uitsparing voor schoenplaatjes. Bedoeld voor het lompste terrein bieden beide schoenen extra bescherming tegen stoten voor zowel hiel als tenen. Het €170,- kostend Pro model is ook voorzien van enkelbescherming en Matryx stof, die door gebruik van Kevlar beter tegen de onvermijdelijke stootjes moet kunnen. Gewichten zijn 350 g (Pro) en 365 g (Elite) per schoen in maat 42. Het Elite model kost €120,-.
XA en Echappee
De Matryx stof heeft z’n weg ook gevonden naar de XA lijn van trail schoenen. De nieuwste toevoeging aan die lijn heet dan ook verassend genoeg ‘XA Matryx’. De XA schoenen zijn bedoeld als lichte, comfortabele en stijve schoenen waar ook goed mee te lopen is dank EVA middenzool en een Contagrip buitenzool met forse noppen. Een QuickLace sluiting met beschermend klitteband zorgt er voor dat je makkelijk en al fietsend de pasvorm perfect aan kan passen. De XA Matryx kost €180,- en zal 350 g per schoen wegen in maat 42.
De oorspronkelijke XA Elite schoen is onderhanden genomen en krijgt een verstevigde toe box. Het noppenprofiel van de zool en de sluitingen zijn gelijk gebleven. Daarnaast komt er ook een basis XA model voor een nóg schappelijkere prijs. Deze is voorzien van een veter in plaats van een snelsluiting. Gewichten: 360 g (XA Elite II), 350 g (XA) per schoenmaat 42. Prijzen: €125,- (XA Elite II), €99,- (XA).
De drie nieuwe schoenen in de XA reeks krijgen eveneens damesmodellen in kleinere maten als tegenhangers: de Echappee Matryx, de Echappee Trail Elite II en de Echappee Trail. Prijzen zijn identiek aan de vergelijkbare XA serie schoenen, de gewichten zijn opgegeven voor maat 41 en bedragen 275 g (Echappee Matryx), 310 g (Echappee Trail Elite II) en 310 g (Echappee Trail).
De Deemax en XA reeksen zijn verkrijgbaar in hele en halve schoenmaten van 39 tot 47, terwijl de Echappee in hele en halve maten van 36 tot 42 leverbaar zijn. Verwacht in het voorjaar van 2019 trouwens nog meer nieuwe Mavic schoenen.
Mer info: mavic.com