Na een woelige tijd heeft Mavic sinds 2 jaar een nieuwe eigenaar. En die investeert flink; naast een nieuw hoofdkantoor in Annecy, Frankrijk, wordt er ook volop geïnvesteerd in de Europese productiefaciliteiten. Al eerder zagen we dat het programma aan wielen opgeschoond werd en met een nieuwe namenstructuur ook meer overzichtelijk moest worden. De carbon velgen worden nog altijd in Roemenië gemaakt. Voor 2022 is het productieproces van de carbon velgen iets veranderd, waardoor de buitenste laag carbon nauwelijks afgewerkt hoeft te worden. UD2 noemt Mavic dit. Dit maakt dat Mavic zijn verder niet gewijzigde Crossmax SL Ultimate 25 en Crossmax SL R met carbon velgen in 2022 ook als ‘nieuw’ betiteld.
Mavic lanceert voor 2022 echter wel nieuwe wielen in de vorm van een bredere versie van de Crossmax Ultimate SL. Bij de aluminium Crossmax wielen gaan de SL S en SL ongewijzigd door in 2022, maar zijn er de scherp geprijsde Crossmax 29 en 27 bijgekomen als de nieuwe ‘instapwielen’ van de Franse wielenfabrikant. Verder is de al is de 27.5″-optie bij de aluminium Crossmax XL-trailwielen komen te vervallen. Tot slot is op te merken dat Mavic over het gehele programma voor 2022 de prijzen wel wat heeft opgeschroefd. Tsja, bij wie niet…
Het volledige overzicht van Crossmax-wielen in 2022:Crossmax SL Ultimate 30
Bij de introdutie van de huidige generatie carbon mountainbikewielen was de Crossmax SL Ultimate met 1.340 gram Mavics lichtste mountainbikewielset. Met een interne breedte van 25 mm waren ze al 2 mm breder dan de voorganger. Maar de markt gaat door en waar Mavic voorheen eigenwijs zijn eigen koers voer, zo zijn ze nu bij de pinken. Want ze lanceren nu een Crossmax SL Ultimate met een 30 mm brede velg. Die Crossmax SL Ultimate 30 komt naast de al bestaande (maar door Mavic “nieuw” genoemde) Crossmax SL Ultimate 25.
De nieuwe Crossmax SL Ultimate 30 heeft, net als de 25, een carbon velg waarbij ze een adaptive lay-up toepassen. Vrij vertaald komt dat er op neer dat ze rondom de spaakgaten iets meer materiaal toepassen dan op de rest van de velg. Daarmee wordt een laag gewicht bereikt – de Crossmax SL Ultimate 30-velg weegt circa 360 gram, 20 gram méér dan de SL Ultimate 25-velg – en is er sterkte daar waar de belastingen ook het hoogst zijn. In totaal weegt de nieuwe Crossmax SL Ultimate 30 1.380 gram en komt standaard – net als alle andere wielen met carbon-velgen van Mavic – met een levenslange garantie.
Infinity-naven
Net als de andere Crossmax-wielen is de SL Ultimate 30 opgebouwd rond de Infinty-naven. Die hebben afgedichte cartridgelagers waarbij de voorspanning automatisch is ingesteld door Mavics QRM Auto-concept. De achternaaf heeft het inmiddels bekende ID360-vrijloopconcept. Dat bestaande uit twee getande ringen die axiaal in elkaar grijpen om de trapkracht door te geven. Door het uitnemen van een losse rubberen demper achter de vrijloopring in de naafhuls, maakt het vrijloop desgewenst méér geluid. Uiteraard zijn er Shimano 11-speed, Microspline 12-speed en Sram XD-drivers verkrijgbaar voor deze wielset.
Crossmax 29 & 27
Voor 2022 heeft Mavic onderaan het Crossmax-programma ook uitgebreid met de Crossmax 29 en 27. Die getallen zeggen nu niets over de velgbreedte, maar over de diameter. Beide wielsets met een tubeless-ready aluminium velg, hebben een interne velgbreedte van 25 mm. Beide varianten zijn opgebouwd rond de Infinty-naven met de ID360-vrijloop die je ook bij de duurdere wielen tegenkomt. Maar anders dan de overige 2022-Crossmax-wielen heb je hier ook nog de keuze uit Boost (110×15 mm / 148×12 mm) en non-Boost (100×15 mm / 142×12 mm) inbouwbreedtes. Naast keuze uit Shimano 11-speed, MicroSpline 12-speed en Sram XD-cassettepassing voor de vrijloop, kun je ook nog kiezen uit een 6-bouts- of centerlock-remschijfbevestiging. Het gewicht van deze opstap-Crossmax wielset in 27.5″ is 1.680 gram, de 29″ wielen wegen als set 1.770 gram. Je kan nu dus al voor een prijs van € 375,- per set op pad met Crossmax-wielen mét de ID360-vrijloop.
Losse Mavic-naven
Nog voordat Mavic trendsetter werd met systeemwielen (complete wielsets, dus), was de Franse leverancier vooral bekend om losse onderdelen, waarvan de aluminium velgen het meest bekend waren. Maar ook de naven van Mavic kende heel wat decennia terug een flinke schare fans. Voor 2022 gaat Mavic opnieuw weer losse naven aanbieden. Dat doen ze voor zowel mountainbike- als racefietstoepassingen (en alles daar tussenin), met of zónder trapondersteuning. Centraal daarbij is het ID360-vrijloop systeem met de twee getande ringen die axiaal in elkaar grijpen. Opvallend daarbij is wel dat de voor de racefietsnaven een 40-tands vrijloop monteren en bij de mountainbike-varianten een vrijloop met slechts 24 tanden.
Naast een Classic-model voor traditionele J-bend-spaken, zijn ook de Infinity-naven verkrijgbaar voor rechte spaken, zoals ze ook toegepast worden in de Crossmax-wielen. De MR 801 Infinity en MR 801 Classic (de ‘R’ in de type-aanduiding refereert aan ‘road’) zijn er alleen met centerlock-remschijfmontage. Bij de MX 801 Infinity en MX 801 Infinity mountainbikenaven heb je de keuze uit centerlock- en 6-bouts-remschijfmontage. De Infinity-versies kosten € 420,- per paar. De Classic-varianten voor gebogen (J-bend) spaken kosten € 370,-.
Bron: www.mavic.com