Mavic 2021: E-Deemax wielsets voor e-mountainbikes

Mavic is bezig de bezem flink door het wielenprogramma te halen. Na de eerdere lanceringen van de carbon en aluminium wielsets, volgen nu als laatste in een drieluik van productlanceringen voor 2021 twee e-MTB wielsets: de E-Deemax S30 en S35.

In de voorbije periode maakten we al kennis met de vernieuwde carbon en aluminium wielsets voor cross country, trail, enduro en downhill. En met die nieuwe producten heeft Mavic meer uniformiteit in de naamstructuur én prijsstelling aangebracht. Het volledige programma laat zich nu als volgt samenvatten:

Full overview 2021 MTB Wheels Mavic

E-Deemax S serie

Je zou haast denken dat een setje wielen dat geschikt is voor downhillgebruik óók wel prima zal zijn voor een e-MTB. In veel gevallen kom je er waarschijnlijk wel mee weg. Maar nu net die term ‘waarschijnlijk’ is niet iets waar Mavic bij hun aanbod van uit wil gaan. Want een downhillwiel krijgt misschien flink veel klappen; bij een e-MTB zijn het aandrijfkoppel én het gewicht dat de wielen moeten dragen flink hoger. Genoeg redenen om specifieke wielsets te ontwikkelen dus. Concreet wil dat zoveel zeggen dat Mavic deze wielen gevalideerd heeft voor een systeemgewicht van 180 kg (bike + berijder), door stevigere velgen en spaken toe te passen. Ter referentie: bij wegwielen wordt een systeemgewicht van 120 kg aangehouden, en 150 kg voor alles van xc tot en met downhill.

Beide E-Deemax wielen zijn opgebouwd met specifiek voor deze toepassing ontwikkelde aluminium velgen met een haakprofiel met een binnenbreedte van 30 en 35 mm voor respectievelijk de S30 en S35 modellen. De schouders van deze velgen zijn vervolgens bewust breder gemaakt; ze steken dan ook zijdelings buiten de velg uit. Door de schouder flink af te ronden zou het risico van doorstootlek flink gereduceerd moeten zijn. Pinch Flat Protection (kortweg PFP), is dan ook een logisch gekozen naam voor dit ontwerp.

Net als de andere aluminium velgen in Mavic’s 2021 programma, zijn deze velgen dubbel afgewerkt met de Black Shield coating. Dat wil zeggen dat de velgen eerst zwart zijn geanodiseerd, waarna er nog een lak overheen is aangebracht. Dus ook wanneer je de velgen bekrast, kijk je niet meteen op het blanke aluminium.

De velgprofielen zijn overigens – daar waar het kan – machinaal bewerkt om de wanddikte te reduceren, voor een lager gewicht zonder impact op de sterkte. De spaaknippels worden volgens het Fore-principe vanuit de binnendiameter aangebracht. Dat betekent dus dat het velgbed geheel gesloten is en dan je géén tubeless tape nodig hebt om de velgen luchtdicht te maken.

Beide wielvarianten komen met Mavic’s ID360 naaftechnologie met de 24-tands ratchet. Driver bodies zijn er dan ook voor Shimano HG en Microspline cassette passingen en uiteraard ook voor Sram cassettes met een XD passing. Qua inbouwmaten biedt Mavic enkel nog de Boost-configuraties, ergo: 110 x 15 mm vooraan en 148 x 12 mm achteraan. Wat betreft schijfremmontage heb je de keuze uit de 6-bouts en centerlock bevestigingen. De wielen zijn los verkrijgbaar, zodat je óók een mullet-setup kunt maken, met dus vooraan en 29″ en achteraan een 27,5″ wiel. Tot slot komt elk wiel met 2 reservespaken en spaaknippels.

E-Deemax S30 29″

De E-Deemax S30 wielen hebben een velg met een binnenbreedte van 30 mm. Deze wielen zijn er alleen in 29″. Het gewicht van een complete set is 2.070 gram. De adviesverkoopprijs is € 650.

Mavic E-Deemax S30 29

E-Deemax S35 27,5″

De S35 versies zijn er alleen in 27,5″. Een complete wielset weegt 2.030 gram. De prijs is eveneens € 650.

Mavic E-Deemax S35 27,5"

Mavic Care

Zoals alle andere wielen uit hun programma, komen ook deze e-MTB wielen in aanmerking voor ‘Mavic Care’. Dit is een gratis éénjarige garantieverlenging, bovenop de standaard periode van twee jaar. Je hebt dan ook toegang tot het ‘crash replacement program’, waarbij je 40% korting krijgt op een vervangend product.

Bron: www.mavic.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments