Mavic e-Crosstrail SL: lichte e-mountainbikewielen in carbon en aluminium

Bij fietsen staan een laag gewicht én trapondersteuning op gespannen voet met elkaar. Redenen genoeg voor fabrikanten om op dat vlak te blijven ontwikkelen. Maar naast kleinere motoren en lichtere batterijen valt er ook nog gewicht te besparen bij de wielen. Dat is tenminste wat het Franse Mavic predikt, met de introductie van de e-Crosstrail SL-wielen met carbon en aluminium velgen. Ze wegen respectievelijk 1.725 en 1.975 gram. De velgen hebben een binnenbreedte van 30 millimeter en in het hart van de wielen past Mavic versterkte Infinity-naven toe met de ID360 ratchet-vrijloop. Beide wielsets worden in Europa gemaakt.

Ook een e-bike profiteert van lichte wielen…

… en Mavic komt daarom nu onder meer met de e-Crosstrail SL Carbon wielen van 1.725 gram.

Mavic e-Crosstrail SL: specifieke e-mountainbikewielen

Van een lager gewicht wordt nagenoeg elke fiets wel beter. Maar gewicht besparen bij je frame is lastig. Een lichtere voorvork kan, maar meer effectief is het om op roterende massa te besparen. Niet alleen wordt je fiets daarmee lichter, hij reageert ook iets meer lichtvoetig. Bij e-mountainbikes is dit echter nog niet zo heel eenvoudig. E-mountainbikes wegen wel iets meer dan spierfietsen, maar dat op zichzelf hoeft nog niet de reden te zijn om flink stevigere wielen te monteren. Nee, de reden waarom je bij e-mountainbikes met zwaardere wielen wordt opgescheept, is omdat ze in de regel toch meer te verduren krijgen. Men rijdt vaak wat lomper, want mét trapondersteuning wordt mountainbiken – zelfs onbedoeld, onbewust – als balletdansen op legerkisten. Maar meer nog speelt het extra aandrijfvermogen reguliere achterwielen snel parten.

Mavic ziet voldoende argumenten én mogelijkheden om toch iets lichtere e-mountainbike wielen aan te bieden. Met de e-Crosstrail SL en e-Crosstrail SL Carbon heeft het Franse merken meteen twee wielsets voor mountainbikes met trapondersteuning. Beide wielen draaien op Mavic Infinity HD-naven met vergrote aluminium assen en een versterkte naafhuls met méér (28) spaken én grotere lagers. De ID360-vrijloop met getande ringen is identiek aan de naven voor spierfietsen en al bewezen sterk.

Voor deze e-mountainbikewielen past Mavic een versterkte uitvoering van z’n Infinity-naven toe, met een dikkere aluminium as, versterkte naafhuls en grotere lagers. ‘Infinity HD’ heten ze, waarbij het zich laat raden waar ‘HD’ voor staat…

 

Beide e-Crosstrail SL-wielen maken gebruik van het ID360-vrijloop-ontwerp, waarbij twee getande (‘ratchet’) ringen axiaal in elkaar grijpen om trapkracht over te brengen. Het was jaren lang voorbehouden aan DT Swiss, maar sinds het patent is verlopen, pakken meer partijen het ontwerp ter hand. Logisch, want het is een beproefd, duurzaam en vooral sterk ontwerp. Bij Mavic heb je de optie om de sterkte van het vrijloopgeluid aan te passen door het toepassen of weglaten van een rubberen demper (zwarte ring links van de goudkleurige ratchet ringen.

 

e-Crosstrail SL Carbon

Met een gewicht van 1.725 gram zijn de e-Crosstrail SL Carbon wielen de lichtste e-mountainbikewielen voor trailgebruik die Mavic momenteel in z’n programma heeft. Zoals de naam al enigszins weggeeft, is deze set wielen opgebouwd met carbon velgen. Het velgprofiel is 25 millimeter hoog en heeft een inwendige breedte tussen de haakloze velgranden van 30 millimeter. Uiteraard zijn de velgen tubeless-ready. De buitenste laag carbon is uni-directioneel geweven, wat een strak uiterlijk geeft.

Mavic geeft aan dat deze velgen in samenspraak met de 28 stalen spaken een licht en sterk wiel geeft, dat in hoogte toch redelijk wat kan dempen. De spaken zijn drievoudig gekruist met oog op het hogere aandrijfkoppel van de middenmotor.

