Mavic geeft Allroad S en SL gravelwielen bredere velgen
Nog niet zo heel lang geleden was een velg met een binnenbreedte van 22 millimeter prima voor gravelbikes. Anno 2024 is dat smal en dus komt Mavic nu met vernieuwingen voor z’n Allroad-gravelwielen. De Allroad S en Allroad SL wielen zijn opgebouwd met aluminium velgen. In de basis zijn die velgen zelfs identiek, alleen bij de SL-versie is er aan de buitenzijde materiaal weg gefreesd, daar waar dat qua sterkte kan. Voor de 2024 versies van deze wielen zijn de aluminium velgen nu verbreedt en meten intern nu 25 millimeter. Mavic geeft aan dat deze velgbreedte goed werkt voor alle bandbreedtes van 30 tot en met 64 millimeter.
Haakloos en UST
De 22 millimeter hoge aluminium velgen zijn haakloos en volgens Mavics UST-principe gemaakt. De aluminium Allroad-gravelwielen zijn dus tubeless te rijden zónder dat je een (tubeless) velglint nodig hebt. Mavic krijgt dit voor elkaar doordat zij het velgbed niet doorboren. In plaats daarvan tappen ze schroefdraad rechstreeks ín de velg. Daardoor schroeft de spaaknippel rechtstreeks in de velg en hoef je er vanuit het velgbed niet bij.
Bij de Allroad SL zijn de velgen – naast meer bewerkt en dus lichter – ook voorzien van een extra oppervlakte behandeling, waardoor ze minder snel beschadigen. Bij de Allroad S past Mavic platte spaken toe, terwijl de spaken van de Allroad SL-gravelwielen elliptisch zijn vormgegeven. Dit zou iets gunstiger zijn ten aanzien van aerodynamica.
Infinity-naven met ID360-vrijloop
Zowel de Allroad S als Allroad SL gravelwielen zijn uitgerust met de Mavic-eigen Infinity-naven. Deze draaien op afgedichte cartridgelagers, waarbij de voorspanning nauwkeurig op peil wordt gehouden door een automatisch voorspansysteem. De achternaaf heeft het ID360-vrijloop met axiale vrijloop ringen, waarbij je met het toevoegen van een rubberen ring het vrijloopgeluid iets kan dempen. Daarbij heb je overigens nog de keuze uit een Shimano, Sram XDR en Campagnolo Ekar-cassettepassing.
De Allroad S heeft een setgewicht van 1.790 gram en kost 529 euro. De Allroad SL weegt 1.655 gram en heeft een adviesverkoopprijs van 889 euro.
Nieuwe fietsschoenen: ‘Made in Italy’
Mavic is zo Frans als de Eifeltoren, toch gaat het merk er prat op ook buiten Frankrijk te produceren. Of eigenlijk: in Europa. Als je je beseft dat veruit het merendeel van de producten in de fietsindustrie hun oorsprong vinden in het Verre Oosten, dan is ‘made in Europa’ best wel een dingetje. Zo heeft Mavic naast fabrieken in Frankrijk ook een fabriek Hongarije waar ze losse velgen en complete wielen maken. Voor een aantal nieuwe schoenen zijn ze terecht gekomen bij een externe partij in Italië.
Cosmic Boa SPD
De voor 2024 nieuwe Cosmic Boa SPD-schoen is volgens het persbericht van Mavic bedoeld “voor het ontdekken van nieuwe plekken, het verleggen van grenzen en het opzoeken van avontuur”. En, zo vervolgt men: “voor afwisselende ondergronden en je dagelijkse rit door de stad”. Goed, dat is natuurlijk mooie marketingtaal… Want ‘”avontuur tijdens je dagelijkse rit door de stad” kun je óók lezen als het moeten navigeren tussen idioten op scooters, fatbikes en auto’s. Goed, laten we het er op houden dat de Cosmic Boa SPD-schoen prima thuis is bij de gemiddelde gravelbiker. Of ja, gemiddeld… Juist als je een brede voorvoet hebt, zijn Mavic-schoenen interessant. Want Mavic schoenen hebben voorin juist wat meer breedte dan veel van de concurrenten.
Oók onder het geperforeerde synthetische leren bovenwerk van de nieuwe Cosmic Boa SPD-schoenen heb je net wat meer ruimte. Op dat bovenwerk kom je – zoals de naam duidelijk weggeeft – een Boa-sluiting tegen. Aan de voorzijde kun je de aansluiting rondom je voet nog wat verfijnen met een klittenbandsluiting. De zool bestaat uit een combinatie van nylon en glasvezel. De zool is voldoende stijfvoor lange dagen óp de pedalen, maar niet kneiterstijf zodat lopen naar je lactosevrije cortado relatief stijfvol kan. Tot slot is de Cosmic Boa SPD met 280 gram redelijk licht. Je koopt deze gravelschoenen voor 155 euro.
Crossmax Boa SPD
Qua constructie lijkt de nieuwe Crossmax Boa SPD behoorlijk veel op de Cosmic Boa SPD-schoenen. En met 300 gram zijn ze eveneens behoorlijk licht. Het iets hogere gewicht is volledig verklaarbaar door de grotere noppen onder op de vezelversterkte nylon buitenzool en de extra bescherming op de neus. De grotere noppen zijn er uiteraard om méér grip te geven bij het lopen op oneven ondergrond.
Verder is het bovenwerk van de Crossmax Boa SPD met hetzelfde soort synthetisch leer gemaakt. Perforatie van dat materiaal moet bijdragen aan een goede ventilatie. Bovenop vind je eveneens een Boa L6-sluiting in combinatie met een klittenbandriem om de aansluiting met de voorvoet te verstellen. En wat die voorvoet betreft, heb je dus – zoals bij alle Mavic-schoenen – net wat meer ruimte dan bij veel andere merken.
Opvallend genoeg is de ruiger uitgevoerde Crossmax Boa SPD met 149 euro net iets goedkoper dan z’n gravel-evenknie. Naast de hier boven al afgebeelde versie in het zwart, kun je hem ook krijgen in zwart met grijze accenten, zwart met rood of het groen-grijs.
Bron en meer info: mavic.com