Zo ook Mavic. Zij lanceren nu 2 nieuwe schoenen voor het barre weer in het najaar en de winter. Tegelijkertijd presenteren ze ook de nieuwe Deemax trailhelm met Mips.
Deemax Mips
Om met die helm te beginnen: “Deemax” staat bij Mavic inmiddels voor zowat alles dat ook maar iets meer is dan klassiek cross country. Je kan echter beargumenteren dat ‘trail-riding’ – waarvoor deze Deemax Mips helm bedoeld is – óók prima ladingdekkend is voor een XC-ritje. Hoe het ook zij; de Deemax is een helm waarvan de schaal aan de achterzijde van het hoofd wat verder door loopt voor meer bescherming.
Mavic gebruikt voor de binnenzijde het zogeheten EPS-4D materiaal. Piepschuim met een samenstelling die tot 30% méér schokabsorptie zou hebben dan regulier EPS. De truc? Meer holle ruimte ín de EPS schaal. De veiligheid wordt, volgens Mavic, verder vergroot door de toepassing van een Mips-binnenwerk dat een verdraaiing van de helm toestaat bij een impact onder een hoek (en hiermee een deel van de energie van de klap kan opvangen).
Uniek aan de Deemax is de ‘Autofit’ van de kinband. De bandjes van de helm lopen niet vanaf de schaal onder de kin door. In plaats daarvan lopen ze aan weerszijden van de helm van voor naar achteren, tot onder de oren. Waar normaal een verstelbare gesp zit, zit nu een kunststof buisje. De eigenlijke kinband kan over dit buisje naar voren en achteren ‘schommelen’ om zo uit te komen op de plek die jou het beste past. Althans, dat is het idee. We vragen ons echter wél af of dat het bij iedereen zo zal werken. Sommigen willen vanwege het comfort het bandje juist iets losser en op afstand van de nek positioneren. Dat lijkt hier niet mee te gaan. Ook geeft deze constructie je niet de mogelijkheid om de voorste of achterste bandjes individueel te verstellen, om te voorkomen dat je helm achterover of voorover zakt.
De Deemax Mips heeft verder 19 ventilatie gaten en is verkrijgbaar in 5 verschillende kleuren. Er zijn 3 maten: S, M, en L. De M weegt 310 gram. Deze nieuwe helm is per direct verkrijgbaar voor een prijs van €125, heeft 3 jaar garantie en valt onder een crash replacement programma.
XA Thermo
Natte voeten, nooit fijn. En al helemaal niet als het dan ook nog koud is. Neopreen overschoenen kunnen dat enigszins tegen gaan, maar vaak zitten die dingen flink in de weg om goed te kunnen inklikken in je klikpedalen. En heb je serieus kluunwerk voor de boeg, dan wil je écht geen extra laag neopreen hebben tussen de noppen onder je zool en de gladde ondergrond.
Mavic heeft voor dit soort omstandigheden nu twee nieuwe schoenen. De XA Thermo komt naast Crossmax SL Pro Thermo schoen in het programma. Met die Crossmax-versie gingen we al eens op pad. Die extra gevoerde en goed waterdichte schoenen bevielen ons goed. Ze ogen alleen wat lomp. De XA Thermo’s doen het in elk geval op dat vlak al beter. Door het gebruik van Thinsulate materiaal is de schoen slanker en geven ze zodoende meer bewegingsvrijheid. Dankzij dat materiaal zijn ze ook minstens zo isolerend, maar waar de Crossmax SL Pro Thermo ’s waterdicht is, is de XA Thermo’s waterafstotend. Mavic claimt echter wel dat het voldoende is om ook gewoon in plassen te trappen. Een rivier doorwaden… is sowieso nooit een goed idee in de winter.
De schacht is eveneens hoog uitgevoerd en voorzien van een rits. Achter de rits bevindt zich een ‘quick lace’ om de schoen vast te trekken terwijl de druk goed verdeeld wordt over je wreef. Je voet rust op een ‘3D OrthoLite’ binnenzool die redelijk wat demping zou geven. Aan de buitenkant is de zool van ‘Energy Grip Trail +’ materiaal gemaakt… Je kan zelf wel raden wat dat de intentie daarvan is. Het noppenprofiel is grof en ruim opgezet, zodat troep zo snel mogelijk gelost wordt.
Een paar XA Thermo’s weegt 920 gram paar en ze zijn eveneens per direct beschikbaar. De adviesprijs is €250.
XA GTX
Mag het allemaal net wat minder extreem omdat je niet zó koud is, maar wil je wél droge voeten behouden, dan heeft Mavic de XA GTX voor je in het programma. Deze schoenen worden neergezet als een veelzijdige trail-schoenen die je voeten droog houden bij allerlei weersomstandigheden: ‘Van zomers stormweer tijdens alpinetochten tot herst- en winteravonturen.’, aldus Mavic.
De XA GTX is gemaakt met ‘Gore Invisible Fit technology’. Dit een is specifiek Gore-Tex membraan dat waterdicht is en erg goed isoleert. Daardoor heeft men niet zoveel van het materiaal nodig om voldoende warmte te waarborgen. Mavic claimt ook dat het materiaal geen water absorbeert, waardoor de schoenen dus niet verzwaren en als grote sponzen nat blijven.
Hoewel de zool sterk lijkt op die van de XA Thermo is er ander materiaal toegepast. Het ‘Contragrip Wet Traction’ materiaal is zachter dan dat van typische zomerschoenen. Hiermee zou het beter geschikt zijn in gladde modder, en zelfs op ijs méér grip geven. De interne zool is stijf genoeg voor efficiënt trappen, maar laat voldoende beweging toe om comfortabel te kunnen lopen.
Een set XA GTX schoenen weegt 720 gram en de adviesprijs is €200. Ook deze set is per direct beschikbaar.
Bron: www.mavic.com