Mavic e-Crosstrail SL Carbon velg - e-mtb e-mountainbike

E-mountainbike wielen Mavic e-Crosstrail SL Carbon e-mtb

e-Crosstrail SL

Mavic is vooral bekend van z’n aluminium velgen. Het merk is een pionier op dat gebied en heeft nog steeds een arsenaal aan methoden om unieke aluminium velgen te produceren. De velgen van de e-Crosstrail SL wielen zijn daarop beslist geen uitzondering. Op de eerste plaats is het velgbed niet doorboort voor spaakgaten. Zodoende zijn ze al tubeless-ready zónder specifiek velgtape. Middels een proces dat vloeiboren heet, worden aan de andere zijde van de velg spaakgaten gemaakt waarin schroefdraad wordt aangebracht. De spaaknippels worden zodoende vanuit de binnendiameter van het wiel in de velg geschroefd. Mavic noemt dit proces ‘Fore’ en is uniek én voorbehouden voor de Franse fabrikant.

Tussen de spaakgaten in zijn de aluminium velgen van deze e-Crosstrail SL-wielen ook bewerkt. Dikwandig materiaal bij de spaken voor sterkte en weggenomen waar het kan voor een lagergewicht. Het resultaat is een set wielen dat 1.975 gram weegt in 29 inch. De 27,5 inch versie van de e-Crosstrail SL komt op 1.843 gram voor de volledige set.

De velgen zijn geanodiseerd en vervolgens gelakt zodat ze ook na veelvuldige schampschoten van stenen mooi blijven, zo is de gedachte. Verder lopen de velgranden breed uit. PFP noemt Mavic dat. Dat staat voor pinch flat protection en moet dus bijdragen aan het verminderen van stootlek van je banden.

Het velgbed is niet doorboort en is rechtstreeks tubeless-ready. De spaaknippels schroeven rechtstreeks in de velg en tussen de spaaknippels freest Mavic materiaal weg om gewicht te besparen. De velgranden zijn verbreedt om de kans op doorstootlek te verminderen.

Specificaties

Zowel de e-Crosstrail SL Carbon als e-Crosstrail SL zijn er naar keuze met een 6-bouts of centerlock-schijfrembevestiging. Verder heb je de keuze uit een Shimano HG en microspline, alsook een Sram XD-cassettepassing. De voornaven kunnen optioneel ook worden voorzien van torque caps, voor een betere passing met de specifieke uitvaleinden van enkele Rockshox-voorvorken. Tot slot geeft Mavic de e-Crosstrail SL wielen vrij voor een maximaal gewicht van 150 kg (berijder, inclusief fiets) en de wielen vallen in de ASTM-categorie 4, wat zoveel wil zeggen dat ze vrijgegeven zijn voor enduro en trail-gebruik.

  • e-Crosstrail SL Carbon:
    • Velgmateriaal: carbon
    • Afmetingen:
      • Diameter: 29 inch
      • Velgbreedte (intern): 30 millimeter
      • Velghoogte: 25 millimeter
    • Gewicht:
      • Voorwiel: 800 gram
      • Achterwiel: 925 gram
    • Prijs: 1.549 euro

 

  • e-Crosstrail SL:
    • Velgmateriaal: aluminium
    • Afmetingen:
      • Diameter: 27,5 en 29 inch
    • Velgbreedte (intern): 30 millimeter
    • Velghoogte: 22 millimeter
    • Gewicht:
      • Voorwiel: 868 / 906 gram (27,5 / 29 inch)
      • Achterwiel: 975 / 1069 gram (27,5 / 29 inch)
    • Prijs: 749 euro

Tot 7 jaar ondersteuning met reserveonderdelen

Mavic gaat er prat op dat de ze vanaf nu tot 7 jaar na de productiestop van de huidige wielen, alle onderdelen op voorraad houdt. Daarmee ben je dus voorlopig gegarandeerd van reserveonderdelen om je wielen te onderhouden of te repareren. Voorheen was deze periode 5 jaar, maar Mavic rekt dat dus nu verder op.

De e-Crosstrail SL Carbon wielen komen met een levenslange garantie op materiaal- en productiefouten. De aluminium e-Crosstrail SL worden geleverd met 3 jaar garantie. Zowel de carbon als aluminium wielen worden standaard uitgeleverd met twee reserve spaken. Verder biedt Mavic op al z’n wielen (en helmen) een crash replacement garantie. Rij je iets stuk, dan kun je tegen een gereduceerde prijs een vervangend onderdeel of compleet wiel kopen.

Bron en meer info: mavic.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments